Dag 136 – “What’s good for me”
Dit verhaal hoort bij mijn werkdag van dinsdag 24 november.
“Het is toch eigenlijk belachelijk dat een stel pubers ons volwassenen zo erg op de kast kunnen krijgen”, we zitten in met een select groepje in een bijeenkomst om te praten hoe het gaat, elkaar vragen te stellen en tips te geven.
Een collega doet bij de eerste werkvorm wat van zijn frustraties uit de doeken. Hij zegt het en ik zie het hele groepje meteen denken: “man, wat sla jij de spijker op z’n kop!”. Ik ken weinig docenten die hun eerste jaar op een (nieuwe) school het niet meemaken, het is oprecht een uitdaging die je aangaat. De leerlingen weten dat je nieuw bent, ze merken dat je nog niet alles weet en kunnen daardoor net iets makkelijker op je knopjes drukken. Ervaring of geen ervaring, nieuw op een school sta je gewoon met 0-3 achter (al zeg je eigenlijk 3-0 achter, maar dat vond ik gek op papier staan).
Wellicht dat elke docent het wel herkent, dat gevoel na een les en dat je denkt “verrek, wat is hier misgegaan.”. Het is ze weer gelukt, je zat boven op de kast en je hoorde je eigen stem luider en bozer worden. Of je slaat op de tafel, terwijl je weet dat dit nergens op slaat. Misschien storm je het lokaal uit, gooi je de deur dicht en roep je “zoek het dan zelf maar uit!”. Allemaal tekenen van onmacht, signalen van de controle verliezen en een duidelijk gevalletje docent op de kast.
Natuurlijk kijk je dan als docent naar je eigen rol, sloot mijn uitleg aan bij hun startniveau, duurt mijn praat-deel niet te lang, is er genoeg interactie, werden ze gevraagd om allemaal betrokken te zijn bij de vragen die gesteld worden, faciliteer ik het leren voldoende en daag ik ze voldoende uit. Je zal altijd naar jezelf kijken en altijd zal er iets te zien zijn. Er is altijd iets wat beter kan.
Bij jouw perfecte les, zat je niet op de kast, kregen de leerlingen je niet uit de focus of de flow. Toch zijn pubers, elke dag puber en zullen ze elke dag een uitdaging vormen. Daarom stel je jezelf regelmatig de vraag: “maar waarom deden ze het nu wel goed, ik deed toch niets anders?”. Het kan waar zijn, dat jij nog steeds dezelfde jij was met dezelfde les en dat zij gewoon anders binnen kwamen, les ‘vroeg’ in de ochtend, hoe ze van een vorige les binnen komen of als er iets anders gebeurd is. Toch is de kans groter dat je toch iets anders deed, ook al voelde het niet zo.
De sleutel van het succes zit dan in het achterhalen van wat dat dan is. Met één klas heb ik moeite met de instructie voor ze zelf aan de slag gaan én met het opruimen. Het hele grote stuk daar tussen, gaat eigenlijk best prima en toch eindig ik in 80% van de gevallen op de kast, terwijl 80 van de 100 minuten goed genoeg gingen.
Mijn collega met wie ik af en toe les geef in het praktijklokaal aan diezelfde klas, viel het op dat in delen van het lokaal ik niet goed te verstaan was. Iets met de akoestiek ofzo. Sinds zijn scherpe analyse sta ik nog vaker ook op andere plekken dan achter het bureau, zelfs als dat een uitdaging is in verband met Corona. Toch luisterden ze vandaag weer slecht naar mijn korte instructie, met name één groep jongens. Ik weet zeker dat het niet helpt, die ronde tafels waar ze aan zitten, met zeven gasten en elkaar de hele tijd zien en horen. Als ik daar verandering in wil brengen, moet ik het toch echt zelf doen.
Mijn focus lag op het opruimen de afgelopen maanden, ze nieuw gedrag aanleren hier omtrent. Ik bereikte nog niet voldoende, ik kreeg ze niet zover dat zij de verantwoordelijkheid voelden. Zij liepen vrolijk weg en ik was gefrustreerd. Het opruimen duurde te lang, levert de weinig resultaat op, wordt maar door een klein groepje gedaan en is geen groepsverantwoordelijkheid. Tot afgelopen vrijdag ik de klas opeens als groep gemobiliseerd kreeg. Ze voelden zich samen verantwoordelijk om het te doen.
Nog net niet juichend liep ik toen weg uit het lokaal, om het vandaag weer zwaarder te hebben. Ik hing al aan het randje van de kast, klaar om er op te klimmen. In plaats van blij zijn met de vorige les, zou ik moeten kijken naar wat ik toen deed en wat ik vandaag deed.
“Het is toch eigenlijk belachelijk dat een stel pubers ons volwassenen zo erg op de kast kunnen krijgen”, en dat is zo. De verandering ligt bij onszelf. Het goede gedrag voor doen, elkaar en de leerlingen met respect behandelen. Als wij zelf briesend elkaar aanspreken op gedrag, of zonder beleefdheden elkaars gesprek onderbreken, kunnen wij niet verwachten dat zij het wel op de nette manier doen. Als wij ze niet leren wat we verwachten, hoe dat moet én het voordoen, wordt het heus niet vanzelf beter. You make the change. Eventually you get what’s good for you!
I ain’t no queen of hearts, I go through stages
I fall in love then complicate it
Yeah, you know the feeling
Without much hope just blind ambition
Pretending that there’s nothing missing
I always kept believing that
More, I thought if I had more I wouldn’t get so bored
But everything just left me empty
Love walkin in and out of my door
Wasn’t good enough no more
Well I don’t trust myself life really sucks and
First time I did it but I didn’t do it
Last time, that’s when I really blew it
This time I’m gonna do it different ‘cause I know, I know, I know
If I put everything I have into it
Eventually I’m gonna get what’s good for me
I’m just tryin to be creative
But everyones so oppinionated
Want to tell me what I’m feeling
‘Cause one man’s junks another’s treasure
When its done its hard to measure or keep on believing that
More, if only I had more, I wouldn’t get so bored
But I know its gonna leave me empty
Life, walkin in and out of my door wasn’t good enough no more
Well I don’t trust myself I’m gonna get stuck and
First time I thought it but I didn’t do it
Last time, that’s when I really blew it
This time I’m gonna do it different ‘cause I know, I know, I know
If I put everything I have into it
Eventually I’m gonna get what’s good for me
‘Cause I don’t want to live my life wondering if only I woulda, I shoulda, I coulda
But I didn’t ‘Cause I only blame myself
Again
First time I thought it but I didn’t do it
Last time, that’s when I really blew it
So this time, this time, this time…
If I put everything I have into it
Eventually I’m gonna get what’s good for me
First time I thought it but I didn’t do it
Last time, that’s when I really blew it
This time I’m gonna do it different ‘cause I know, I know, I know
If I put everything I have into it
Eventually I’m gonna get what’s good for me
Het liedje luisteren doe je hier: https://link.tospotify.com/WIrs91GvGbb
De hele afspeellijst van mijn blogs hier: https://open.spotify.com/playlist/5EtxaLDydwfpnPsFrSS3Oh?si=Q38OEQ4aSDWoR42OH9Ef6A