Filmpjes opnemen voor mijn leerlingen, normaal zonder mezelf in beeld maar vandaag even nét anders. Hoe kan je het anders over snaarinstrumenten hebben, zonder even je gitaar er bij te pakken?!
Afbeeldingen
Tutorials opnemen, thuis, in het weekend. Hopen dat het gemiauw van de katten en het gepiep van de wasmachine niet hoorbaar zijn 😅 https://www.instagram.com/p/B_HsqzrB55Q/?igshid=ehslaxir4zmd
Tja… Wat zeg je dan… Als docent. Of als ouder. 😉 Via van 9 tot 5
Geef toe, soms zouden wij dat ook willen toch? #omdenken #adhd https://www.instagram.com/p/B4iN4P8gnOk/?igshid=m7ytwjf1bs6c
Maandag. Nog vijf dagen tot de herfstvakantie. Dit kunnen zware dagen zijn dus ik besluit even het weer te checken van mijn bestemming van komende zondag, als motivatie voor het harde werk dat nog gedaan moet worden. Nu heb ik spijt dat ik gekeken heb. Ach, alles kan nog veranderen toch? #nietszoveranderlijkalshetweer
Vandaag de héle dag in overleg geweest. ‘s Middags helemaal gaar terug in de auto. Maar wel met LEGO mogen spelen, om de rollen en dynamiek in ons team in beeld te brengen. Dat kan niet iedereen zeggen, denk ik? Iedereen die ook met LEGO heeft gespeeld vandaag raise your hand 🙋🏼♀️ iedereen die dat op werk deed raise two[…]
De kracht van social media. Twee docenten, werken op zo’n vier kilometer van elkaar vandaan, geven hetzelfde vak, waren op een haar na geen collega’s van elkaar geworden tien jaar geleden maar kennen elkaar niet. Behalve via Twitter. Ze volgen elkaar en ontdekken gaande weg hoe dichtbij elkaar ze werken. En dan ben je op een conferentie en herken je[…]
Als een deel van je werk is dat je andere collega’s mag inspireren en meenemen in huidige ontwikkelingen is het ook belangrijk dat je zelf op de hoogte blijft en jezelf scherp houdt. Goede reden om vandaag te gebruiken voor een werkconferentie op Kolom Praktijkcollege Noord in Amsterdam. Praten over leerdoelen met gelijkgestemden, hopelijk nieuwe informatie verzamelen en kijken wat[…]
Een paar weken na de start van het schooljaar is het ook weer de start van het nakijkseizoen. Er is gelukkig wel iemand blij met het nakijkwerk op de bank 😅 #nagekekenwerkwordtbewaakt https://www.instagram.com/p/B2xGQnzowND/?igshid=1vn9eqvir8k7v
Klaar voor dag 2! Let the learning continue! https://www.instagram.com/p/B2qbP5JoH12/?igshid=10wxu6g0noiyk
Even een ochtendje thuiswerken. Hoe ziet jouw werkplek er uit thuis? https://www.instagram.com/p/B2lWUwwIm1G/?igshid=pwxh8unk1lxo
Deze juf is klaar voor brugklaskamp. Alhoewel, ben je daar ooit klaar voor?! https://www.instagram.com/p/B2LqBuFo60i/?igshid=e8m2odpvys2o
Het nieuwe werken is voor mij vandaag gestart. Nieuw werken omdat ik vanaf vandaag nog “maar” 2,5 dag voor mijn school werk en de rest voor de organisatie waar mijn school bij hoort. Vandaag trapte ik af met een volledige kantoordag, gestart met een stukje personalisering van de gedeelde werkplek, administratie van de verdeling van de werkplek en het maken[…]
Dat je door je tijdlijn scrollt, je de tv hoort zeggen “korting op alle appels op schaal”, snel opkijkt en dan heel verbaasd bent dat de appels niet op schaal 1:18 zijn, maar in een bakje zitten, ben je dan officieel een wiskundedocent? ✔️ https://www.instagram.com/p/BtB5oDThI8r/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=1s70sqvool0uo
De ware kerstgedachte ? Fijne Eetdagen allemaal! #lvnslssn https://www.instagram.com/p/BroEatKB2Ir/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=km32s7dnqfqr
Wat doe je als je een les moet overnemen, de derdeklassers lekker met de opdracht aan de slag zijn en vragen of er een muziekje op mag? Ik doe het eigenlijk nooit, maar nu was de keuze makkelijk. #kerstmuziek @skyradio101fm https://www.instagram.com/p/BrGB-6vnIyi/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=13amow3ngdjha
Vandaag mocht ik voor “Sinterklaas” spelen en onze 3Dprinters en programmeerbare robots vanuit onze opslag af leveren bij een docente die er komende twee maanden lekker mee aan de slag gaat. Ik heb leerlingen nog nooit zo voorzichtig met een karretje zien lopen als vandaag met deze spullen (“Wat zal dit allemaal kosten? Wow! Zoveel? Duw jij maar P.”). Nou[…]
Maar Milou, wat doen jij eigenlijk op de dagen dat je geen lesgeeft? Tja… Van alles! Zoals nu plaats ik een paar weken elke dag een digitutorial waar ik een tip geef over het werken met iPad, PC en AppleTV. Die tutorials maak ik zelf en dat kost tijd. Dus zo zag mijn werkplek er vandaag uit. Zodat de komende[…]
Deze leerling ging op save met dit antwoord. #lvnslssn https://www.instagram.com/p/Bqf55HjBZvX/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=obrfpchs2n02
Ochtendje thuiswerken, ook gezellig! https://www.instagram.com/p/BqervToHt8k/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=199sv8ndv0u2r
Weer eens een andere leer- en werkomgeving. Vanmiddag en vanavond met 29 andere wiskundedocenten nieuwe dingen leren, maken en delen. Reuze benieuwd! (bij Hogeschool Utrecht) https://www.instagram.com/p/BorJFcLC1Mf/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=pnicd04oq70h
Toch lekker zo’n broodtrommeltje met persoonlijk bedankje van @wellantcollege @atwestplas op de #dagvandeleraar #dagvandeleraar2018 https://www.instagram.com/p/BojqlSTCd7_/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=68b372urb9sk
Gister was het Dierendag en werd het opgeroepen geen dieren te eten. Vandaag is het Dag van de Leraar en dus het dringende verzoek geen leraren te eten! #dagvandeleraar #dagvandeleraar2018 https://www.instagram.com/p/Boi2DbFiP9d/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=1kt6okgrk52qr
Mijn uitzicht vandaag. Bijzonder afleidend groot rood vlak naast mij door het raam en dan heb ik het nog niet eens over het plaatje van de frietjes. “Mevrouw, hoe kan ik mij zo ooit concentreren? Dat rood trekt zelfs uit mijn ooghoek de aandacht!” #lvnslssn https://www.instagram.com/p/BoRFTRsitS3/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=objw7enjnu32
Onderweg naar mijn volgende afspraak eindelijk kunnen genieten van het lekkere zonnetje van deze week (ookal is het dan alleen in de auto)! https://www.instagram.com/p/BoO0WAgiwRb/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=u0t7gbvgy10r
Geen verkeerde werkplek vanmiddag! Als je met een groep voorlopers bijeenkomt is dat natuurlijk wel leuker op een speciale plek. (bij Markt Gouda) https://www.instagram.com/p/BnqqgkFCawY/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=g646flakv0e4
Vandaag gebeurt er iets wat eigenlijk helemaal niet zo vaak gebeurt als wij denken: het komt deze ochtend met bakken uit de hemel. Ik zal dat weer zo moeten trotseren maar ik heb nu meer medelijden met de brugklassers die straks tijdens hun alle eerste les ever als middelbare scholier als verzopen katjes (of eigenlijk kittens, zoals een derdejaars terecht[…]
Vanavond lekker experimenteren in Keynote om morgen de nieuwe leerlingen handigheidjes te leren met de iPad die we gebruiken ter ondersteuning en verrijking van ons onderwijs. https://www.instagram.com/p/BnUMpB8ntbP/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=za9x2pvounhy
Lach ✔️ check, kleurrijk shirtje ✔️ check. Klaar voor de schoolfotograaf! https://www.instagram.com/p/BnSyaYUnUia/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=1o51hveajz7ya
Vandaag de eerste dag, morgen de eerste les, nu de eerste avond op de bank mijn les voorbereiden ?. We zijn weer begonnen! https://www.instagram.com/p/BnRe7BMHNSE/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=1q4943bqm281b
Ik ben er klaar voor! #gelukkignieuwschooljaar https://www.instagram.com/p/BnQMW_hHsk2/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=1gfwunai7xpvp
Vandaag sloot ik dit drukke maar mooie schooljaar vol kansen en nieuwe uitdagingen samen met mijn collega’s af met de traditionele personeelsdag. Vlotten bouwen, kookworkshop en lekker samen eten. Heerlijk! Om nog maar te zwijgen van de luxe van leerlingen die daar werken en dus onze afwas moesten doen ?. Genoeg mogelijkheden om weer levenslesjes te leren! Nu helemaal opgeladen[…]
Soms is er geen touw aan vast te knopen en tegelijkertijd geen speld tussen te krijgen. Lang leve dichterlijke vrijheid! “Bonen, bonen, bonen, Ik ben aan het lopen.”
Bij elke toets weer vind ik het “nakijken” van de bonusopdracht een cadeautje na het uitvoeren een taak die ik niet echt leuk vind. De leerlingen verbazen mij altijd met mooie en originele tekeningen, maar stiekem hoop ik toch altijd op de verhalen en gedichten. Gekke verhalen, persoonlijke verhalen, leuke rijmpjes en mooie gedichten. Je merkt wel dat mijn leerlingen[…]
Verborgen onder een hoop krassen vond ik een geheime boodschap op een toets. “ Ik: maakt niet uit hoor. het is niet erg dat dit cijfer niet op mijn cijferlijst komt te staan 🙂 mv schoonemann: Huh! waar zijn de toetsen gebleven “
Mooier compliment kan je niet krijgen zo aan het einde van het jaar! #bestedocentterwereld Of het nou gemeend is of niet, het staat toch mooi op papier ???
