Maandag. Nog vijf dagen tot de herfstvakantie. Dit kunnen zware dagen zijn dus ik besluit even het weer te checken van mijn bestemming van komende zondag, als motivatie voor het harde werk dat nog gedaan moet worden. Nu heb ik spijt dat ik gekeken heb. Ach, alles kan nog veranderen toch? #nietszoveranderlijkalshetweer 


Ga verder met lezen …

Vandaag de héle dag in overleg geweest. ‘s Middags helemaal gaar terug in de auto. Maar wel met LEGO mogen spelen, om de rollen en dynamiek in ons team in beeld te brengen. Dat kan niet iedereen zeggen, denk ik? Iedereen die ook met LEGO heeft gespeeld vandaag raise your hand 🙋🏼‍♀️ iedereen die dat op werk deed raise two[…]

Ga verder met lezen …

De kracht van social media. Twee docenten, werken op zo’n vier kilometer van elkaar vandaan, geven hetzelfde vak, waren op een haar na geen collega’s van elkaar geworden tien jaar geleden maar kennen elkaar niet. Behalve via Twitter. Ze volgen elkaar en ontdekken gaande weg hoe dichtbij elkaar ze werken. En dan ben je op een conferentie en herken je[…]

Ga verder met lezen …

Als een deel van je werk is dat je andere collega’s mag inspireren en meenemen in huidige ontwikkelingen is het ook belangrijk dat je zelf op de hoogte blijft en jezelf scherp houdt. Goede reden om vandaag te gebruiken voor een werkconferentie op Kolom Praktijkcollege Noord in Amsterdam. Praten over leerdoelen met gelijkgestemden, hopelijk nieuwe informatie verzamelen en kijken wat[…]

Ga verder met lezen …

Het nieuwe werken is voor mij vandaag gestart. Nieuw werken omdat ik vanaf vandaag nog “maar” 2,5 dag voor mijn school werk en de rest voor de organisatie waar mijn school bij hoort. Vandaag trapte ik af met een volledige kantoordag, gestart met een stukje personalisering van de gedeelde werkplek, administratie van de verdeling van de werkplek en het maken[…]

Ga verder met lezen …

‪Dat je door je tijdlijn scrollt, je de tv hoort zeggen “korting op alle appels op schaal”, snel opkijkt en dan heel verbaasd bent dat de appels niet op schaal 1:18 zijn, maar in een bakje zitten, ben je dan officieel een wiskundedocent? ✔️‬ https://www.instagram.com/p/BtB5oDThI8r/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=1s70sqvool0uo

Ga verder met lezen …

Wat doe je als je een les moet overnemen, de derdeklassers lekker met de opdracht aan de slag zijn en vragen of er een muziekje op mag? Ik doe het eigenlijk nooit, maar nu was de keuze makkelijk. #kerstmuziek @skyradio101fm https://www.instagram.com/p/BrGB-6vnIyi/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=13amow3ngdjha

Ga verder met lezen …

Vandaag mocht ik voor “Sinterklaas” spelen en onze 3Dprinters en programmeerbare robots vanuit onze opslag af leveren bij een docente die er komende twee maanden lekker mee aan de slag gaat. Ik heb leerlingen nog nooit zo voorzichtig met een karretje zien lopen als vandaag met deze spullen (“Wat zal dit allemaal kosten? Wow! Zoveel? Duw jij maar P.”). Nou[…]

Ga verder met lezen …

Maar Milou, wat doen jij eigenlijk op de dagen dat je geen lesgeeft? Tja… Van alles! Zoals nu plaats ik een paar weken elke dag een digitutorial waar ik een tip geef over het werken met iPad, PC en AppleTV. Die tutorials maak ik zelf en dat kost tijd. Dus zo zag mijn werkplek er vandaag uit. Zodat de komende[…]

Ga verder met lezen …

Weer eens een andere leer- en werkomgeving. Vanmiddag en vanavond met 29 andere wiskundedocenten nieuwe dingen leren, maken en delen. Reuze benieuwd! (bij Hogeschool Utrecht) https://www.instagram.com/p/BorJFcLC1Mf/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=pnicd04oq70h

Ga verder met lezen …

Gister was het Dierendag en werd het opgeroepen geen dieren te eten. Vandaag is het Dag van de Leraar en dus het dringende verzoek geen leraren te eten! #dagvandeleraar #dagvandeleraar2018 https://www.instagram.com/p/Boi2DbFiP9d/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=1kt6okgrk52qr

Ga verder met lezen …

Mijn uitzicht vandaag. Bijzonder afleidend groot rood vlak naast mij door het raam en dan heb ik het nog niet eens over het plaatje van de frietjes. “Mevrouw, hoe kan ik mij zo ooit concentreren? Dat rood trekt zelfs uit mijn ooghoek de aandacht!” #lvnslssn https://www.instagram.com/p/BoRFTRsitS3/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=objw7enjnu32

Ga verder met lezen …

Vandaag gebeurt er iets wat eigenlijk helemaal niet zo vaak gebeurt als wij denken: het komt deze ochtend met bakken uit de hemel. Ik zal dat weer zo moeten trotseren maar ik heb nu meer medelijden met de brugklassers die straks tijdens hun alle eerste les ever als middelbare scholier als verzopen katjes (of eigenlijk kittens, zoals een derdejaars terecht[…]

Ga verder met lezen …

Vanavond lekker experimenteren in Keynote om morgen de nieuwe leerlingen handigheidjes te leren met de iPad die we gebruiken ter ondersteuning en verrijking van ons onderwijs. https://www.instagram.com/p/BnUMpB8ntbP/?utm_source=ig_tumblr_share&igshid=za9x2pvounhy

Ga verder met lezen …

Vandaag sloot ik dit drukke maar mooie schooljaar vol kansen en nieuwe uitdagingen samen met mijn collega’s af met de traditionele personeelsdag. Vlotten bouwen, kookworkshop en lekker samen eten. Heerlijk! Om nog maar te zwijgen van de luxe van leerlingen die daar werken en dus onze afwas moesten doen ?. Genoeg mogelijkheden om weer levenslesjes te leren! Nu helemaal opgeladen[…]

Ga verder met lezen …

Bij elke toets weer vind ik het “nakijken” van de bonusopdracht een cadeautje na het uitvoeren een taak die ik niet echt leuk vind. De leerlingen verbazen mij altijd met mooie en originele tekeningen, maar stiekem hoop ik toch altijd op de verhalen en gedichten. Gekke verhalen, persoonlijke verhalen, leuke rijmpjes en mooie gedichten. Je merkt wel dat mijn leerlingen[…]

Ga verder met lezen …

Verborgen onder een hoop krassen vond ik een geheime boodschap op een toets. “ Ik: maakt niet uit hoor. het is niet erg dat dit cijfer niet op mijn cijferlijst komt te staan 🙂 mv schoonemann: Huh! waar zijn de toetsen gebleven “

Ga verder met lezen …

Repetities sluit ik altijd af met een bonusvraag. Als leerlingen voor twee vakken een toets van mij krijgen dan moet ik creatief zijn en kan ik niet aankomen met twee keer iets over de zomervakantie te laten doen. Gelukkig krijg ik voor mijn “creativiteit” ook weer veel creativiteit terug! (Deze hadden jullie overigens nog van gisteren van mij tegoed).

Ga verder met lezen …

Vandaag toch nog een berichtje, een paar uur later dan normaal en eigenlijk is vandaag al morgen maar voor mij is het nog vandaag. Vanavond was ik met vrienden naar een concert in het Goffertpark, voor ons niet om de hoek. Ik plaatste hier een filmpje van op Instagram, enige social media naast LinkedIn waar ik connecties met leerlingen wel[…]

Ga verder met lezen …

Tijdens het napraten met een groep leerlingen over de toets komt de bonusopdracht ter sprake. Ondertussen ook een begrip als leerlingen het over mijn toetsen hebben. Leerling: “Oh ja! Ik heb opgeschreven dat het fijn was om les van u te hebben.” Helaas klonk het heel sarcastisch hóé ze dat zei, dus zeg ik dat ook. Leerling: “Ja, ik weet[…]

Ga verder met lezen …

Toen ik net begon in het onderwijs had ik van het maken van toetsen nog weinig (zeg maar geen) kaas gegeten en volgde ik de methode of de toetsen van een collega. Al snel kwam ik er alleen voor te staan in de sectie en ontdekte ik dat de toetsen die bij het docentenmateriaal van het boek zaten niet echt[…]

Ga verder met lezen …

Vandaag is de toetsweek begonnen. Een goede reden om mij met mijn nakijkwerk achter in de tuin te nestelen. 
Tijdens het nakijken hebben ik nog een Skype-overleg zodat ik mij de reistijd heen en weer kon besparen. Als de verbinding na driekwartier wegvalt besluit ik voor de zekerheid naar binnen te gaan (bleek achteraf niet de oorzaak). Toch spannend als[…]

Ga verder met lezen …

Filmpjes opnemen, het blijft toch een bijzondere aangelegenheid. Wat zegt het over mij als ik bij de voorgestelde videominiaturen van YouTube bij een filmpje van 10 minuten van de 3 voorstellen ik er op twee sta met volledige focus en daardoor een klein beetje de tong uit de mond? Verder in het hele filmpje bloedserieus en met geknepen ogen náást[…]

Ga verder met lezen …

Dat is onderwijs. Het ene moment sta je tussen het lesgeven door met leerlingen zitjes voor op het schoolplein in de bloedhitte in elkaar te zetten (en leren ze veel over doppenset, ratel, bouten, moeren, ringetjes, schroeven, bitjes en boormachines), het volgende moment besteed je de avond met docenten vanuit het hele land aan uitwisselen van kennis over de inzet[…]

Ga verder met lezen …

Leerling I. (14 jaar): “Mevrouw, waarom lijkt uw R in mijn schrift op een wortel?” Leerling R. (14 jaar): “Neeeee joh, lijkt er helemaal niet op!” Ik: “Huh? Laat eens zien. Goh, je hebt gelijk dat lijkt net een wortelteken.” Leerling R.: “Ooohhh je bedoelt een wortelteken, ik dacht echt aan een wortel!”

Ga verder met lezen …

‪Hoe leuk is je werk als je ‘n bijeenkomst mag organiseren waar docenten van verschillende locaties hiermee mag spelen en gaat nadenken over het ontwerpen van lessen hiermee? Antwoord: heel leuk! #makeymakey #arduino #microbit #greenscreen #3Dprinter #mindstorm #greenscreen #vr‬ #stopmotion #lego

Ga verder met lezen …

Afgelopen vrijdag was om vijf uur mijn “werk”dag nog niet afgelopen. Ik had die avond namelijk nog een netwerkbijeenkomst van Apple. My first. Netje op tijd verscheen ik in het hotel in Amsterdam waar we bijeen zouden komen. Naast dat ik de mooie verhalen van de presenterende docenten prachtig vond, was er iets aan deze avond nog specialer. Het ontmoeten[…]

Ga verder met lezen …

Mijn stagiair staat voor de klas, ik zit achterin het lokaal. Voor de uitleg van een grote opdracht waar de leerlingen aan gaan werken heb ik een filmpje gemaakt waar stap voor stap uitgelegd wordt hoe de leerlingen het moeten aanpakken. De stagiair besluit dit filmpje te gebruiken in de les en legt uit dat hij een filmpje van mij[…]

Ga verder met lezen …

Voor een demonstratiefilmpje voor deze pagina had ik twee weken geleden een filmcamera mee naar de les. Ik had alles uitgelegd, hoe we dit gingen aanpakken, gekozen wie ging filmen, dat zij niet in beeld kwamen en wat ik ging doen. Ze werkten volledig mee en de opname ging soepel. Zo werd er een deel van de les gefilmd en[…]

Ga verder met lezen …

Leerling C. (14 jaar): “Mevrouw, waarom heeft u geen korte broek aan?” Ik: “Nou… Tja, het is lekker weer maar wel nog maar april en nog lang geen zomer. Anders had ik de kans wel gegrepen en slippers aan gehad.” Leerling C.: “Echt niemand heeft een korte broek aan. Ik snap het niet! Het is super mooi weer!” Ondertussen stromen[…]

Ga verder met lezen …

Leerling N. (14 jaar): “Mevrouw, u ziet er goed uit vandaag.” Klas genoot begint te lachen. Ik sta beetje met mijn mond vol tanden en weet niet hoe te reageren. Leerling N. een tikje verontwaardigd: “Wat?! Ik meen het hoor! … … Ik kan het ook nooit goed doen, doe ik een keer aardig en dan gelooft niemand me!” Ik:[…]

Ga verder met lezen …

Vandaag heb ik mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en ben ik vanaf vandaag de officiële “eigenaar” van OverWijs en lvnslssn, mijn manier om samen op weg te gaan naar beter onderwijs. Zo kan ik ingehuurd worden voor bv workshops op onderwijsinstellingen en schrijf ik over (mijn werk in) het onderwijs. Een eerste voorzichtige stap op een nieuw pad.[…]

Ga verder met lezen …

Gisteren schreef ik over de bonusvraag van de afgelopen repetitie en de twijfel die ontstond over het woord voorjaar. Één van mijn oud-leerlingen reageerde vervolgens door mij te herinneren aan dezelfde bonusvraag van een paar jaar geleden. Blijft mooi!

Ga verder met lezen …

Leerling bij het zien van de bonusvraag op de toets: “Mevrouw, wat is voorjaar ook alweer precies?” Ik: “Dat is een ander woord voor lente.” Leerling: “Hoe teken je nou weer lente?!” Dachten ze maar zo aandachtig na over alle andere vragen op de toets ??

Ga verder met lezen …

“Geef de vergelijking als Emma een 7,3 wil halen.” “Dan moest ze maar meer punten hebben” “Bereken hoeveel punten ze had moeten halen.” “Nee, als zij een 7,3 wilde halen moet ze maar gewoon beter leren doeg” Deze leerling ging op het einde van de toets zelf ook niet meer voor de 7,3 ben ik bang…

Ga verder met lezen …

Vaak als mensen buiten het onderwijs mij zien nakijken (of horen praten over nakijken) reageren ze enthousiast met “leuk!”. Ik leg dan altijd uit dat ik nakijken niet altijd leuk vind en dat het vak en het onderwerp heel erg bepalend is. Leuke verhalen bij Nask zijn niet te vergelijken met berekeningen bij wiskunde (minder leuk). Toch weten de leerlingen[…]

Ga verder met lezen …

Happy Awkward Moments (yester)Day! Vroeger hadden alle heiligen naamdagen, hierdoor was bijna elke dag van het jaar wel een speciale dag voor groepen mensen. In Nederland is dat niet echt meer een groot ding, daarvoor in de plaats hebben bijna alle dagen van het jaar wel internationaal of nationaal een betekenis die schijnbaar uit de lucht gegrepen lijkt, en het[…]

Ga verder met lezen …

Twee dagen in Leiden. Gisteravond de dag afgesloten met een rondvaart door prachtig maar regenachtig Leiden en vanmorgen weer gestart met een Frisse wandeling door de stad naar de plek van de workshops. Dat allemaal om straks expert te zijn met het werken met “mijn” digitale “methode”/platform Learnbeat.