Repetities sluit ik altijd af met een bonusvraag. Als leerlingen voor twee vakken een toets van mij krijgen dan moet ik creatief zijn en kan ik niet aankomen met twee keer iets over de zomervakantie te laten doen. Gelukkig krijg ik voor mijn “creativiteit” ook weer veel creativiteit terug! (Deze hadden jullie overigens nog van gisteren van mij tegoed).
Als een leerling dit als tekening voor de bonuspunten maakt dan lijkt het een goed moment voor mij om een weekend weg te gaan. Nakijkwerk is mij maar blijft nu zéker in de tas ??!
Dat moment dat je nog net een stapje verder wil gaan voor de voldoende. Weet alleen niet of dit écht de juiste aanpak is…?
Vandaag toch nog een berichtje, een paar uur later dan normaal en eigenlijk is vandaag al morgen maar voor mij is het nog vandaag. Vanavond was ik met vrienden naar een concert in het Goffertpark, voor ons niet om de hoek. Ik plaatste hier een filmpje van op Instagram, enige social media naast LinkedIn waar ik connecties met leerlingen wel[…]
Tijdens het napraten met een groep leerlingen over de toets komt de bonusopdracht ter sprake. Ondertussen ook een begrip als leerlingen het over mijn toetsen hebben. Leerling: “Oh ja! Ik heb opgeschreven dat het fijn was om les van u te hebben.” Helaas klonk het heel sarcastisch hóé ze dat zei, dus zeg ik dat ook. Leerling: “Ja, ik weet[…]
Toen ik net begon in het onderwijs had ik van het maken van toetsen nog weinig (zeg maar geen) kaas gegeten en volgde ik de methode of de toetsen van een collega. Al snel kwam ik er alleen voor te staan in de sectie en ontdekte ik dat de toetsen die bij het docentenmateriaal van het boek zaten niet echt[…]
Vandaag is de toetsweek begonnen. Een goede reden om mij met mijn nakijkwerk achter in de tuin te nestelen. Tijdens het nakijken hebben ik nog een Skype-overleg zodat ik mij de reistijd heen en weer kon besparen. Als de verbinding na driekwartier wegvalt besluit ik voor de zekerheid naar binnen te gaan (bleek achteraf niet de oorzaak). Toch spannend als[…]
Na twee weken aan één stuk door printen kregen vandaag bijna al mijn leerlingen hun eigen 3D-ontwerp geprint met onze 3D-printer. #blijftbijzonder
Filmpjes opnemen, het blijft toch een bijzondere aangelegenheid. Wat zegt het over mij als ik bij de voorgestelde videominiaturen van YouTube bij een filmpje van 10 minuten van de 3 voorstellen ik er op twee sta met volledige focus en daardoor een klein beetje de tong uit de mond? Verder in het hele filmpje bloedserieus en met geknepen ogen náást[…]
Dat is onderwijs. Het ene moment sta je tussen het lesgeven door met leerlingen zitjes voor op het schoolplein in de bloedhitte in elkaar te zetten (en leren ze veel over doppenset, ratel, bouten, moeren, ringetjes, schroeven, bitjes en boormachines), het volgende moment besteed je de avond met docenten vanuit het hele land aan uitwisselen van kennis over de inzet[…]
Leerling I. (14 jaar): “Mevrouw, waarom lijkt uw R in mijn schrift op een wortel?” Leerling R. (14 jaar): “Neeeee joh, lijkt er helemaal niet op!” Ik: “Huh? Laat eens zien. Goh, je hebt gelijk dat lijkt net een wortelteken.” Leerling R.: “Ooohhh je bedoelt een wortelteken, ik dacht echt aan een wortel!”
“Mevrouw, ik heb muzieknootjes getekend in plaats van het teken voor pi. Is dat fout?” – leerling U. (14 jaar)
Hoe leuk is je werk als je ‘n bijeenkomst mag organiseren waar docenten van verschillende locaties hiermee mag spelen en gaat nadenken over het ontwerpen van lessen hiermee? Antwoord: heel leuk! #makeymakey #arduino #microbit #greenscreen #3Dprinter #mindstorm #greenscreen #vr #stopmotion #lego
Afgelopen vrijdag was om vijf uur mijn “werk”dag nog niet afgelopen. Ik had die avond namelijk nog een netwerkbijeenkomst van Apple. My first. Netje op tijd verscheen ik in het hotel in Amsterdam waar we bijeen zouden komen. Naast dat ik de mooie verhalen van de presenterende docenten prachtig vond, was er iets aan deze avond nog specialer. Het ontmoeten[…]
Vandaag mag ik een les observeren. Wat een pech dat deze les buiten plaats vindt ? (al is mijn hooikoorts meer fan van binnenlessen).
Mijn stagiair staat voor de klas, ik zit achterin het lokaal. Voor de uitleg van een grote opdracht waar de leerlingen aan gaan werken heb ik een filmpje gemaakt waar stap voor stap uitgelegd wordt hoe de leerlingen het moeten aanpakken. De stagiair besluit dit filmpje te gebruiken in de les en legt uit dat hij een filmpje van mij[…]
Voor een demonstratiefilmpje voor deze pagina had ik twee weken geleden een filmcamera mee naar de les. Ik had alles uitgelegd, hoe we dit gingen aanpakken, gekozen wie ging filmen, dat zij niet in beeld kwamen en wat ik ging doen. Ze werkten volledig mee en de opname ging soepel. Zo werd er een deel van de les gefilmd en[…]
Als je de aanpak van een vraag echt niet weet maar wel geleerd hebt om altijd antwoord te geven. “4 batterijen omdat dat cool klinkt” Helaas nul punten maar ben op bepaalde manier wel erg trots!
Leerlingen roepen om een tropenrooster en ik moet ondertussen op pad naar een andere school. Ze maken regelmatig grappen over mijn kleine, open auto maar die is nu toch wel echt ge-wel-dig!
Leerling C. (14 jaar): “Mevrouw, waarom heeft u geen korte broek aan?” Ik: “Nou… Tja, het is lekker weer maar wel nog maar april en nog lang geen zomer. Anders had ik de kans wel gegrepen en slippers aan gehad.” Leerling C.: “Echt niemand heeft een korte broek aan. Ik snap het niet! Het is super mooi weer!” Ondertussen stromen[…]
Leerling N. (14 jaar): “Mevrouw, u ziet er goed uit vandaag.” Klas genoot begint te lachen. Ik sta beetje met mijn mond vol tanden en weet niet hoe te reageren. Leerling N. een tikje verontwaardigd: “Wat?! Ik meen het hoor! … … Ik kan het ook nooit goed doen, doe ik een keer aardig en dan gelooft niemand me!” Ik:[…]
Vandaag heb ik mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en ben ik vanaf vandaag de officiële “eigenaar” van OverWijs en lvnslssn, mijn manier om samen op weg te gaan naar beter onderwijs. Zo kan ik ingehuurd worden voor bv workshops op onderwijsinstellingen en schrijf ik over (mijn werk in) het onderwijs. Een eerste voorzichtige stap op een nieuw pad.[…]
Huh… Wat is dit dan?!
Gisteren schreef ik over de bonusvraag van de afgelopen repetitie en de twijfel die ontstond over het woord voorjaar. Één van mijn oud-leerlingen reageerde vervolgens door mij te herinneren aan dezelfde bonusvraag van een paar jaar geleden. Blijft mooi!
Leerling bij het zien van de bonusvraag op de toets: “Mevrouw, wat is voorjaar ook alweer precies?” Ik: “Dat is een ander woord voor lente.” Leerling: “Hoe teken je nou weer lente?!” Dachten ze maar zo aandachtig na over alle andere vragen op de toets ??
Vandaag in Eindhoven om te praten over en aan de slag te gaan met TPACK(triplets). #zinin #workshop (bij Frits Philips lyceum-mavo)
Leerling L. (14 jaar) als we in het practicumlokaal komen waar een practicum voor een andere klas klaar staat: “Voor wat voor een proefje gebruik je Rennies? Is dat dan een proefje voor scheikunde of voor maatschappijleer?”
“Geef de vergelijking als Emma een 7,3 wil halen.” “Dan moest ze maar meer punten hebben” “Bereken hoeveel punten ze had moeten halen.” “Nee, als zij een 7,3 wilde halen moet ze maar gewoon beter leren doeg” Deze leerling ging op het einde van de toets zelf ook niet meer voor de 7,3 ben ik bang…
Vaak als mensen buiten het onderwijs mij zien nakijken (of horen praten over nakijken) reageren ze enthousiast met “leuk!”. Ik leg dan altijd uit dat ik nakijken niet altijd leuk vind en dat het vak en het onderwerp heel erg bepalend is. Leuke verhalen bij Nask zijn niet te vergelijken met berekeningen bij wiskunde (minder leuk). Toch weten de leerlingen[…]
Hele dag op ons hoofdkantoor, het begint bijna te wennen. Van overleg naar overleg en nog wat zelf werken op een flexplek. Het blijft gek voor mijn docentengenen, maar is daardoor niet minder uitdagend dan lesgeven!
Happy Awkward Moments (yester)Day! Vroeger hadden alle heiligen naamdagen, hierdoor was bijna elke dag van het jaar wel een speciale dag voor groepen mensen. In Nederland is dat niet echt meer een groot ding, daarvoor in de plaats hebben bijna alle dagen van het jaar wel internationaal of nationaal een betekenis die schijnbaar uit de lucht gegrepen lijkt, en het[…]
Twee dagen in Leiden. Gisteravond de dag afgesloten met een rondvaart door prachtig maar regenachtig Leiden en vanmorgen weer gestart met een Frisse wandeling door de stad naar de plek van de workshops. Dat allemaal om straks expert te zijn met het werken met “mijn” digitale “methode”/platform Learnbeat.