Ga verder met lezen …

Leerling S. (14 jaar) spreekt mij aan, je hoort dat ze bevestiging van mij wilt om een discussie met klasgenoten te winnen: “Vindt u dit ook niet op een kaasblok lijken?” Ik besluit eerst semi serieus te reageren om vervolgens een grapje er achteraan te maken: “Ik vind het meer op een spanningsmeter lijken. Jij denkt echt altijd aan eten[…]

Ga verder met lezen …

Vanmorgen onze zeer enthousiast ontvangen workshop gegeven en nu zit de laatste workshop (de laatste van mij waren in Fries Museum) er op. Terug naar het begin voor een afsluitend praatje van Foppe de Haan. #cviov #leraarelkedaganders (bij Stadsschouwburg De Harmonie)

Ga verder met lezen …

Leerling 1 (14 jaar): “Mevrouwww, dat is toch geen kóélkast?” Ik: “Nee, dit is een voedingskast.” Leerling 1: “Zij zegt dat het een koelkast is.” Ik: “Ik snap die gedachte wel.” Leerling 2 (14 jaar): “Je weet wel, voeding, eten, kast, koelkast.”

Ga verder met lezen …

Plaatjes van leerlingen Een paar maanden geleden kreeg ik een tekening van een leerling. Andere leerlingen vroegen zich af waarom, ik niet – ik accepteer elk teken van vriendschappelijkheid. “Wel bewaren he!” Hier wilde ik zuinig op zijn en hing hem daarom op het whiteboard in “mijn” lokaal. Al snel kreeg ik veel vragen over de tekening. “Wat is dat?”[…]

Ga verder met lezen …

De leerlingen hebben een proef gedaan waar ze de dichtheid van blokjes moesten bepalen om er zo achter te komen uit welke stof het bestaat. Ze moesten een verslag van maken van de resultaten van deze proef. En toen kreeg ik dit. Inventief. Creatief. Dat dan weer wel.

Ga verder met lezen …

We zijn in de les bezig met het leren oplossen van vergelijkingen. Een onderdeel van de wiskunde waarvoor ik af en toe mijn enthousiasme heb geuit als ik bij leerlingen het kwartje zag vallen. Tot grote verbazing van een deel van mijn leerlingen. In een eerdere les vroeg leerling A. (14 jaar) al: “Niet vervelend bedoelt mevrouw, maar welk beroep[…]

Ga verder met lezen …

Mijn stagiair heeft vorige week aan de klas verteld dat hij als goed voornemen elke dag een paar woorden Fins wil leren. Vandaag zette hij deze opdracht op het bord voor de leerlingen. Leerling D. (14 jaar ), kijkend naar de opdracht op het bord: “Waarom gaan we Fins leren?” Leerling R. (14 jaar): “Dit is geen Fins hoor, dit[…]

Ga verder met lezen …

Op één of andere manier kwam gisteren het gesprek in de les op slaaptijden. Leerling U. (14 jaar): “Ik ben de meeste nachten blij als ik om half één slaap. Ik zit nog in het ritme van de vakantie.” Helaas bleef de echte verbazing bij mij uit. Ik vind het schokkend, maar ik weet dat veel van mijn leerlingen ‘s[…]

Ga verder met lezen …

Als twee leerlingen moeite hebben om zich te concentreren op hun werk, schuif ik er soms een stoel bij en ga ik aan de andere kant van hun tafel zitten. Ik zit er dan gezellig bij en het werken gaat opeens een stuk voorspoediger. Vandaag deed ik dat ook. Leerling L. (13 jaar): “Mevrouw, u zou een lekkere bank moeten[…]

Ga verder met lezen …

Tradities Onderweg naar mijn werk krijg ik een bericht van een collega. Een foto van een kop thee en de vraag waar ik ben. Elke vrijdag zet ze twee koppen thee, een voor haarzelf en een voor mij. Ze weet dat ik op vrijdagochtend wat moeite heb omdat de donderdagavond soms wat later wordt. Als ik kom binnenlopen voor mijn[…]

Ga verder met lezen …

Sneeuw. Op een lesdag. Op vrijdag. De droom van elke docent… NOT! Een klas die normaal gesproken moeilijker te motiveren is voor hard werken is super serieus aan het werk. Tot dat moment… “HET SNEEUWT!!!” Per direct is het werkniveau omlaag en het geluidsniveau omhoog. Neuzen worden tegen de ruiten gedrukt. “Het blijft niet liggen, het is neppe sneeuw.” “Klote[…]

Ga verder met lezen …

Wist je dat je als iPhonegebruiker ook mijn blog kan volgen met de Lvnslssn-app? Als je deze download en pushberichten toe staat krijg je automatisch een melding als er een nieuw bericht geplaatst is. Zo hoef je mijn berichten nooit meer te missen! Handig hè?! https://itunes.apple.com/nl/app/lvnslssn-van-een-docente-milou/id808061957?mt=8

Ga verder met lezen …

Wiskunde een spelletje? Midden in de week. Twee keer vijftig minuten achter elkaar wiskunde in een eerste klas. Een uitdaging. Uitdagend. Een kans. Wiskunde is bij veel docenten, op veel scholen immers opdrachten maken, veel opdrachten maken. Wiskunde leer je door te doen en niet door te leren. Dat soort dingen. Bij mij in de lessen is niet iedereen met[…]

Ga verder met lezen …

Door weer en wind, in de kou en met een actieradius angstaanjagend dichtbij het aantal kilometer nog te gaan ben ik vandaag weer eens elektrisch naar een heel fijn overleg gereden! Om vervolgens te ontdekken dat ik het zeker niet naar huis en red en niet-elektrische op de laadplaatsen staan, gelukkig is voor alles een oplossing! #creatiefparkeren #jadefototijdenshetrijdenismeteentimervanafcarkitgemaakt #veiliginhetverkeer #sjaaltegendekou[…]

Ga verder met lezen …

Op donderdag ben ik lesvrij en doe ik andere werkzaamheden voor de organisatie. Vandaag was de eerste donderdag zonder afspraken buiten de deur, daar hebben mijn katten en ik maar meteen gebruik van gemaakt #thuiswerken #grotevoordeel #apictureaday #atwork #athome #bothie

Ga verder met lezen …

Mailen met leerlingen levert altijd leuke dingen op! Het begon goed: “Haii mevrouw Schooneman, Ik had een vraagje: ik was er vorige week niet met de toets van nask dus ik moet hem nog inhalen. Mag ik dat misschien volgende week woensdag doen? Alvast bedankt, Groetjes …” Maar eindigde nog beter: “Dankjewel, ja Isgoed ik herinner u het wel x[…]

Ga verder met lezen …

In de auto met leerlingen Elke dag zeggen leerlingen prachtige dingen tegen ons, docenten. Ontroerende dingen, grappige dingen, stompzinnige dingen, allen prachtig op een andere manier. Maar een middag met leerlingen met de auto op stap, je zou er een boek over kunnen schrijven. Dat doe ik niet, want ik hun vertrouwen natuurlijk respecteren en niet schenden. Een blogje kan[…]

Ga verder met lezen …

Het nakijkfeest is weer begonnen. Een paar weken na de start van het schooljaar is het weer tijd om toetsen van leerlingen na te kijken en feedback te geven. Na het maken van de toets vraagt leerling A. (13 jaar): Mevrouw, kijkt u snel na? Ik: Ik doe mijn best, maar nee ik kijk niet snel na. Snelheid van nakijken[…]

Ga verder met lezen …

Leerling C. (13 jaar): Mevrouw, wat staat er op uw shirt? Ik dacht eerst dat het katten waren. Maar nu ik langer kijk lijkt die zwarte met wit op een biefstuk. En die andere lijkt op sushi. Wat zijn het nou? Ik: Het zijn katten. Volgens mij heb jij gewoon een beetje honger…

Ga verder met lezen …

Leerling R. (15 jaar): Mevrouw… Nou… Ik vraag mij nou al jaren af… Waar is die grote sleutel voor? Ik, zogenaamd grappig zoals altijd: Dat is de sleutel van mijn hart, ik heb blijkbaar een groot hart. Leerling R. kijkt mij keurend aan: Ik heb het even schematisch bekeken enzo en dat past schematisch echt niet, onmogelijk!

Ga verder met lezen …

Van dat weer dat de leerlingen als verzopen katjes in het lokaal zitten en ik mij bijna schuldig voel om dan les te gaan geven. Om vervolgens een leerling te horen verzuchten tijdens mijn uitleg “oh nee, en dan moet ik straks naar huis fietsen” bij het aanschouwen van nieuwe wolkbreuk buiten, door het raam.

Ga verder met lezen …

Ont-moeten In de eerste week heerst altijd een bijzondere sfeer. Spanning, zonder gespannen te zijn. Veel mensen, volwassenen en kinderen, die elkaar niet kennen maar weten dat ze elkaar goed gaan leren kennen. Tijdens de les is het soms moeilijk om de tijd en rust te vinden om écht contact te maken en daarom is het fijn om juist in[…]

Ga verder met lezen …

Robots De vakantie is voorbij, drie weken geleden kwam ik terug van mijn vakantieadres, maar vandaag was de vakantie pas voorbij. Rondlummelen, dat was activiteit nummer één de afgelopen drie weken. Ontspannen en opladen voor het nieuwe jaar, daar ging het om. Vandaag de startbijeenkomst, die later begon dat afgesproken (we kwamen niet te laat, maar kletsten gewoon door, we[…]

Ga verder met lezen …

De laatste vakantiedag! ?? Stiekem toch altijd weer spannend maar vooral ook leuk om weer te beginnen! Ja, het is zover: alle collega’s van regio Noord ook veel succes en (leer)plezier dit jaar! Gelukkig vandaag nog kunnen genieten van een heerlijk zomers dagje! (bij Kagerplassen)

Ga verder met lezen …

Een repost van 9 maanden geleden, omdat de collega’s en leerlingen van regio midden weer mogen(/moeten) beginnen. Elke docent denkt voor zijn eerste lessen van het jaar toch weer even: “kan ik het nog wel?” Ja! Je kan het! Zet ’m op en zet de toon voor de rest van het jaar. Nu positief en enthousiast beginnen geeft je een[…]

Ga verder met lezen …

Een repost van 9 maanden geleden, omdat de collega’s en leerlingen van regio midden weer mogen(/moeten) beginnen. Elke docent denkt voor zijn eerste lessen van het jaar toch weer even: “kan ik het nog wel?” Ja! Je kan het! Zet ’m op en zet de toon voor de rest van het jaar. Nu positief en enthousiast beginnen geeft je een[…]

Ga verder met lezen …

Laatste maandag, het grote aftellen tot de vakantie is begonnen. Niet omdat ik mijn werk niet leuk vind, maar omdat vakantie gewoon nog net wat leuker is ?! Vandaag: laatste toetsen nakijken Morgen: dagje rapportvergaderingen Woensdag: laatste keer de leerlingen op school Donderdag: volledige dag weg met de collega’s Vrijdag: VA-KAN-TIE!!!

Ga verder met lezen …

Laatste maandag, het grote aftellen tot de vakantie is begonnen. Niet omdat ik mijn werk niet leuk vind, maar omdat vakantie gewoon nog net wat leuker is ?! Vandaag: laatste toetsen nakijken Morgen: dagje rapportvergaderingen Woensdag: laatste keer de leerlingen op school Donderdag: volledige dag weg met de collega’s Vrijdag: VA-KAN-TIE!!!

Ga verder met lezen …

“Beste mevrouw Schoonemann, Bedankt voor alle leuke lessen dit jaar. En tot volgend jaar! Alleen niet meer bij Nask want dat laat ik gelukkig vallen 🙂 Maar misschien volgend jaar voor wiskunde! Maar eerst vakantie! Ik wens u een fijne vakantie en tot volgend jaar! #sorryvoordefouten #lekkerrechtweer #ikkannogsteedsniet tekenen” En dat als antwoord op de bonusopdracht om iets over de[…]

Ga verder met lezen …

“Beste mevrouw Schoonemann, Bedankt voor alle leuke lessen dit jaar. En tot volgend jaar! Alleen niet meer bij Nask want dat laat ik gelukkig vallen 🙂 Maar misschien volgend jaar voor wiskunde! Maar eerst vakantie! Ik wens u een fijne vakantie en tot volgend jaar! #sorryvoordefouten #lekkerrechtweer #ikkannogsteedsniet tekenen” En dat als antwoord op de bonusopdracht om iets over de[…]

Ga verder met lezen …

Gevloerd Ik voel plots zijn armen om mijn heupen slaan, hij laat zich op de grond vallen en probeert mij ook de grond op te werken. Met moeite kan ik op mijn benen blijven staan, probeer te lopen en sleep hem mee over de grond. Hij laat los en ik ontkom. Niet veel later zie ik hem weer aan komen[…]

Ga verder met lezen …

Vorige week traden docenten en leerlingen op, bij ons op school. Leerlingen van de leerlingenraad verzorgen de ontvangst en de bar. Leerlingen van het techniekteam verzorgen opbouw, licht en geluid. Toen ik achter stond te wachten totdat ik op moest zag ik dit draaiboek liggen. De leerlingen maken zelf dit draaiboek en dat is te lezen ook ?.

Ga verder met lezen …

Hipster Ik sta voor de klas en start net mijn les. Ik zie een leerling achterin iets tegen haar klasgenote fluisteren en beide dames schieten tijdens mijn instructie in de lach. Ik voel dat het over mij gaat, ze wezen mij nog nét niet aan. Tegen mijn gevoel in, wint de nieuwsgierigheid en zeg ik heel clichématig: “M. wat is[…]

Ga verder met lezen …

Leerlingen leren van bewegen. Met de komst van het mooie weer en het onderwerp beweging in de les is het tijd voor een buiten practicumles. Vorige les hebben de leerlingen in hun groepjes een onderzoeksvraag bedacht. Ben je sneller als je een aanloop neemt of zonder, ren je sneller op tegels of op gras, ren je sneller met of zonder[…]

Ga verder met lezen …

Gewoon twee docenten die een Disneymedley playbacken. “U was geweldig!” “Het leek alsof jullie echt zongen.” “Jullie kenden echt de hele tekst!” “Hulde voor deze juffen!” “Ik heb van u genoten!” “Ik lig om u altijd in een deuk!” Geweldige reacties natuurlijk maar het gaafste was het gevoel als je elkaar super aanvoelt op het podium maar nog het meest[…]

Ga verder met lezen …

#docentestemt Ik vang een gesprek op van mijn leerlingen en begin te graven in mijn geheugen. Ik peins en kom tot de conclusie dat ik, volgens mij, de eerste jaren op de middelbare school hélémaal niet bezig was met de verkiezingen, ik vraag mezelf zelfs af of ik al wist wanneer ze waren. Ik hoor mijn leerlingen in gesprek over[…]

Ga verder met lezen …

Docent en nu al een tijdje “Milou, gefeliciteerd met je 10 jarig jubileum” – ik sta mijn tanden te poetsen terwijl ik dit berichtje lees van mijn zus. Ik sta even stil, denk na en bedenk mij dat het niet morgen dertien maart is, maar vandaag al. Hoe mijn zus het weet? Geen idee. Ze wist dat het ergens in[…]

Ga verder met lezen …

Ik XTC ze, zoals ik ze nooit zag    “Yes! Geen les!” Dat was wat het grootste deel van mijn leerlingen deze week dacht. Klas drie is ‘relaxt’ op stage om er gedurende de week terug te verlangen naar het relaxte leven van school.    Klas twee blijft wel op school maar volgt geen lessen van de docenten. Het is[…]

Ga verder met lezen …

Een normale uitleg, alleen dan sneller Vorige week beschreef ik al dat onderwijs niet stil staat. Ik ging in 2009 van een school met krijtborden, whiteboards en slechte beamers naar mijn huidige werk waar toen al een paar smartboards stonden. Diezelfde smartboards staan er nu nog steeds, maar gelukkig geef ik les in de lokalen waar alweer iets nieuwere modellen[…]