Dat moment dat leerlingen om twee uur ‘s nachts mijn blogbericht op Instagram liken en er op reageren en ze al weten wat ik daar van vind… “Oh mevrouw trouwens ik slaapinstagram nu dus ik ben braaf optijd gaan slapen.”
Maakt het vele reizen deze week voor mijn werk toch een stuk leuker, zeker ook als je vroeg op pad moet of ‘s middags moet file rijden! #marioday
Na een paar geweldige, maar hectische, dagen kon ik vanmorgen weer relaxt op de fiets naar school. En dan kom je ook nog zo’n mooi fenomeen tegen. Dat is genieten van de vrijdagochtend ! (bij Westeinderplas)
Leerling S. (14 jaar) spreekt mij aan, je hoort dat ze bevestiging van mij wilt om een discussie met klasgenoten te winnen: “Vindt u dit ook niet op een kaasblok lijken?” Ik besluit eerst semi serieus te reageren om vervolgens een grapje er achteraan te maken: “Ik vind het meer op een spanningsmeter lijken. Jij denkt echt altijd aan eten[…]
Vanmorgen onze zeer enthousiast ontvangen workshop gegeven en nu zit de laatste workshop (de laatste van mij waren in Fries Museum) er op. Terug naar het begin voor een afsluitend praatje van Foppe de Haan. #cviov #leraarelkedaganders (bij Stadsschouwburg De Harmonie)
Dat gevoel van terug op het werk zijn, na een ijskoude “voorjaars”vakantie ?!
Leerling 1 (14 jaar): “Mevrouwww, dat is toch geen kóélkast?” Ik: “Nee, dit is een voedingskast.” Leerling 1: “Zij zegt dat het een koelkast is.” Ik: “Ik snap die gedachte wel.” Leerling 2 (14 jaar): “Je weet wel, voeding, eten, kast, koelkast.”
Als de leerlingen het lokaal binnenkomen valt ze meteen iets op: “Waarom heeft u bollen?” Leerling B. (14 jaar): “Wacht! Ik weet hoe deze bloemen heten. Uhm. Narcisten toch?!” Heerlijk hè, als je denkt beetje voorjaar in het lokaal te halen!
Voordelen van het geven van workshops, voordeel 1: (bij Wellant college Naarden)
Leerling S. (14 jaar): “Ik heb al mijn opdrachten af, wat kan ik nu doen?” Ik, kijkend in het schrift: “Ik denk dat je een paar opdrachten nog even goed moet bekijken en moet afmaken.”
Plaatjes van leerlingen Een paar maanden geleden kreeg ik een tekening van een leerling. Andere leerlingen vroegen zich af waarom, ik niet – ik accepteer elk teken van vriendschappelijkheid. “Wel bewaren he!” Hier wilde ik zuinig op zijn en hing hem daarom op het whiteboard in “mijn” lokaal. Al snel kreeg ik veel vragen over de tekening. “Wat is dat?”[…]
De leerlingen hebben een proef gedaan waar ze de dichtheid van blokjes moesten bepalen om er zo achter te komen uit welke stof het bestaat. Ze moesten een verslag van maken van de resultaten van deze proef. En toen kreeg ik dit. Inventief. Creatief. Dat dan weer wel.
Mijn werkplek deze ochtend! #instructiefilmpjesmaken
We zijn in de les bezig met het leren oplossen van vergelijkingen. Een onderdeel van de wiskunde waarvoor ik af en toe mijn enthousiasme heb geuit als ik bij leerlingen het kwartje zag vallen. Tot grote verbazing van een deel van mijn leerlingen. In een eerdere les vroeg leerling A. (14 jaar) al: “Niet vervelend bedoelt mevrouw, maar welk beroep[…]
Ik haat het als voorwerpen dat doen! “Het voorwerp blijft dan net zolang zingen totdat de drijfkracht gelijk is aan het eigen gewicht van het voorwerp.” #lvnslssn #weerwatgeleerd
Mijn stagiair heeft vorige week aan de klas verteld dat hij als goed voornemen elke dag een paar woorden Fins wil leren. Vandaag zette hij deze opdracht op het bord voor de leerlingen. Leerling D. (14 jaar ), kijkend naar de opdracht op het bord: “Waarom gaan we Fins leren?” Leerling R. (14 jaar): “Dit is geen Fins hoor, dit[…]
Op één of andere manier kwam gisteren het gesprek in de les op slaaptijden. Leerling U. (14 jaar): “Ik ben de meeste nachten blij als ik om half één slaap. Ik zit nog in het ritme van de vakantie.” Helaas bleef de echte verbazing bij mij uit. Ik vind het schokkend, maar ik weet dat veel van mijn leerlingen ‘s[…]
Als twee leerlingen moeite hebben om zich te concentreren op hun werk, schuif ik er soms een stoel bij en ga ik aan de andere kant van hun tafel zitten. Ik zit er dan gezellig bij en het werken gaat opeens een stuk voorspoediger. Vandaag deed ik dat ook. Leerling L. (13 jaar): “Mevrouw, u zou een lekkere bank moeten[…]
Tradities Onderweg naar mijn werk krijg ik een bericht van een collega. Een foto van een kop thee en de vraag waar ik ben. Elke vrijdag zet ze twee koppen thee, een voor haarzelf en een voor mij. Ze weet dat ik op vrijdagochtend wat moeite heb omdat de donderdagavond soms wat later wordt. Als ik kom binnenlopen voor mijn[…]
Wat doen jullie vandaag aan naar werk of naar school? Hup. Kersttrui met lichtjes aan, kerstmuts op en gaan! #winterishere #bijnakerstmis #kersthightea
Sneeuw. Op een lesdag. Op vrijdag. De droom van elke docent… NOT! Een klas die normaal gesproken moeilijker te motiveren is voor hard werken is super serieus aan het werk. Tot dat moment… “HET SNEEUWT!!!” Per direct is het werkniveau omlaag en het geluidsniveau omhoog. Neuzen worden tegen de ruiten gedrukt. “Het blijft niet liggen, het is neppe sneeuw.” “Klote[…]
Als je vraagt naar de naam van de overgang tussen de vaste fase van een stof en de gas fase en je Vervluchtelingen als antwoord krijgt.
Wist je dat je als iPhonegebruiker ook mijn blog kan volgen met de Lvnslssn-app? Als je deze download en pushberichten toe staat krijg je automatisch een melding als er een nieuw bericht geplaatst is. Zo hoef je mijn berichten nooit meer te missen! Handig hè?! https://itunes.apple.com/nl/app/lvnslssn-van-een-docente-milou/id808061957?mt=8
Een nieuwe dag, met voor mij een nieuwe locatie en nieuwe mensen ontmoeten #altijdleuk #apictureaday #mooiamersfoort (bij Amersfoort)
Leerling S. (13 jaar): “Mevrouw, uw Simba is af!” Huh, wat? Daar vertel ik morgen meer over! #apictureaday #tobecontinued #wordtvervolgd #morgenmeer #simba #tekening
Vandaag een workshop Digitale Workshop gegeven aan collega’s in Rotterdam. Na afloop een collega: “Wauw! Wat doe je dit leuk zeg!” #misschienwelhetleukstevanmijnwerk #apictureaday #studiedag #wordtvastvervolgd
Door de foto van vorige week zei een collega: “zorg je dat je vandaag niet weer als laatste afsluit hier.” Helaas, niet gelukt #legeschool #apictureaday
Dat je een geweldige meeting mag organiseren en dat je dan ook nog met leuke speeltjes mag spelen #vr #virtualreality #apictureaday
Wiskunde een spelletje? Midden in de week. Twee keer vijftig minuten achter elkaar wiskunde in een eerste klas. Een uitdaging. Uitdagend. Een kans. Wiskunde is bij veel docenten, op veel scholen immers opdrachten maken, veel opdrachten maken. Wiskunde leer je door te doen en niet door te leren. Dat soort dingen. Bij mij in de lessen is niet iedereen met[…]
Door weer en wind, in de kou en met een actieradius angstaanjagend dichtbij het aantal kilometer nog te gaan ben ik vandaag weer eens elektrisch naar een heel fijn overleg gereden! Om vervolgens te ontdekken dat ik het zeker niet naar huis en red en niet-elektrische op de laadplaatsen staan, gelukkig is voor alles een oplossing! #creatiefparkeren #jadefototijdenshetrijdenismeteentimervanafcarkitgemaakt #veiliginhetverkeer #sjaaltegendekou[…]
Als laatste van de school trek ik de deur achter mij dicht, nog lang niet klaar en nog een berg werk dat op mij wacht… #ikdoeietsfout #weekend #apictureaday #atwork #bothie
De meest onverwachtse complimenten zijn het mooist. Als afsluiting van de toets deze tekening/brief bij de bonusopdracht! ?
Op donderdag ben ik lesvrij en doe ik andere werkzaamheden voor de organisatie. Vandaag was de eerste donderdag zonder afspraken buiten de deur, daar hebben mijn katten en ik maar meteen gebruik van gemaakt #thuiswerken #grotevoordeel #apictureaday #atwork #athome #bothie
Sommige uren mag ik lekker achterin de klas #observeren #apictureaday #atwork #bothie
Wil je nog iets kwijt over het leren voor deze toets? “Het leren was makkelijker als je geleerd had” Geen speld tussen te krijgen!
Met groep leerlingen en collega’s praten over duurzaamheid in voormalig zwemparadijs Tropicana #apictureadayatwork #bothie #eco-schools (bij BlueCity Lab)
Van 10 tot 5 aaneen vergaderen #thatsafirst #leraarelkedaganders #apictureadayatwork #bothie #notjustaselfiebutbothsides
Wat een gave baan heb ik toch! #leraargeendaghetzelfde #3Dprinten #enthousiast
En dan juist die leerlingen het antwoord laten geven ????