Ga verder met lezen …

Een docent is altijd aan het werk Donderdagavond. Ik zit op de bank, tv aan, laptop en iPad op schoot, telefoon naast mij en Apple Watch om mijn pols. De kat die naast mij ligt te snurken begint te blazen als ik een verkeerde beweging maak waardoor ik weer verder kan werken op mijn toetsenbord. Ik stuur een mail naar[…]

Ga verder met lezen …

Absurd Soms kijk je even terug op de week en denk je: dit is absurd. Absurd, dat denk ik nu. Ik zit in een hotelkamer in Leiden, de nacht is net begonnen en ik kom net thuis van eten en borrelen met een aantal collega’s. We begonnen de avond met een stadswandeling door Leiden onder leiding van een is-hij-nou-grappig-nee-toch-gewoon-irritant-gids. Met[…]

Ga verder met lezen …

Geen Máxima, wel met leerlingen praten over de toekomst! Een speciale dag. Mijn wekker gaat een uur eerder dan normaal en veel uur eerder dan ik zou willen. Ik geef geen les vandaag, ik geef geen workshop maar ben wel de hele dag met leerlingen en collega’s. Gisteravond tegen twaalf uur schrik ik wakker. S*#%! Ik had iPads moeten klaarleggen[…]

Ga verder met lezen …

Bericht voor koningin Máxima Mijn leerlingen zitten in een continue stress van keuzes maken. Kiezen met wie om te gaan en hoe, kiezen welke vakken je wel wilt houden en waarom, kiezen wat je later wilt worden, profiel kiezen, vervolgopleiding kiezen en zo gaat deze opsomming nog even door. Dat zorgt voor stress. Soms. Hierdoor komen sommige gesprekken eens in[…]

Ga verder met lezen …

Leerling L. (12 jaar) loopt naar mij toe om een vraag te stellen: Ohhhh, kijk mij nou! Heb ik foute roze sokken aan! Ik kijk naar haar schoen en het kleine randje roze wat boven de schoen uitkomt: Dat is nog niets (til broekspijp stukje op), ik heb altijd foute en gekleurde sokken aan. Leerling L.: Ohh mevrouw! Ik: Wacht![…]

Ga verder met lezen …

De dag waarvan je wist dat hij ging komen… De #mannequinchallenge waavan je wist dat hij ging komen… Zoals een puber hoort te doen volgen mijn leerlingen elk jaar trouw alle hypes en internet trends. Tijdens hun strijd om als individu en unieke persoonlijkheid gezien te worden, zijn ze druk bezig om de online menigte op de voet te volgen.[…]

Ga verder met lezen …

Excursie op halve kracht Je hebt van die dagen dat je wakker wordt en weet dat het mis is, die dag was voor mij gister. Ik sleep mij door mijn vier lesuren en ga dan naar huis om niet veel verder te komen dan slapen. De volgende morgen voel ik mij anders, niet specifiek beter. Ik twijfel; ik ben geen[…]

Ga verder met lezen …

“Mevrouw, Ötzi doet de dab*” – leerling (13 jaar) * Dab = De dab is een dansmove waarin de danser zijn hoofd laat zakken terwijl hij zijn arm en elleboog omhoog werpt, wat erg op niezen lijkt. Sports Illustrated: “De dans is best makkelijk; men leunt in zijn elleboog alsof ze niest.” (Bron: wikipedia.com) De dab is populair geworden doordat[…]

Ga verder met lezen …

Nakijkhulp Het is vrijdag en ik ben in de stemming om eens wat anders te doen dan anders. Afgelopen week heb ik een groot deel van mijn leerlingen een enquête over mij en mijn manier van lesgeven laten invullen. Ik hoef de gegevens niet uitgebreid te analyseren, na een korte blik kwam het belangrijkste punt voor de leerlingen al naar[…]

Ga verder met lezen …

Leraar elke dag anders – blog elke keer anders Je hebt van die (onderwijs)dagen die niet gevuld zijn met activiteiten met leerlingen, toch gek voor een fulltimer in het onderwijs. Het lijkt soms in dit vak dat hoe beter je het doet, hoe minder je de kinderen uiteindelijk ziet. Blijkbaar heb ik dan iets goed gedaan (of is het eigenlijk[…]

Ga verder met lezen …

Mijn druifjes Je hebt van die dagen. Van die dagen dat je een vol lesrooster hebt. Van die dagen waarbij de spaarzame vrije momenten vol gepland staan met afspraken met collega’s. Afspraken die uitlopen waardoor jouw pauze opgeofferd wordt. Van die dagen waar je aan het eind van de dag pas beseft hoe druk het was. En zo’n dag had[…]

Ga verder met lezen …

Ik zie leerling S. (12 jaar) vanaf haar tafel aan mijn bureau met een schuin oog naar wat papieren op mijn bureau kijken, één papiertje draait ze snel naar haar toe en begint ze te lezen. Ik kijk haar vragend aan. S.: Oh mevrouw, mag ik even deze kaart lezen. Ik heb mij áltijd al afgevraagd wat er op een[…]

Ga verder met lezen …

Leerlingen hebben ’s avonds een zelf georganiseerde presentatieavond voor ouders. Ze komen netjes met stropdas (in Amerikaans thema) ’s ochtends mijn les in. Ik: Zo, dat ziet er netjes uit! Leerling 1 (12 jaar, Amerikaanse vlagstropdas): Ja! Het is net alsof ik naar mijn werk ga! Leerling 2 (12 jaar, gestreepte stropdas): Mevrouw, kunt u een stropdas knopen? Ik heb[…]

Ga verder met lezen …

“Neem de tabel over in je schrift en geef jezelf een cijfer voor hoe je gewerkt hebt deze les en hoe goed je de lesstof hebt begrepen.” “Mevrouw waarom staat er Snappen (uitgesproken als: sneppen)? Wat heeft Snapchat* met deze les te maken?” * Snapchat is een sociaal medium waarbij je foto’s naar elkaar stuurt, deze afbeelding is slechts enkele[…]

Ga verder met lezen …

Leerlingen in het wild Elke werkdag zien wij onze leerlingen, elke keer in dezelfde, vertrouwde omgeving. We vormen ons een beeld van elke leerling, de een scherper dan de ander, we leren immers elke leerling in andere mate kennen. Het beeld van deze leerling wordt voor ons de identiteit van de leerling, wie zien die leerling namelijk altijd op deze[…]

Ga verder met lezen …

Antwoorden op de vraag waarom de radioactieve variant van zilver niet in de natuur te vinden is. “Denk niet dat zilver ergens aan een boom groeit ofzo” “Nou het is zilver dat groeit niet in de natuur” “Zilver licht niet zomaar in het bos of in een struik”

Ga verder met lezen …

Het einde van het schooljaar is in zicht. Dit kan betekenen laatste lessen van een bepaald vak ooit, laatste toets van dat vak ooit en dan op de laatste vraag van dat vak ooit is maar één antwoord goed. Op een vraag over waarom een bepaalde isotoop niet gebruikt kan worden bij onderzoek naar tumoren: “Omdat ik werkelijk geen idee[…]

Ga verder met lezen …

Bloggen is nog geen vloggen Een vrijdag is geen normale werkdag. Iedereen weet dat het weekend er bijna is. De sfeer is relaxter, er kan meer en daar wordt gebruik van gemaakt. Vandaag is geen gewone vrijdag. Ik sta voor de klas, het is het eerste uur en ik voel de zenuwen opbouwen in mijn lichaam. Toen ik vanmorgen mijn[…]

Ga verder met lezen …

Ik, tijdens een gehoortest: Je gelooft het misschien niet, maar ik hoor het niet. Klas: Woooooow! R. (14 jaar): Mevrouw, welke antirimpelcrème gebruikt u? Die moet echt heel goed zijn, u lijkt geen dag ouder dan uhhh (telt in zijn hoofd) 29. Ik: Ik ben 28. R.: Oh… Oeps! D. (14 jaar): Dus als we willen spieken bij een toets[…]

Ga verder met lezen …

Internationaal lesje. Nakijken leuker maken, efficiënt omgaan met je tijd en aansluiten bij de belevingswereld van de leerlingen! #hashtaglearning Teacher: “I’ve finally found a way of keeping myself entertained whilst marking #hashtaglearning”

Ga verder met lezen …

D. (13 jaar): Mevrouw, wist u dat ik over zes dagen 5000 dagen leef. Ik: Nee, dat wist ik niet. Ik hoorde wel over iemand die een verjaardagsfeest gaf voor zijn 10.000ste dag. J. (14 jaar): Woooow! Hoe oud moet die persoon wel niet zijn geweest… D.: Uhm… Uhh… Mevrouw, mag ik het van u uitrekenen. Ik: Ja hoor. D.:[…]

Ga verder met lezen …

Dagje Ecomare N. (13 jaar): Mevrouw, u lijkt echt op deze zeehond. Ik: Welke mevrouw, er staan hier drie mevrouwen. N.: U. Ik: Oh dank je wel jongen. Dat is wel lief want ik vind die zeehond heel schattig. N.: Oh… U vat het op als een compliment. Ik: Zo bedoelde je het toch ook? N.: Nou… Beetje wel maar[…]

Ga verder met lezen …

Gisteren: V. (15 jaar): “Mevrouw, als u deze aantekening op Insta plaatst krijgt u zeker meer likes!” Ik: “Dus ik moet meer natuurkunde delen, dan krijg ik meer likes?” Klas: “Zeker weten!” Ik ging de uitdaging aan en plaatste de aantekening op Instagram. Vandaag: G. (15 jaar): “V., je stond op Insta hè! Ze had jouw opmerking geplaatst.” V. (15[…]

Ga verder met lezen …

Hond op school Het is het einde van een geslaagde werkdag. We zitten nog even na te kletsen in de personeelskamer. Er wordt gebeld en de conciërge geeft de telefoon aan mij, het is voor mij. Zodra ik de telefoon aan neem, weet ik al hoe laat het is. Ik hoor gegiechel en weet dat er leerlingen aan de andere[…]

Ga verder met lezen …

Aan begin van toets: Let op, ik heb een fout gemaakt dus je kan opgave 9 niet maken. Leerlingen reageren daar op verschillende manieren op: – Hebben het niet door, beantwoorden de vraag en komen er wonder boven wonder niet achter dat de antwoorden niet horen bij de vraag – Proberen de vraag toch te beantwoorden alsof het een open[…]

Ga verder met lezen …

Ik: Als de wijzer op de twee staat gaan we beginnen met de toets. Tot die tijd kunnen jullie nog even in jullie boek kijken. Klas, vanuit hun boeken: Oké Even later… M. (14 jaar): Mevrouw, bedoelt u eigenlijk als de grote wijzer op de twee staat of de kleine?

Ga verder met lezen …

#Dance4life In de periode september tot december zetten leerlingen van onze school zich in voor het goede doel Dance4life. Dat start in september met een persoonlijke verhaal van een jongvolwassene uit Afrika en eindigt met een spetterend feest met vette artiesten in december. In de tussentijd zetten ze zich in tegen HIV en aids en zorgen ze er voor dat[…]

Ga verder met lezen …

Na afloop van proef met waxinelichtje: “Mevrouw, mag hij blijven branden? Komt u er gezellig bijzitten (terwijl ze hun handen ‘warmen’ aan het kaarsje)? Lekker hè, alvast zo’n kerstgevoel!”

Ga verder met lezen …

Briefwisseling na afloop van een toets Leerling 1: Ach ja, ander verhaal. Die mevrouw S. heeft wel goeie kont! ? Leerling 2: T. zat ook al hele tijd te kijken. Hahahahahahahaha loser. Leerling 1 (als mevrouw S. lokaal verlaat om afgelost te worden door andere docent): Kuuuuuuuuuuuuuuuuuuut, ga niet weg ?! Leerling 2: Schaam je hahahahaha. Je hebt altijd mijn[…]

Ga verder met lezen …

Daten met mediawijsheid Met de opkomst van social media en telefoons in de maatschappij, hebben wij als school ook een belangrijke taak in het wijsmaken van de jongeren hier in. Bewustwording van hun online gedrag. Cyberpesten tegengaan en ze bewust maken over de toekomst. Alles wat online staat blijft altijd bestaan. Wij nemen onze taak serieus en besteden hier dan[…]

Ga verder met lezen …

Sportdag We zijn met klas 1 in het bos om het lesjaar sportief af te sluiten voordat de toetsweek begint. Even de knop om en gedachten op standje nul. De leerlingen lopen met hun groepje langs allerlei verschillende onderdelen waar ze een korte instructie krijgen van de docent en aan de slag gaan. “Goedemorgen, wij gaan kwalleballen!” Huh, wat?? “Een[…]

Ga verder met lezen …

Ik: Als laatste wil ik de tabel uit het boek met je bespreken. Hierin staan voorbeelden van geluiden, hoeveel decibel het is en het effect op je gehoor. Je ziet dat tussen de 120 en 140 decibel gevaarlijk is voor je oren. K. (14 jaar): En daarboven staat mevrouw Schoonemann. D. (14 jaar): Mevrouw Schoonemann; 1000 decibel!

Ga verder met lezen …

Bij de uitslag van het eindexamen krijgen al onze geslaagde kandidaten een Geslaagd!-vlag. Vanmiddag was er één zo blij met zijn slagen dat hij de vlag droeg als een cape, een ware superheld. Helaas droeg hij hem verkeerd om zodat de tekst aan de binnenkant stond en vanaf de achterkant slechts in spiegelbeeld te lezen was. Als ik hem daar[…]

Ga verder met lezen …

Maakt u zich maar geen zorgen! Zo’n bonusvraag na de repetitie, ik raad het iedereen aan. Zo nu en dan zit er weer een pareltje tussen, maar altijd hartverwarmende verhalen, wensen, mooie gedichten en bijzondere tekeningen. Je leerlingen net even op een iets andere manier leren kennen. Mijn beloning na het doorstaan van het nakijken ? .

Ga verder met lezen …

D. (13 jaar): “Weet u wat u op Insta moet zetten? ‘dat was weer een leuke les met 1C hashtag gekke jongens’!” Ik: “Maar wat voor een foto moet ik er dan bijzetten? Een boze selfie?” D.: “Nee! Maak een foto van ons en plaats die! Dat mag toch wel?” ps. Op insta stonden de hoofden wel op de foto[…]

Ga verder met lezen …

1 april De dag in het jaar dat alle leraren ‘s ochtends voor vertrek van huis nog even extra goed in de spiegel kijken. Geen vlek op mijn gezicht? Check! Niet gemorst met ontbijt? Check! Schoenen zonder veters aan? Check! Die grap zullen ze niet op je kunnen gebruiken. Voor mij begon de magische dag al 24 uur van tevoren.[…]

Ga verder met lezen …

Paniek in het lokaal Vrijdagochtend, de lesdag is nog maar net begonnen. Mijn leerlingen hebben allemaal een excel bestand op hun scherm en voeren mijn opdrachten uit. Net als ik vraag om in cel G1 het getal elf te typen springen alle schermen op zwart en de lichten springen uit. Automatisch beginnen de kleine noodlampjes branden. Leerlingen beginnen de gillen[…]

Ga verder met lezen …

Stel… Er zou een (e)boek uit komen die hoort bij mijn blog. Wat zou er in moeten staan voor jou om het te lezen/kopen? Nog nooit gepubliceerde verhalen uit mijn lokaal? Een combinatie van verhalen, gesprekken en uitspraken? Alleen gesprekken en uitspraken van mijn leerlingen? Nieuwe en al bestaande verhalen? Of …?? Wat is jouw mening? Laat je het mij[…]

Ga verder met lezen …

Docente naar de kermis Ik woon en werk in een dorp, met als gevolg dat leerlingen letterlijk om de hoek wonen. Zo dichtbij zelfs dat sommigen vanuit hun slaapkamer mijn huis kunnen zien. Vandaar ook dat de volgende vraag mij gesteld kan worden: “Heeft u ook zoveel last van de kermis? Bij ons in huis hoor je dat wel.” Blijkbaar[…]