Mailen met leerlingen levert altijd leuke dingen op! Het begon goed: “Haii mevrouw Schooneman, Ik had een vraagje: ik was er vorige week niet met de toets van nask dus ik moet hem nog inhalen. Mag ik dat misschien volgende week woensdag doen? Alvast bedankt, Groetjes …” Maar eindigde nog beter: “Dankjewel, ja Isgoed ik herinner u het wel x[…]
“Mevrouw, bent u jarig? Want u draagt een lintje.”
In de auto met leerlingen Elke dag zeggen leerlingen prachtige dingen tegen ons, docenten. Ontroerende dingen, grappige dingen, stompzinnige dingen, allen prachtig op een andere manier. Maar een middag met leerlingen met de auto op stap, je zou er een boek over kunnen schrijven. Dat doe ik niet, want ik hun vertrouwen natuurlijk respecteren en niet schenden. Een blogje kan[…]
Zo sta je de ene dag voor een groep leerlingen en de volgende dag voor een groep docenten, love my job! #dagvandeleraar #teacherappreciationday
Hiep hiep hoera!#dagvandeleraar
Een stofeigenschap die hetzelfde is bij water en alcohol? De smaak natuurlijk!
Dat moment dat je de vraag niet echt begrijpt en de vraag voor jezelf dan maar wat makkelijker maakt.
Het is weer die tijd van het jaar. Komende maand draag ik weer mijn #PinkRibbon !
Het nakijkfeest is weer begonnen. Een paar weken na de start van het schooljaar is het weer tijd om toetsen van leerlingen na te kijken en feedback te geven. Na het maken van de toets vraagt leerling A. (13 jaar): Mevrouw, kijkt u snel na? Ik: Ik doe mijn best, maar nee ik kijk niet snel na. Snelheid van nakijken[…]
Leerling C. (13 jaar): Mevrouw, wat staat er op uw shirt? Ik dacht eerst dat het katten waren. Maar nu ik langer kijk lijkt die zwarte met wit op een biefstuk. En die andere lijkt op sushi. Wat zijn het nou? Ik: Het zijn katten. Volgens mij heb jij gewoon een beetje honger…
Leerling R. (15 jaar): Mevrouw… Nou… Ik vraag mij nou al jaren af… Waar is die grote sleutel voor? Ik, zogenaamd grappig zoals altijd: Dat is de sleutel van mijn hart, ik heb blijkbaar een groot hart. Leerling R. kijkt mij keurend aan: Ik heb het even schematisch bekeken enzo en dat past schematisch echt niet, onmogelijk!
“U heeft toch een hond? Heeft u dan ook kinderen?” – leerling A. (13 jaar)
In het onderwijs zeggen we weleens gekscherend, als het buiten stormt, stormen de leerlingen ook. Na een dag als vandaag geloof je daar in!
Van dat weer dat de leerlingen als verzopen katjes in het lokaal zitten en ik mij bijna schuldig voel om dan les te gaan geven. Om vervolgens een leerling te horen verzuchten tijdens mijn uitleg “oh nee, en dan moet ik straks naar huis fietsen” bij het aanschouwen van nieuwe wolkbreuk buiten, door het raam.
Ont-moeten In de eerste week heerst altijd een bijzondere sfeer. Spanning, zonder gespannen te zijn. Veel mensen, volwassenen en kinderen, die elkaar niet kennen maar weten dat ze elkaar goed gaan leren kennen. Tijdens de les is het soms moeilijk om de tijd en rust te vinden om écht contact te maken en daarom is het fijn om juist in[…]
Robots De vakantie is voorbij, drie weken geleden kwam ik terug van mijn vakantieadres, maar vandaag was de vakantie pas voorbij. Rondlummelen, dat was activiteit nummer één de afgelopen drie weken. Ontspannen en opladen voor het nieuwe jaar, daar ging het om. Vandaag de startbijeenkomst, die later begon dat afgesproken (we kwamen niet te laat, maar kletsten gewoon door, we[…]
De laatste vakantiedag! ?? Stiekem toch altijd weer spannend maar vooral ook leuk om weer te beginnen! Ja, het is zover: alle collega’s van regio Noord ook veel succes en (leer)plezier dit jaar! Gelukkig vandaag nog kunnen genieten van een heerlijk zomers dagje! (bij Kagerplassen)
Logica van de 4-jarigen! ??
Mijn regio heeft nog vakantie, maar mijn organisatie zit in meerdere regio’s en daarom mag ik vandaag weer op eerste locatiebezoek #roadtrip
Mijn regio heeft nog vakantie, maar mijn organisatie zit in meerdere regio’s en daarom mag ik vandaag weer op eerste locatiebezoek #roadtrip
Mijn regio heeft nog vakantie, maar mijn organisatie zit in meerdere regio’s en daarom mag ik vandaag weer op eerste locatiebezoek #roadtrip
Een repost van 9 maanden geleden, omdat de collega’s en leerlingen van regio midden weer mogen(/moeten) beginnen. Elke docent denkt voor zijn eerste lessen van het jaar toch weer even: “kan ik het nog wel?” Ja! Je kan het! Zet ’m op en zet de toon voor de rest van het jaar. Nu positief en enthousiast beginnen geeft je een[…]
Een repost van 9 maanden geleden, omdat de collega’s en leerlingen van regio midden weer mogen(/moeten) beginnen. Elke docent denkt voor zijn eerste lessen van het jaar toch weer even: “kan ik het nog wel?” Ja! Je kan het! Zet ’m op en zet de toon voor de rest van het jaar. Nu positief en enthousiast beginnen geeft je een[…]
Heeft iemand van jullie een idee welke dag het is? ???
Heeft iemand van jullie een idee welke dag het is? ???
Heeft iemand van jullie een idee welke dag het is? ???
Heeft iemand van jullie een idee welke dag het is? ???
We hebben het einde van het schooljaar gehaald. Het schooljaar van flesjes flippen, de dab doen en spelen met fidget spinners. Vakantie!
We hebben het einde van het schooljaar gehaald. Het schooljaar van flesjes flippen, de dab doen en spelen met fidget spinners. Vakantie!
Wel lief als leerlingen je (nakijk)werk besparen, maar ik geef toch liever hogere cijfers. De filosofische tekst op de achterkant van de toets maakte echter alles goed voor mij en maakte mijn dag!
Wel lief als leerlingen je (nakijk)werk besparen, maar ik geef toch liever hogere cijfers. De filosofische tekst op de achterkant van de toets maakte echter alles goed voor mij en maakte mijn dag!
Altijd fijn als er ook aan jou gedacht wordt!
Altijd fijn als er ook aan jou gedacht wordt!
Laatste maandag, het grote aftellen tot de vakantie is begonnen. Niet omdat ik mijn werk niet leuk vind, maar omdat vakantie gewoon nog net wat leuker is ?! Vandaag: laatste toetsen nakijken Morgen: dagje rapportvergaderingen Woensdag: laatste keer de leerlingen op school Donderdag: volledige dag weg met de collega’s Vrijdag: VA-KAN-TIE!!!
Laatste maandag, het grote aftellen tot de vakantie is begonnen. Niet omdat ik mijn werk niet leuk vind, maar omdat vakantie gewoon nog net wat leuker is ?! Vandaag: laatste toetsen nakijken Morgen: dagje rapportvergaderingen Woensdag: laatste keer de leerlingen op school Donderdag: volledige dag weg met de collega’s Vrijdag: VA-KAN-TIE!!!
“Beste mevrouw Schoonemann, Bedankt voor alle leuke lessen dit jaar. En tot volgend jaar! Alleen niet meer bij Nask want dat laat ik gelukkig vallen 🙂 Maar misschien volgend jaar voor wiskunde! Maar eerst vakantie! Ik wens u een fijne vakantie en tot volgend jaar! #sorryvoordefouten #lekkerrechtweer #ikkannogsteedsniet tekenen” En dat als antwoord op de bonusopdracht om iets over de[…]
“Beste mevrouw Schoonemann, Bedankt voor alle leuke lessen dit jaar. En tot volgend jaar! Alleen niet meer bij Nask want dat laat ik gelukkig vallen 🙂 Maar misschien volgend jaar voor wiskunde! Maar eerst vakantie! Ik wens u een fijne vakantie en tot volgend jaar! #sorryvoordefouten #lekkerrechtweer #ikkannogsteedsniet tekenen” En dat als antwoord op de bonusopdracht om iets over de[…]
De voorkant van de toets in de toetsweek, met lief berichtje voor mij.
Bij aanvang van de toets leveren de leerlingen hun telefoons in op mijn bureau. Leerling: “WoW! U bent nu echt rijk mevrouw!”
Gevloerd Ik voel plots zijn armen om mijn heupen slaan, hij laat zich op de grond vallen en probeert mij ook de grond op te werken. Met moeite kan ik op mijn benen blijven staan, probeer te lopen en sleep hem mee over de grond. Hij laat los en ik ontkom. Niet veel later zie ik hem weer aan komen[…]
Leerling J. (13 jaar) als ik aan kom lopen na de pauze: “Mevrouw! Er is een ongeluk gebeurd op de A23, nu kunnen we natuurlijk geen les hebben! Kan echt niet hoor! Uitval!” Ter info heb ik een lijst van bestaande snelwegen opgezocht.
“Stroboscobische foto” “(als ik dat fout heb geschreven komt dat omdat ik dislectisch of hoe je dat ook schrijften ben.)” Dyslexie… Wie heeft dat woord ook zo verzonnen?
Fijne vakantie!
Vorige week traden docenten en leerlingen op, bij ons op school. Leerlingen van de leerlingenraad verzorgen de ontvangst en de bar. Leerlingen van het techniekteam verzorgen opbouw, licht en geluid. Toen ik achter stond te wachten totdat ik op moest zag ik dit draaiboek liggen. De leerlingen maken zelf dit draaiboek en dat is te lezen ook ?.