Ga verder met lezen …

Wit voor het leven Herfst en winter, donkere tijden en tijd voor donkere kleuren. Toch sta ik vanmorgen in mijn kleding te graven. Ik ben op zoek. Een speurtocht naar witte kleding. Sokken en schoenen zijn een eitje, maar die doe ik op het eind pas. Shirt keuze staat al vast en is zo gevonden. Maar een witte broek, tja…[…]

Ga verder met lezen …

M. (14 jaar): Wij hebben alletwee uw app. F. (13 jaar): Ik heb een keer op één avond al uw berichten in de app gelezen! Hebben jullie mijn app ook al? Blijf elke (werk)dag op de hoogte van mijn belevenissen, zonder een enkel bericht te missen! http://chayns.net/64388-21208/app

Ga verder met lezen …

The day after they lived happily ever after Iedereen die mij kent weet dat ik van nature geen Disney prinsessen uitstraling heb. Dus bij het horen van het thema van het schoolfeest was ik niet meteen enthousiast. Het zou voor mij lastiger worden dan gewoon een jurkje uit de kast trekken en TADAA daar heb je sneeuwwitje, doornroosje of assepoester.[…]

Ga verder met lezen …

Rijden voor het goede doel De eerste pauze van de dag en ik loop al de hele tijd onrustig rond. Zitten lukte me niet en concentreren op een gesprek gaat ook moeilijk. Een uur daarvoor heb ik een personenbusje opgehaald bij een andere vestiging en straks ga ik met zes leerlingen op stap. Alleen op stap met de leerlingen is[…]

Ga verder met lezen …

De docente in de sloot Woensdagochtend, 9:15 uur. Ik fiets door mijn woonplaats, de plaats waar ik ook werk. Tien minuten geleden gaf ik instructie aan de kinderen, je fietst twee aan twee, je fietst niet op de stoep en je haalt niet in. Niets ongewoons. En nu fiets ik alleen, met achter mij een sliert van tachtig brugklassers en[…]

Ga verder met lezen …

Weet jij je eerste keer nog? Ik weet niet veel meer van mijn eerste keer, maar wel dat er een jongen huilend het lokaal binnen kwam. Weet jij je eerste keer naar de middelbare school nog? Ik weet niet veel meer. Mijn korte termijn geheugen is goed, zodra er een leerling voor mijn neus staat en ik zie zijn gezicht[…]

Ga verder met lezen …

Krijg je echt geen genoeg van de leuke uitspraken en gesprekken van mijn leerlingen? Mis je ook wel eens een berichtje omdat je tijdlijn helemaal vol staat? Mis nu niets meer door de lvnslssn-app te downloaden! Wil je op de hoogte blijven van al mijn nieuwe berichten? Download hem dan! App store: https://itunes.apple.com/de/app/lvnslssn-van-een-docente-milou/id808061957?mt=8 Google play: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Tobit.android.Slitte6438821208 Windows phone: http://www.windowsphone.com/nl-nl/store/app/lvnslssn-van-een-docente-milou/0265cafc-8766-4e06-b9e4-1bcc4758e78c Blackberry[…]

Ga verder met lezen …

Valentijnsdag “Mevrouw, zouden we de camerabeelden terug kunnen kijken? Iemand heeft een briefje in mijn kluisje gedaan en ik moet echt weten wie!” Hormonen. Hebben ze er normaal al niet genoeg last van, dan komt er op een onschuldige vrijdag ook nog eens Valentijnsdag langs. In de dagen voor deze bewuste vrijdag was het al te merken op de gangen,[…]

Ga verder met lezen …

Ik: “Waarom teken je altijd cupcakes op je toets?” M. (13 jaar): “Cupcakes brengen mij gewoon geluk.” Week later… M.: “Ik kan echt niet bakken hoor, bij mij verbrand het altijd!” Hmm… Zeker geen cupcakes gebakken?

Ga verder met lezen …

medewerkers: Tumblr-gebruiker in de spotlight: Milou Schoonemann Hoi! Vertel eens wat over jezelf: wie ben je en wat doe je zoal? Ik ben Milou Schoonemann, 25 jaar en ik geef les op een VMBO-t school in Aalsmeer. Over mijn werk blog ik op Tumblr. Daarnaast hockey en fotografeer ik graag. Wat vind je het leukste aan lerares zijn? Maar ook:[…]

Ga verder met lezen …

Lvnslssn is vandaag 1 jaar geworden! Een jaar waarin ik geprobeerd heb jullie mee te nemen in mijn klas lokaal. Mee te laten genieten van de mooie, leuke, ontwapende dingen die mijn leerlingen tegen mij of tegen elkaar zeggen. Ik hoop dat dit gelukt is. Nu ben ik benieuwd… Wat vond jij nou de mooiste, leukste, grappigste uitspraak/dialoog/blog? Welke is[…]

Ga verder met lezen …

Als bonusvraag bij mijn toetsen mogen de leerlingen kiezen uit een tekening, gedicht en verhaal. Het thema verschilt per toets, dit keer kon het natuurlijk niet anders dan de herfst. Heel interessant om te zien hoe verschillend leerlingen tegen de herfst aan kijken. Maar het gaat uiteindelijk natuurlijk maar om één ding… “bladeren zijn bruin de herfst is mooi dit[…]

Ga verder met lezen …

K. (15 jaar): “Dat is een grote sleutel, die is vast van uw huis.” R. (15 jaar): “Nee die is van hier op school, want in films zie je in gevangenissen ook altijd van die hele grote sleutels. Maar dit is wel een hele slechte gevangenis want je krijgt hier geen eten en je mag hier niet eens slapen.”

Ga verder met lezen …

Alle leerlingen gaan naar de computer om te beginnen aan de computeropdracht, alleen leerling G. niet. Hij blijft staan bij het whiteboard en pakt een stift. Ik: “Ik wil dat je aan je opdracht gaat, niet dat je tekent op het bord” Leerling G. (12 jaar): “Maar u moet er een smiley bijzetten, anders denken ze straks dat het een[…]

Ga verder met lezen …

Ze was niet uitgenodigd maar ik kreeg wel een cadeautje! Waardoor een andere leerling tegen haar zegt: “lekker aan het slijmen bij mevrouw Schoonemann…?!” Tot wij tot de conclusie kwamen dat het niet voor de cijfers kan zijn want ze heeft geen les meer van mij, het moet dus wel zijn om op mijn blog te verschijnen. Nou, bij deze[…]

Ga verder met lezen …

Bonusvraag – gedicht over de zomervakantie We gaan op vakantie dit jaar,naar een heel warm land. Lekker varen en zwemmenvlakbij het strand. Als je het water en de golven van verreafstand al hoort stromen, kun je van eenhele mooie zomervakantie, alleen nog maar dromen. Later later later We zijn bij het strand, in dat warmeland. We gooien de handdoek neer[…]

Ga verder met lezen …

Bonusvraag – voorjaarstekening Als ik tijdens de toets langs de tafel van deze leerling loop vraagt ze: “Lach mijn vogels alstublieft niet uit en laat ze niet aan uw collega’s zien!” Als ik vervolgens vraag of de tekening wel op mijn website mag, mag dat uiteraard weer wel 🙂 Maar lach dus aub haar vogels niet uit!

Ga verder met lezen …

Bonusvraag – verhaal over zomervakantie De zomer mooiste periodevan elke puber lekker de vakantieiedereen wilt weg en gaat lekker inde zon liggen voor de meeste danvakantie voor mij is 2 weken russtenen dan lekker elke dag tot 5 uurwerken dan lekker zwemmenen darna uit gaan! Heerlijk devakantie zeg! Als het goed is daarnaweer terug naar de Westplas het3e alweer maar[…]

Ga verder met lezen …

Bonusvraag – tekening en gedicht zomervakantie De meste mensen lichen op het strandEn ik moet zeilen terwijl de zon opmijn huid brand In Italie daar is het lekker warm weerEn ik zeil op zee en niet in een meer Het word gezellig met mijn vrinden daarMaar na een week zijn we wel helemaalgaar Gelukkig gaan we dan nog twee wekenmet[…]

Ga verder met lezen …

Bonusvraag – voorjaarsgedicht We gaan een hut bouwen, wegaan touwen knopen. Ook gaan we nieuwe klerenkopen. We gaan zwemmen bij hetstrand en maken een kasteel bijhet zand. Iedereen is blij, de zon scheint.Geniet er maar lekker vanwant straks zeg je: de zonverdwijnt. In het voorjaar is het ook tot laat licht, maar dit is tochhet eind van dit gedicht.

Ga verder met lezen …

Bonusvraag – gedicht over zomervakantie Eindelijk de school is uit.Dat schreeuwen de kinderen luid. Lekker afspreken met mijn vriendinnen.En lekker zwemmen gaat ook weer beginnen. Iedereen is vrolijk en iedereen is blij.Alleen voor de winkelkassa staateen lange rij. Je doet allemaal leuke dingen en hebthet erg naar je zin.Ook ga je lekker barbiquen, dat gaat er wel in. Zomer is[…]

Ga verder met lezen …

Bonusvraag – voorjaarstekeningen Dit zijn twee verschillende toetsen met een zeer veel op elkaar lijkend eindresultaat. Nog tijdens de toets vroeg de leerling van de linker tekening: “Mevrouw, lijken dit op bomen?" "Ja hoor.”“Hmm… Ik zie het niet hoor!” Als ik even later weer langsloop zie ik bij dezelfde leerling nu twee toetsblaadjes liggen, als ik vraag wat er aan de[…]

Ga verder met lezen …

Bonusvraag – tekening en verhaal over zomervakantie Twee konijntjes gaan kamperen. Ze hebben er erg zin in. Samen zetten ze de tent op. Wat moeilijk! Daarna gaan ze zwemen. Na ze hadden gezwommen maakten ze een kampvuur en roasterden marsmallows wat een leuke zomervakantie!

Ga verder met lezen …

Het lokaal is leeg. Jullie zijn gewend dat ik hier dagelijks een leuk verhaal uit mijn klaslokaal plaats. Dit kan een gesprek met een leerling zijn, iets wat een leerling zegt of schrijft of een verhaal vanuit de ogen van mij (de docent voor de klas). Maar nu is mijn lokaal leeg. De leerlingen zijn komende weken niet aanwezig en[…]

Ga verder met lezen …

Deze kans kon ik natuurlijk niet laten schieten, zeker niet omdat ik van haar zelfs een cadeautje heb gekregen op mijn verjaardag! Vanochtend een kaartje gegeven toen ze haar rapport kwam ophalen, had ze toch even niet verwacht! Dus op deze manier maar nog een keer een berichtje van mij: Gefeliciteerd en een fijne vakantie! 🙂

Ga verder met lezen …

medewerkers: En zo zit er weer een week op. Het welverdiende weekend staat voor de deur. Begin ‘em goed met deze drie blogs. De dromers, romantici en verliefden onder ons mogen de blog Vanavond gaan we slapen niet missen. Hardlopen: als je er eenmaal aan begint, schijn je er al snel verslaafd aan te raken. Runnersgirl houdt je op de[…]

Ga verder met lezen …

Vandaag op de planning: sportdag! Mijn taak? Ik mocht de boom in, samen met klas 2. Instructeur: “Als je de regeltjes niet volgt krijg je een andere kleur helm.” C. (14 jaar), enthousiast: “Welke kleur?!” Ik: “Geen roze.” C.: “Oh… Laat dan maar!”

Ga verder met lezen …

De levenslessen van Milou Schoonemann krijgt een nieuw platform om op te publiceren. Vanaf deze week zal Milou wekelijks een artikel plaatsen op Dichtbij.nl voor de regio Amstelland – Aalsmeer. Deze artikelen zullen gaan over onderwerpen die je al gewend bent van lvnslssn.nl. Woensdag 1 mei stond de aankondiging van deze samenwerking en het eerste artikel op dichtbij.nl, hierdoor kwam[…]

Ga verder met lezen …

Bij mijn repetities krijgen de leerlingen altijd de kans om na de toets een bonusopdracht uit te voeren. Keuze is altijd tussen tekening, verhaal of gedicht. Weer één van de dingen die het nakijken leuker kan maken! 🙂 Dit keer was het thema: voorjaar!

Ga verder met lezen …

Foto twee in de reeks: vrolijker nakijken met dank aan de leerlingen. Mocht de afbeelding niet goed leesbaar zijn, er staat:“Niet waar, omdat het morgen mooi weer wordt is dat niet waar, kan gewoon niet, is niet mogelijk najaa de wonder zijn de wereld nog niet uit.”

Ga verder met lezen …

“Mevrouw niet vergeten he? Vrijdag gaan we uw nagels lakken!” Het wiskundelokaal omgebouwd tot heuse nagelsalon. Een groep derde klas meiden staat klaar om ons (vrouwelijke medewerkers van de school) te ontvangen. Ze werken enkel op afspraak en de betaling mogen wij zelf bepalen. Betaling?! Ja! Want deze meiden doen dit niet voor niets, dit is voor het goede doel.[…]

Ga verder met lezen …

Werken op je verjaardag hoeft nog niet zo erg te zijn! Een collega die als traktatie voor jou een hele berg muffins en brownies bakt, om vervolgens gewapend met een muffin en brandend kaarsje de klas binnen te komen om samen met de klas een liedje te zingen. Cadeautje van je collega krijgen én ook een cadeautje van een leerling[…]

Ga verder met lezen …

Dichtbij huis We, nou eigenlijk alleen ik, willen beginnen aan een toets. Boeken weg. Tafels uit elkaar. Monden dicht. Dan steekt een leerling haar vinger op, en ja ze mag even wat vragen. “Mevrouw, gaf u dit weekend thuis een feestje?” Rare vraag? Wellicht wel, maar ik ben het gewend. Ik woon dichtbij mijn werk. Of werk ik nou dichtbij[…]

Ga verder met lezen …

In dit tasje bewaar ik de toetsen die ik nog moet nakijken. Vorige week keek een leerling mij aan, toen naar het tasje, weer naar mij en vroeg: “Het Stripmuseum?” “Ja, het stripmuseum.” Ze keek mij raar aan en ging verder waar ze mee bezig was. Vandaag had ik haar weer in de klas. Het hield haar nog steeds bezig[…]

Ga verder met lezen …

Stripbroek Bij binnenkomst van de school zegt leerling D. (14 jaar): “Wow wat vet! Mag ik uw broek lezen?” Zo’n verzoek kan je natuurlijk niet weigeren al zag het er vast erg apart uit. Helaas begreep ze weinig van de strip. Andere leerling: “Is hij grappig?” D.: “Ja, echt grappig. Hij is alleen in het Engels dus begrijp er niet[…]

Ga verder met lezen …

Collega E.: Jeetje, jouw postvak is even vol en rommelig als de tas van onze andere jonge collega B., dat komt zeker door de ontwikkeling van de prefrontale kwab van jullie puberbrein! Dat kan ik natuurlijk niet over mijn kant laten gaan. Dus hierbij mijn bewijs en de ontkenning van mijn puberbrein! Netjes he?

Ga verder met lezen …

Opeens begrijp je waarom leerlingen soms veel meer tijd nodig hebben om een toets te maken dan jij vooraf had bedacht. Niet altijd omdat ze niet goed hebben geleerd, niet altijd omdat ze de vragen niet begrijpen, niet altijd omdat ze concentratieproblemen hebben, soms hebben ze deze tijd nodig om het voor zichzelf leuk te maken! Want nee… In de[…]

Ga verder met lezen …