Hipster Ik sta voor de klas en start net mijn les. Ik zie een leerling achterin iets tegen haar klasgenote fluisteren en beide dames schieten tijdens mijn instructie in de lach. Ik voel dat het over mij gaat, ze wezen mij nog nét niet aan. Tegen mijn gevoel in, wint de nieuwsgierigheid en zeg ik heel clichématig: “M. wat is[…]
Leerlingen leren van bewegen. Met de komst van het mooie weer en het onderwerp beweging in de les is het tijd voor een buiten practicumles. Vorige les hebben de leerlingen in hun groepjes een onderzoeksvraag bedacht. Ben je sneller als je een aanloop neemt of zonder, ren je sneller op tegels of op gras, ren je sneller met of zonder[…]
Gewoon twee docenten die een Disneymedley playbacken. “U was geweldig!” “Het leek alsof jullie echt zongen.” “Jullie kenden echt de hele tekst!” “Hulde voor deze juffen!” “Ik heb van u genoten!” “Ik lig om u altijd in een deuk!” Geweldige reacties natuurlijk maar het gaafste was het gevoel als je elkaar super aanvoelt op het podium maar nog het meest[…]
Als-je-denkt-hip-te-zijn-maar-het-blijkbaar-niet-bent “Uhm mevrouw, is uw broek nou echt zo vies of hoort het zo?“ – leerling L. (13 jaar)
#docentestemt Ik vang een gesprek op van mijn leerlingen en begin te graven in mijn geheugen. Ik peins en kom tot de conclusie dat ik, volgens mij, de eerste jaren op de middelbare school hélémaal niet bezig was met de verkiezingen, ik vraag mezelf zelfs af of ik al wist wanneer ze waren. Ik hoor mijn leerlingen in gesprek over[…]
Docent en nu al een tijdje “Milou, gefeliciteerd met je 10 jarig jubileum” – ik sta mijn tanden te poetsen terwijl ik dit berichtje lees van mijn zus. Ik sta even stil, denk na en bedenk mij dat het niet morgen dertien maart is, maar vandaag al. Hoe mijn zus het weet? Geen idee. Ze wist dat het ergens in[…]
Ik XTC ze, zoals ik ze nooit zag “Yes! Geen les!” Dat was wat het grootste deel van mijn leerlingen deze week dacht. Klas drie is ‘relaxt’ op stage om er gedurende de week terug te verlangen naar het relaxte leven van school. Klas twee blijft wel op school maar volgt geen lessen van de docenten. Het is[…]
Op naar de lente!
“Mevrouw, als ik een aardappel teken op mijn toets, dan krijg ik toch wel bonuspunten?” – Leerling T. (14 jaar)
Dan probeer je aan te sluiten bij de belevingswereld van de leerlingen in je toetsvragen, is het weer niet goed ?
Een normale uitleg, alleen dan sneller Vorige week beschreef ik al dat onderwijs niet stil staat. Ik ging in 2009 van een school met krijtborden, whiteboards en slechte beamers naar mijn huidige werk waar toen al een paar smartboards stonden. Diezelfde smartboards staan er nu nog steeds, maar gelukkig geef ik les in de lokalen waar alweer iets nieuwere modellen[…]
Ook in het weekend leer ik door!
Een docent is altijd aan het werk Donderdagavond. Ik zit op de bank, tv aan, laptop en iPad op schoot, telefoon naast mij en Apple Watch om mijn pols. De kat die naast mij ligt te snurken begint te blazen als ik een verkeerde beweging maak waardoor ik weer verder kan werken op mijn toetsenbord. Ik stuur een mail naar[…]
Absurd Soms kijk je even terug op de week en denk je: dit is absurd. Absurd, dat denk ik nu. Ik zit in een hotelkamer in Leiden, de nacht is net begonnen en ik kom net thuis van eten en borrelen met een aantal collega’s. We begonnen de avond met een stadswandeling door Leiden onder leiding van een is-hij-nou-grappig-nee-toch-gewoon-irritant-gids. Met[…]
Geen Máxima, wel met leerlingen praten over de toekomst! Een speciale dag. Mijn wekker gaat een uur eerder dan normaal en veel uur eerder dan ik zou willen. Ik geef geen les vandaag, ik geef geen workshop maar ben wel de hele dag met leerlingen en collega’s. Gisteravond tegen twaalf uur schrik ik wakker. S*#%! Ik had iPads moeten klaarleggen[…]
Bericht voor koningin Máxima Mijn leerlingen zitten in een continue stress van keuzes maken. Kiezen met wie om te gaan en hoe, kiezen welke vakken je wel wilt houden en waarom, kiezen wat je later wilt worden, profiel kiezen, vervolgopleiding kiezen en zo gaat deze opsomming nog even door. Dat zorgt voor stress. Soms. Hierdoor komen sommige gesprekken eens in[…]
Leerling L. (12 jaar) loopt naar mij toe om een vraag te stellen: Ohhhh, kijk mij nou! Heb ik foute roze sokken aan! Ik kijk naar haar schoen en het kleine randje roze wat boven de schoen uitkomt: Dat is nog niets (til broekspijp stukje op), ik heb altijd foute en gekleurde sokken aan. Leerling L.: Ohh mevrouw! Ik: Wacht![…]
Het is net dat kleine verschil tussen 90 graden Celsius (erg warm) en een hoek van 90 graden (kwartslag draaien).
Leerling: Wat opent die grote sleutel? Ik: Mijn hart. Leerling T. (13 jaar): Wat?! He…. Uhh laat maar. Ik: Ja, die heb ik wel.
“Ahh, wat een mini lampjes. Mag ik er één meenemen? (Ik lach) Het is een serieuze vraag.” – Leerling L. (14 jaar) tijdens practicum elektriciteit
Mondaymorning! #socrative
De dag waarvan je wist dat hij ging komen… De #mannequinchallenge waavan je wist dat hij ging komen… Zoals een puber hoort te doen volgen mijn leerlingen elk jaar trouw alle hypes en internet trends. Tijdens hun strijd om als individu en unieke persoonlijkheid gezien te worden, zijn ze druk bezig om de online menigte op de voet te volgen.[…]
Excursie op halve kracht Je hebt van die dagen dat je wakker wordt en weet dat het mis is, die dag was voor mij gister. Ik sleep mij door mijn vier lesuren en ga dan naar huis om niet veel verder te komen dan slapen. De volgende morgen voel ik mij anders, niet specifiek beter. Ik twijfel; ik ben geen[…]
“Mevrouw, Ötzi doet de dab*” – leerling (13 jaar) * Dab = De dab is een dansmove waarin de danser zijn hoofd laat zakken terwijl hij zijn arm en elleboog omhoog werpt, wat erg op niezen lijkt. Sports Illustrated: “De dans is best makkelijk; men leunt in zijn elleboog alsof ze niest.” (Bron: wikipedia.com) De dab is populair geworden doordat[…]
Nakijkhulp Het is vrijdag en ik ben in de stemming om eens wat anders te doen dan anders. Afgelopen week heb ik een groot deel van mijn leerlingen een enquête over mij en mijn manier van lesgeven laten invullen. Ik hoef de gegevens niet uitgebreid te analyseren, na een korte blik kwam het belangrijkste punt voor de leerlingen al naar[…]
Leraar elke dag anders – blog elke keer anders Je hebt van die (onderwijs)dagen die niet gevuld zijn met activiteiten met leerlingen, toch gek voor een fulltimer in het onderwijs. Het lijkt soms in dit vak dat hoe beter je het doet, hoe minder je de kinderen uiteindelijk ziet. Blijkbaar heb ik dan iets goed gedaan (of is het eigenlijk[…]
Heerlijk als leerlingen uitleggen wat ze getekend hebben voor de bonuspunten!
Toch net anders dan mijn uitleg ?? I. (12 jaar) tijdens de toets: “Mevrouw, schrijf je y-as met 1 ass of 2 assen, uhh ssen?” Ze was blijkbaar niet de enige die in de war was!
“Mevrouw, is dat iets wiskundigs ofzo?”
Mijn druifjes Je hebt van die dagen. Van die dagen dat je een vol lesrooster hebt. Van die dagen waarbij de spaarzame vrije momenten vol gepland staan met afspraken met collega’s. Afspraken die uitlopen waardoor jouw pauze opgeofferd wordt. Van die dagen waar je aan het eind van de dag pas beseft hoe druk het was. En zo’n dag had[…]
Y. (14 jaar): Heeft u Snapchat? Ik: Ja. Y.: Vindt u dat leuk? Ik: Nee. Y.: Gebruikt u dan wel de filters? Ik: Nee. R. (14 jaar): Ik zie het al voor me, u als hondje.
Ik zie leerling S. (12 jaar) vanaf haar tafel aan mijn bureau met een schuin oog naar wat papieren op mijn bureau kijken, één papiertje draait ze snel naar haar toe en begint ze te lezen. Ik kijk haar vragend aan. S.: Oh mevrouw, mag ik even deze kaart lezen. Ik heb mij áltijd al afgevraagd wat er op een[…]
“Mevrouw, wilt u alstublieft het blokje uit het water halen. D. kan zich zo niet concentreren omdat ze bang is dat het blokje stikt.” – leerling L. (13 jaar)
Leerlingen hebben ’s avonds een zelf georganiseerde presentatieavond voor ouders. Ze komen netjes met stropdas (in Amerikaans thema) ’s ochtends mijn les in. Ik: Zo, dat ziet er netjes uit! Leerling 1 (12 jaar, Amerikaanse vlagstropdas): Ja! Het is net alsof ik naar mijn werk ga! Leerling 2 (12 jaar, gestreepte stropdas): Mevrouw, kunt u een stropdas knopen? Ik heb[…]
Ik: Oh, je hebt jezelf al een cijfer gegeven? S. (12 jaar): Natuurlijk. Als je die kans krijgt moet je hem grijpen.
“Neem de tabel over in je schrift en geef jezelf een cijfer voor hoe je gewerkt hebt deze les en hoe goed je de lesstof hebt begrepen.” “Mevrouw waarom staat er Snappen (uitgesproken als: sneppen)? Wat heeft Snapchat* met deze les te maken?” * Snapchat is een sociaal medium waarbij je foto’s naar elkaar stuurt, deze afbeelding is slechts enkele[…]
Moderne thermoskan ?
Voor als je hoog (high) in de lucht bent ?
Lief briefje van een leerling, aan een docente, die toch echt geslaagd is! Wat een verschil zonder dat ene woordje …. ? “Zonder u had ik nu mijn diploma in mijn hand gehad. Ik ben u enorm dankbaar!” What a difference a word can make!
Op dit soort leerlingen zit ik nog te wachten!
Bevore… Beafter! Opdracht: maak een stripje over de tachtigjarige oorlog waar het begrip ‘Beeldenstorm’ in voor komt.
Leerlingen in het wild Elke werkdag zien wij onze leerlingen, elke keer in dezelfde, vertrouwde omgeving. We vormen ons een beeld van elke leerling, de een scherper dan de ander, we leren immers elke leerling in andere mate kennen. Het beeld van deze leerling wordt voor ons de identiteit van de leerling, wie zien die leerling namelijk altijd op deze[…]
Antwoorden op de vraag waarom de radioactieve variant van zilver niet in de natuur te vinden is. “Denk niet dat zilver ergens aan een boom groeit ofzo” “Nou het is zilver dat groeit niet in de natuur” “Zilver licht niet zomaar in het bos of in een struik”
Het einde van het schooljaar is in zicht. Dit kan betekenen laatste lessen van een bepaald vak ooit, laatste toets van dat vak ooit en dan op de laatste vraag van dat vak ooit is maar één antwoord goed. Op een vraag over waarom een bepaalde isotoop niet gebruikt kan worden bij onderzoek naar tumoren: “Omdat ik werkelijk geen idee[…]
Creatief met antwoorden!
B. (14 jaar): Mevrouw, mag ik ook een kopje chocolademelk? Ik: Nee, ik geniet er wel eventjes alleen van ;-). D. (14 jaar): Maar mevrouw, dat is mijn mok, ik ben namelijk de allerbeste!
Bloggen is nog geen vloggen Een vrijdag is geen normale werkdag. Iedereen weet dat het weekend er bijna is. De sfeer is relaxter, er kan meer en daar wordt gebruik van gemaakt. Vandaag is geen gewone vrijdag. Ik sta voor de klas, het is het eerste uur en ik voel de zenuwen opbouwen in mijn lichaam. Toen ik vanmorgen mijn[…]
Ik, tijdens een gehoortest: Je gelooft het misschien niet, maar ik hoor het niet. Klas: Woooooow! R. (14 jaar): Mevrouw, welke antirimpelcrème gebruikt u? Die moet echt heel goed zijn, u lijkt geen dag ouder dan uhhh (telt in zijn hoofd) 29. Ik: Ik ben 28. R.: Oh… Oeps! D. (14 jaar): Dus als we willen spieken bij een toets[…]
Het resultaat als een whiteboard “onbewaakt” met bijbehorende stiften op de gang staat. “Even een mooi verhaaltje”
Wie heb ik aan de lijn?
Zo trots op mijn eerste echte poster! Allemaal dankzij LZ DeZign (lauravanderzwaard.nl).
Verslag met humor!
Internationaal lesje. Nakijken leuker maken, efficiënt omgaan met je tijd en aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen! #hashtaglearning Teacher: “I’ve finally found a way of keeping myself entertained whilst marking #hashtaglearning”
D. (13 jaar): Mevrouw, wist u dat ik over zes dagen 5000 dagen leef. Ik: Nee, dat wist ik niet. Ik hoorde wel over iemand die een verjaardagsfeest gaf voor zijn 10.000ste dag. J. (14 jaar): Woooow! Hoe oud moet die persoon wel niet zijn geweest… D.: Uhm… Uhh… Mevrouw, mag ik het van u uitrekenen. Ik: Ja hoor. D.:[…]
Dagje Ecomare N. (13 jaar): Mevrouw, u lijkt echt op deze zeehond. Ik: Welke mevrouw, er staan hier drie mevrouwen. N.: U. Ik: Oh dank je wel jongen. Dat is wel lief want ik vind die zeehond heel schattig. N.: Oh… U vat het op als een compliment. Ik: Zo bedoelde je het toch ook? N.: Nou… Beetje wel maar[…]
Wat als je de makkelijkste vraag van de toets fout hebt? Je naam! Krijg je dan nog wel dat eerste punt voor ‘het opschrijven van je naam’, zoals altijd wordt gezegd?
Gelukkig de paashaas weer overleefd! Tijd voor een nieuwe werkweek!
Gisteren: V. (15 jaar): “Mevrouw, als u deze aantekening op Insta plaatst krijgt u zeker meer likes!” Ik: “Dus ik moet meer natuurkunde delen, dan krijg ik meer likes?” Klas: “Zeker weten!” Ik ging de uitdaging aan en plaatste de aantekening op Instagram. Vandaag: G. (15 jaar): “V., je stond op Insta hè! Ze had jouw opmerking geplaatst.” V. (15[…]
Meer tijd is altijd prettig! Leg maar eens uit dat het nu ‘teit’ moet zijn!
Van die dagen dat toetsen om hulp vragen en zichzelf nakijken!
Hond op school Het is het einde van een geslaagde werkdag. We zitten nog even na te kletsen in de personeelskamer. Er wordt gebeld en de conciërge geeft de telefoon aan mij, het is voor mij. Zodra ik de telefoon aan neem, weet ik al hoe laat het is. Ik hoor gegiechel en weet dat er leerlingen aan de andere[…]
J. (14 jaar): Alstublieft, dit is voor u. Ik: Dankjewel, dat is lief. J.: Het is een doosje met onzichtbare snoepjes. M. (14 jaar): Nee hoor, mevrouw. Het is gewoon een doosje met bacteriën.
En geen seconde langer!
Leerling: Mevrouw… Drinkt u nou bier???!! Ik: Tja… Het is immers carnaval hè? Maar wat denk je? Leerling: Nou… Het ziet er uit als bier, het zit in een bierglas. Dus, tja, het zou best kunnen.
Aan begin van toets: Let op, ik heb een fout gemaakt dus je kan opgave 9 niet maken. Leerlingen reageren daar op verschillende manieren op: – Hebben het niet door, beantwoorden de vraag en komen er wonder boven wonder niet achter dat de antwoorden niet horen bij de vraag – Proberen de vraag toch te beantwoorden alsof het een open[…]
Na een geweldige (talenten)show zegt G. (15 jaar): “Mevrouw, ik denk dat u hier nog wel iets over te horen krijgt van de leerlingen…”
D. (14 jaar): Mevrouw, waarom draagt u nep Adidas? Ik: Nep Adidas? Het zijn Kswiss schoenen. Net noemde iemand mijn schoenen nog hippi pippi. D.: Oei… Ik: Oei? Ik had het opgevat als een compliment. D.: Nou…Hippies… Die blowen de hele dag.
M. (14 jaar): Mevrouw! Wat heeft u hippi pippi schoenen aan! Ik: Dankjewel!
Kerstvakantie Yeah!
Ik: Als de wijzer op de twee staat gaan we beginnen met de toets. Tot die tijd kunnen jullie nog even in jullie boek kijken. Klas, vanuit hun boeken: Oké Even later… M. (14 jaar): Mevrouw, bedoelt u eigenlijk als de grote wijzer op de twee staat of de kleine?
#Dance4life In de periode september tot december zetten leerlingen van onze school zich in voor het goede doel Dance4life. Dat start in september met een persoonlijke verhaal van een jongvolwassene uit Afrika en eindigt met een spetterend feest met vette artiesten in december. In de tussentijd zetten ze zich in tegen HIV en aids en zorgen ze er voor dat[…]
New nickname! En nu hup: maak je NaSk!
De bonusvraag. Soms zitten er echte pareltjes tussen! Andere talenten van je leerlingen kunnen ontdekken is toch een cadeautje na het nakijken!
Na afloop van proef met waxinelichtje: “Mevrouw, mag hij blijven branden? Komt u er gezellig bijzitten (terwijl ze hun handen ‘warmen’ aan het kaarsje)? Lekker hè, alvast zo’n kerstgevoel!”
“Mevrouw, het is een alcoholvrij schoolfeest hoor!”
Briefwisseling na afloop van een toets Leerling 1: Ach ja, ander verhaal. Die mevrouw S. heeft wel goeie kont! ? Leerling 2: T. zat ook al hele tijd te kijken. Hahahahahahahaha loser. Leerling 1 (als mevrouw S. lokaal verlaat om afgelost te worden door andere docent): Kuuuuuuuuuuuuuuuuuuut, ga niet weg ?! Leerling 2: Schaam je hahahahaha. Je hebt altijd mijn[…]
Daten met mediawijsheid Met de opkomst van social media en telefoons in de maatschappij, hebben wij als school ook een belangrijke taak in het wijsmaken van de jongeren hier in. Bewustwording van hun online gedrag. Cyberpesten tegengaan en ze bewust maken over de toekomst. Alles wat online staat blijft altijd bestaan. Wij nemen onze taak serieus en besteden hier dan[…]
Tijdens het observeren van de les van een collega. E. (13 jaar): Mevrouw kijk! Ze zijn een tunnel begonnen, weet u… Het is onze enige weg naar buiten! Goede reden om lekker twee weken op herfstvakantie te gaan! Geniet er van allemaal!
Goud eerlijk gedicht.
Wat een zeur!
De zweer is erg belangrijk!
Ik: Je hebt een kracht uitgerekend dus wat schrijf je achter het getal? <stilte> Ik: Newton, net zoals mijn kat heet! E. (14 jaar): Wat! Waarom heet uw kat Newton? Én hoeveel Newton is Newton dan?
R. (13 jaar): Wat? Waarom verbrandt school gewoon briefjes van honderd euro?
C. (14 jaar): Wauw, wat cool u heeft een eigen mok! Ik: Gaaf hè! M. (14 jaar): Die zin is echt niet leuk, leren is niet leuk! Ik, grappend: Er staat ook niet dat het leuk is, alleen dat we het samen doen. M.: Nou, toch vind ik het niet leuk. Leren is stom!
Een heerlijke bonusvraag om de vakantie mee in te gaan!
Op zoek naar de gele lucht…
Stukkie verder…
Het is zegmaar…
Toch leuk zo’n gesprekje op een toets.
Leg uit welke auto de grootste versnelling heeft. Leerling: “Auto P, want die gaat in een veel kortere tijd naar zijn topsnelheid (en dat rijmt)
Sportdag We zijn met klas 1 in het bos om het lesjaar sportief af te sluiten voordat de toetsweek begint. Even de knop om en gedachten op standje nul. De leerlingen lopen met hun groepje langs allerlei verschillende onderdelen waar ze een korte instructie krijgen van de docent en aan de slag gaan. “Goedemorgen, wij gaan kwalleballen!” Huh, wat?? “Een[…]
Ik: Als laatste wil ik de tabel uit het boek met je bespreken. Hierin staan voorbeelden van geluiden, hoeveel decibel het is en het effect op je gehoor. Je ziet dat tussen de 120 en 140 decibel gevaarlijk is voor je oren. K. (14 jaar): En daarboven staat mevrouw Schoonemann. D. (14 jaar): Mevrouw Schoonemann; 1000 decibel!
Bij de uitslag van het eindexamen krijgen al onze geslaagde kandidaten een Geslaagd!-vlag. Vanmiddag was er één zo blij met zijn slagen dat hij de vlag droeg als een cape, een ware superheld. Helaas droeg hij hem verkeerd om zodat de tekst aan de binnenkant stond en vanaf de achterkant slechts in spiegelbeeld te lezen was. Als ik hem daar[…]
“Mevrouw, bent u kampioen geworden met stick slaan?” – J. (14 jaar)
Maakt u zich maar geen zorgen! Zo’n bonusvraag na de repetitie, ik raad het iedereen aan. Zo nu en dan zit er weer een pareltje tussen, maar altijd hartverwarmende verhalen, wensen, mooie gedichten en bijzondere tekeningen. Je leerlingen net even op een iets andere manier leren kennen. Mijn beloning na het doorstaan van het nakijken ? .
Happy BDay mvr. Schoonemann
M. (13 jaar): “Ahhh, nog maar 13 vragen! Ik word hier zó zenuwachtig van!!!!!”
D. (13 jaar): “Weet u wat u op Insta moet zetten? ‘dat was weer een leuke les met 1C hashtag gekke jongens’!” Ik: “Maar wat voor een foto moet ik er dan bijzetten? Een boze selfie?” D.: “Nee! Maak een foto van ons en plaats die! Dat mag toch wel?” ps. Op insta stonden de hoofden wel op de foto[…]
“Wow mevrouw! Heeft u nú al slippers aan?” – N. (13 jaar)
Ik: D., wil je alsjeblieft wat zachter praten! Niet iedereen hoeft te horen welke opdrachten jij hebt gemaakt. D. (13 jaar): Ja, ik praat een beetje luid. Ik zal onderstreept fluisterend praten!
“Wow. Mevrouw, u bent gewoon soort superwomen!” – J. (14 jaar)
1 april De dag in het jaar dat alle leraren ‘s ochtends voor vertrek van huis nog even extra goed in de spiegel kijken. Geen vlek op mijn gezicht? Check! Niet gemorst met ontbijt? Check! Schoenen zonder veters aan? Check! Die grap zullen ze niet op je kunnen gebruiken. Voor mij begon de magische dag al 24 uur van tevoren.[…]
Paniek in het lokaal Vrijdagochtend, de lesdag is nog maar net begonnen. Mijn leerlingen hebben allemaal een excel bestand op hun scherm en voeren mijn opdrachten uit. Net als ik vraag om in cel G1 het getal elf te typen springen alle schermen op zwart en de lichten springen uit. Automatisch beginnen de kleine noodlampjes branden. Leerlingen beginnen de gillen[…]
“Zonsverduistering? Het is toch juist een maansverduistering, want de maan gaat er toch voor staan?” – Leerling (15 jaar)
Stel… Er zou een (e)boek uit komen die hoort bij mijn blog. Wat zou er in moeten staan voor jou om het te lezen/kopen? Nog nooit gepubliceerde verhalen uit mijn lokaal? Een combinatie van verhalen, gesprekken en uitspraken? Alleen gesprekken en uitspraken van mijn leerlingen? Nieuwe en al bestaande verhalen? Of …?? Wat is jouw mening? Laat je het mij[…]
Leerling S. (13 jaar): “Mevrouw, is dat uw telefoonnummer?” #piday #throwback
“Hmm… Het lokaal ruikt naar verjaardag!” – S. (14 jaar), bij het binnenlopen van het practicumlokaal
Docente naar de kermis Ik woon en werk in een dorp, met als gevolg dat leerlingen letterlijk om de hoek wonen. Zo dichtbij zelfs dat sommigen vanuit hun slaapkamer mijn huis kunnen zien. Vandaar ook dat de volgende vraag mij gesteld kan worden: “Heeft u ook zoveel last van de kermis? Bij ons in huis hoor je dat wel.” Blijkbaar[…]
Leerling: “Als je een huis koopt moet je toch langs de apotheek?”
Schatten Dit is vast niet wat de docent Nederlands bedoelde. Een les heeft deze leerling van mij wel geleerd, met minimale inzet een maximaal resultaat behalen. We zijn immers allemaal lui. Wel jammer dat de regels dan niet daadwerkelijk uit acht woorden bestaan.
J. (15 jaar): “Tellen de inleiding en conclusie ook mee? Of alleen de recensie zelf?” Ik: “Ja, de hele recensie dus die tellen ook mee in het aantal woorden” J. (15 jaar): “Oh…”
R. (15 jaar): “Moet ik nu onder mijn recensie een lijstje maken met alle gebruikte woorden?” Ik: “Nee, alleen maar hoeveel woorden in totaal.” R.: “Oh, gelukkig maar.”
Leerling probeert mij zelfs tijdens zijn stage jaloers te maken! Gelukkig lukt dat niet zomaar…
Foutje… “Leg je toets maar op mijn bureau.” #troep #levensles
T. (15 jaar): Mevrouw, zit u daar de hele dag? Ik: Vandaag wel. T.: Dus u zit de hele dag achter de ramen? Ik: Nee hoor, het is maar één raam, dus alleen achter het raam. T.: Ach, u weet wel wat ik bedoel…
M. (14 jaar): Bah mevrouw, die appel ligt er nu al weken. Waarom gooit u hem niet weg? Wacht ik teken er een smiley op. Ahh, kijk nu is hij blij!
D. (14 jaar): Heeft u die van uw oogappeltje gekregen?
“Weet u, ik vind u echt lijken op die gast van Suits.” – V. (15 jaar)
Ik: Waarom heb jij je sokken uitgetrokken? R. (12 jaar): Misschien komt de Kerstman zo wel langs. Oh, en zo kunnen ze drogen bij de haard.
“Noh, dit is gewoon bijna genoeg geld om een huis te kopen!” – R. (12 jaar)
Wit voor het leven Herfst en winter, donkere tijden en tijd voor donkere kleuren. Toch sta ik vanmorgen in mijn kleding te graven. Ik ben op zoek. Een speurtocht naar witte kleding. Sokken en schoenen zijn een eitje, maar die doe ik op het eind pas. Shirt keuze staat al vast en is zo gevonden. Maar een witte broek, tja…[…]
M. (14 jaar): Wij hebben alletwee uw app. F. (13 jaar): Ik heb een keer op één avond al uw berichten in de app gelezen! Hebben jullie mijn app ook al? Blijf elke (werk)dag op de hoogte van mijn belevenissen, zonder een enkel bericht te missen! http://chayns.net/64388-21208/app
The day after they lived happily ever after Iedereen die mij kent weet dat ik van nature geen Disney prinsessen uitstraling heb. Dus bij het horen van het thema van het schoolfeest was ik niet meteen enthousiast. Het zou voor mij lastiger worden dan gewoon een jurkje uit de kast trekken en TADAA daar heb je sneeuwwitje, doornroosje of assepoester.[…]
T. (13 jaar): “Ik heb gewoon ge-yolo-d op blauw!” YOLO = you only live once
Tijdens een quiz hoor ik meerdere leerlingen “alcohol” roepen, zoals ze steeds uit enthousiasme doen bij de antwoorden. Ik: Jongens… Alcohol is niet het antwoord op alles hè! S. (13 jaar): Je kan er wel altijd een antwoord van maken!
S. (13 jaar): Mevrouw, is dat uw telefoonnummer?
“Is dat glas? Het ziet er helemaal niet glasserig uit!” – A. (13 jaar)
Wat een gedoe om blauwe vinkjes als iemand je bericht heeft gelezen. Ik laat al jaren op die manier aan mijn leerlingen zien dat ik hun berichten heb gelezen! Ook wel nakijken genoemd ?.
Altijd leuk zo’n cadeautje na het nakijken van een toets… “De bomen waren kaal maar daarvoor… Rozen zijn rood bladeren zijn groen. Ik vond een schoen. Het water was blauw, ik dacht dat ik lelijk was maar toen zag ik jouw.” – J. (13 jaar)
Een beginnersfout van mij als iPad docente: “Je mag de aantekeningen ook op je iPad maken.”
“Waarom zo moeilijk, zeg gewoon je kan er niet op!” – Leerling (12 jaar)
D. (12 jaar) tijdens het brugklasfeest: “Mevrouw, waarom krijgen we hier geen gymcijfer voor?”
Leerling Q. (15 jaar) bij het zien van mijn shirt: “Mevrouw, gaat u dansen?” Ik: “Heb ik al gedaan, met de tweede klassen.” Q.: “En? Hebben ze u uitgelachen??!”
Rijden voor het goede doel De eerste pauze van de dag en ik loop al de hele tijd onrustig rond. Zitten lukte me niet en concentreren op een gesprek gaat ook moeilijk. Een uur daarvoor heb ik een personenbusje opgehaald bij een andere vestiging en straks ga ik met zes leerlingen op stap. Alleen op stap met de leerlingen is[…]
“Mevrouw, ik heb een briefje voor u. U weet wel wat u er mee moet doen!” De sleutels ernaast om het formaat van het briefje aan te tonen.
De docente in de sloot Woensdagochtend, 9:15 uur. Ik fiets door mijn woonplaats, de plaats waar ik ook werk. Tien minuten geleden gaf ik instructie aan de kinderen, je fietst twee aan twee, je fietst niet op de stoep en je haalt niet in. Niets ongewoons. En nu fiets ik alleen, met achter mij een sliert van tachtig brugklassers en[…]
Weet jij je eerste keer nog? Ik weet niet veel meer van mijn eerste keer, maar wel dat er een jongen huilend het lokaal binnen kwam. Weet jij je eerste keer naar de middelbare school nog? Ik weet niet veel meer. Mijn korte termijn geheugen is goed, zodra er een leerling voor mijn neus staat en ik zie zijn gezicht[…]
Oei…! Donkere kleren dragen is echt gevaarlijk!
Mevrouw, ik heb een cadeautje voor u. Ik was dit weekend in Parijs en heb dit voor u meegenomen.
En ik de pagina maar steeds vernieuwen… Helaas kon het goede antwoord uiteindelijk toch niet geladen worden.
Speciaal voor de leerlingen die graag met deze foto ook bij mijn blog over de examenstunt hadden gestaan. Een extra blogbericht in het weekend. “Mevrouw, wat staat u negatief in het leven!” – J.
Leuker wordt het niet! #jariggeweest
Zo weet je dat er aan je gedacht wordt! En dan toch nog vergeten te feliciteren ;-)!
Paasgedicht.
“Spijt me Sorry voor de tekeningen Kon ze niet uitgummen”
Overal genieten van de leuke verhalen, uitspraken en gesprekken uit mijn lessen? Win mijn allereerst onderwaterboek en lees zelfs in de douche! De winnaars worden vandaag op 1 april om 20.01 bekend gemaakt!
Win een dagje lesgeven en neem mijn lessen over met gegarandeerd grappige, ontroerende en briljante gesprekken. Win met deze Like, Share & Winactie een dagje in mijn schoenen. De winnaars worden vandaag op 1 april om 20.01 bekend gemaakt!
Een half uur geleden is de lente (eindelijk) begonnen. Er is geen betere manier om dat te vieren dan met deze géweldige bonusopdracht. Geniet allemaal van dit prachtige seizoen, een seizoen dat blijkbaar altijd in mijn lokaal aanwezig is ;-).
… en sommige voorjaarsverhalen zijn ook abstract!
Sommige tekeningen zijn abstract… (voorjaarstekening)
Toch leuk als ze in hun tekening laten zien wat ze bij mij geleerd hebben! (voorjaarstekening)
Leuk voorjaarsgedichtje 🙂
Altijd leuk als ze hun eigen tekening ‘uitleggen’! (voorjaarstekening)
Het is ook nooit goed! (voorjaarstekening en gedicht)
Het is weer tijd voor de voorjaarsvakantie, even geen leuke uitspraken en verhalen. Leerlingen maken bij mij een bonusvraag na hun toets, dat is met nakijken altijd genieten geblazen! Vakantie is er nowww!
Krijg je echt geen genoeg van de leuke uitspraken en gesprekken van mijn leerlingen? Mis je ook wel eens een berichtje omdat je tijdlijn helemaal vol staat? Mis nu niets meer door de lvnslssn-app te downloaden! Wil je op de hoogte blijven van al mijn nieuwe berichten? Download hem dan! App store: https://itunes.apple.com/de/app/lvnslssn-van-een-docente-milou/id808061957?mt=8 Google play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Tobit.android.Slitte6438821208 Windows phone: http://www.windowsphone.com/nl-nl/store/app/lvnslssn-van-een-docente-milou/0265cafc-8766-4e06-b9e4-1bcc4758e78c Blackberry[…]
Valentijnsdag “Mevrouw, zouden we de camerabeelden terug kunnen kijken? Iemand heeft een briefje in mijn kluisje gedaan en ik moet echt weten wie!” Hormonen. Hebben ze er normaal al niet genoeg last van, dan komt er op een onschuldige vrijdag ook nog eens Valentijnsdag langs. In de dagen voor deze bewuste vrijdag was het al te merken op de gangen,[…]
Toch een eer als leerlingen je meenemen en noemen in de Facebook “Be Like”-hype!
V. (13 jaar): “Dan heeft u wel heel veel brandstof nodig!”
Ik: “Waarom teken je altijd cupcakes op je toets?” M. (13 jaar): “Cupcakes brengen mij gewoon geluk.” Week later… M.: “Ik kan echt niet bakken hoor, bij mij verbrand het altijd!” Hmm… Zeker geen cupcakes gebakken?
Vol met inspiratie en hernieuwde motivatie ga ik het nieuwe (bloggende) jaar in. Mede dankzij de edubloggerspin die vandaag bij mij op de mat lag. We gaan er weer een mooi jaar van maken!
Een jaar vol prachtige lvnslssn sluit ik af met een kaartje van een leerling die ik op oudejaarsdag ontving. Prachtig! Ik wens iedereen een gelukkig maar toch ook leerzaam 2014!
Fijne kerstvakantie en een on(der)wijs leerzaam en leuk 2014, met veel lvnslssn, namens de leerlingen en hun docente!
Vrijdag de dertiende op 16 december…? Of wist hij stiekem al wanneer ik ging nakijken? Vandaag dus!
Bron: facebook.com/omdenken
medewerkers: Tumblr-gebruiker in de spotlight: Milou Schoonemann Hoi! Vertel eens wat over jezelf: wie ben je en wat doe je zoal? Ik ben Milou Schoonemann, 25 jaar en ik geef les op een VMBO-t school in Aalsmeer. Over mijn werk blog ik op Tumblr. Daarnaast hockey en fotografeer ik graag. Wat vind je het leukste aan lerares zijn? Maar ook:[…]
Lvnslssn is vandaag 1 jaar geworden! Een jaar waarin ik geprobeerd heb jullie mee te nemen in mijn klas lokaal. Mee te laten genieten van de mooie, leuke, ontwapende dingen die mijn leerlingen tegen mij of tegen elkaar zeggen. Ik hoop dat dit gelukt is. Nu ben ik benieuwd… Wat vond jij nou de mooiste, leukste, grappigste uitspraak/dialoog/blog? Welke is[…]
Het maken van werkstukken kost de leerlingen veel tijd dus het nakijken is ook veel werk. Gelukkig zijn er altijd een paar leerlingen die het voor ons aangenamer proberen te maken!
geschreven door S. (13 jaar) als achtergrondinformatie over Archimedes in het verslag van een uitgevoerd proefje. Sprookjes bestaan dan toch, al is het dan alleen in een practicumverslag voor NaSk.
“Wauw, het is helemaal rood geworden. Dat is echt aight!” – S. (13 jaar)
En deze bonusopdracht is vandaag de dag zelfs controversieel te noemen!
En andere bonusopdrachten zijn weer nostalgisch.
En soms zijn ze zelfs filosofisch! “herfst is zoals een flinke kater het komt na plezier en gaat weg met moeite maar hoe erg je de herfst ook haat het komt elk jaar weer terug”
En elke bonusopdracht is leuk en mooi op zijn eigen manier. Bij sommigen wou je dat de leerling kleiner schreef, want dan had je nog meer kunnen lezen!
Als bonusvraag bij mijn toetsen mogen de leerlingen kiezen uit een tekening, gedicht en verhaal. Het thema verschilt per toets, dit keer kon het natuurlijk niet anders dan de herfst. Heel interessant om te zien hoe verschillend leerlingen tegen de herfst aan kijken. Maar het gaat uiteindelijk natuurlijk maar om één ding… “bladeren zijn bruin de herfst is mooi dit[…]
Soms is een reactie op mijn blog al een lvnsls (levensles) opzich! Mooiste is nog dat ze niet lang anoniem blijven omdat ze het niet voor zich kunnen houden. “Hoe gaat het met uw blog? Krijgt u veel reacties op uw blog?”.
Als je als docent de teugels even laat vieren….
K. (15 jaar): “Dat is een grote sleutel, die is vast van uw huis.” R. (15 jaar): “Nee die is van hier op school, want in films zie je in gevangenissen ook altijd van die hele grote sleutels. Maar dit is wel een hele slechte gevangenis want je krijgt hier geen eten en je mag hier niet eens slapen.”
Alle leerlingen gaan naar de computer om te beginnen aan de computeropdracht, alleen leerling G. niet. Hij blijft staan bij het whiteboard en pakt een stift. Ik: “Ik wil dat je aan je opdracht gaat, niet dat je tekent op het bord” Leerling G. (12 jaar): “Maar u moet er een smiley bijzetten, anders denken ze straks dat het een[…]
Leerling: “Mevrouw! Bent u op de maan geweest?” Ik: “Nee, dit is nep.” Leerling: “Jammer!”
Ze was niet uitgenodigd maar ik kreeg wel een cadeautje! Waardoor een andere leerling tegen haar zegt: “lekker aan het slijmen bij mevrouw Schoonemann…?!” Tot wij tot de conclusie kwamen dat het niet voor de cijfers kan zijn want ze heeft geen les meer van mij, het moet dus wel zijn om op mijn blog te verschijnen. Nou, bij deze[…]
M. (13 jaar): “Mevrouw, heeft u een gedichtje op het bord geschreven?” R. (13 jaar): “Als je iets gaat meten, moet je eerst weten wat je gaat meten… Hé dat rijmt!”
Als ik het maar begrijp!
Bonusvraag – tekening over zomervakantie Vandaag zijn we het nieuwe schooljaar weer ingedoken! Vanaf morgen zullen er dus weer nieuwe uitspraken en verhalen uit mijn klaslokaal komen! Gelukkig nieuw jaar!