Dag 174 – “Bewegen is gezond” en “Fitlala”
Dit verhaal hoort bij mijn werkdag van vrijdag 29 januari.
Het was vorige week dinsdag toen een collega opeens tegen mij zei: “hoe blijf jij eigenlijk in beweging, Milou?”. Met oprechte interesse keek hij mij aan bij deze vraag. Een stilte viel. Ik doe namelijk he-le-maal niets aan sport op het moment. We wandelen niet, wat dat doet iedereen al en het moet juist rustig blijven op plaatsen.
Zoals de meeste mensen weten, die mij kennen, heb ik níets met sporten. Ik weet dat het moet, voel me vaak beter als ik het gedaan heb maar ik het nooit, maar dan ook echt nooit, uit mezelf zin om te sporten. Toch is mijn sport wel een van de dingen die ik het meeste mis, hockeyen doe ik namelijk niet om te sporten maar voor het spelletje maar met name nog de gezelligheid. Het belangrijkste deel van mijn sociale contact heb ik dankzij mijn sport, training en een drankje op donderdagavond, wedstrijd en blijven hangen met bitterballen op de zondag en vaak tussendoor zagen we elkaar nog op vrijdag- of zaterdagavond voor een feestje of een borrel.
Het drankje na afloop viel als eerste weg, samen met de wedstrijden en daarna volgde het trainen al snel. Althans eerst voor mij en later pas voor de rest. Toen Rutte in oktober zei dat er geen teamsporten meer gedaan mochten worden, dus ook geen tennis dubbel, maar je wel met vier buiten mocht lopen was voor mij het trainen gedaan. Het leek mij logisch. De bond, zoals alle organisaties, ging op zoek naar mogelijkheden om toch iets te organiseren en toen kwamen er trainingen in groepjes van vier. Voor mij was het de grens op zoeken en ik deed het niet, wel organiseerde ik het voor mijn teamgenoten en stuurde ik wekelijks de groeps- en tijdsindelingen via Whatsapp naar mijn team.
Echt sporten heb ik daarom al maanden niet gedaan. Opruimen, verbouwen, sjouwen, werken, fietsen van school naar huis, dat wel. Ik weet dat het moet, ik wil ook dat ik het doe maar ik kan mij daar gewoon niet toe zetten na een dag werk. Juist dáárom ben ik ooit een teamsport gaan doen, de stok achter de deur.
Bij docenten overal in het land werden er tegelijkertijd ook initiatieven ondernomen om de pubers in beweging te houden. De meeste scholen verzorgden geen afstandsonderwijsgymnastiek, maar een groep mentoren verspreid over het land deed hier wel wat aan. Sporten tijdens mentoruur, uitdagingen via diverse sportapps (waardoor er meteen weer een privacy-rel ontstond, zoals altijd) en ga zo maar door.
Na de vraag van mijn collega stond ik niet te lang stil bij het gebrek aan beweging bij mezelf, maar ik dacht meteen aan mijn leerlingen. Na kort overleg met mijn mentor-buddy hebben we daarom iets in gang gezet, natuurlijk waren er nog genoeg leerlingen die wel naar hun sport mochten gaan maar voor veel kinderen is gym op school en fietsen naar school het enige wat ze deden aan sport.
We gaven vorige week vrijdag huiswerk op voor mentoruur vandaag, verzin een sportieve challenge voor je klasgenoten. Zoals een goede puber betaamt werd er weinig gehoor aan gegeven, want het voelt immers niet als “echt” huiswerk. Toch kregen we een paar ideeën binnen. Perfect, want nu konden we aan het sporten zetten, maar wel vanuit hun eigen klas en niet per se vanuit ons.
Heel hypocriet begon ik een praatje over de positieve effecten van sporten op je welzijn, fysiek en mentaal met nog een hoop waardevolle bla bla bla. Daarna introduceerde we het idee van één van de leerlingen, we zouden het volgende gaan doen: 5x opdrukken, 5 burpees (autocorrect maakt hier trouwens burgers van, daar ben ik dan weer meer van) en 10 jumping jacks. Het plan was dat hij het zou uitleggen en voordoen maar dat voelde toch nog wat spannend voor hem, was onze inschatting. Dus ik vertelde en mijn collega deed voor, gelukkig maar want mijn uitleg was blijkbaar helemaal geen burpee maar een andere oefening (al denkt mijn collega dat wat ik vertelde helemaal niet bestaat). Daarna kregen de leerlingen de tijd hun camera anders neer te zetten en aan de slag te gaan.
Zo zag ik een grote groep leerlingen, en mijn collega, in beeld hun oefeningen doen. Ik probeerde in de gaten te houden dat iedereen mee deed, iets wat niet te combineren viel met opdrukken. Helaas… Om de schijn toch nog op te houden stond ik buiten beeld en zwaaide ik af en toe mijn hand langs de camera om te doen alsof ik bezig was met jumping jacks.
Naast de schaamte voor mijn eigen gedrag, vond ik deze les goud waard. Ze waren voor een keer echt actief bezig tijdens de online mentorles. Ik had nog wel meer willen doen maar het was alweer tijd voor het volgende huiswerk. Via Teams hadden wij een opdracht aangemaakt waar de leerlingen een kort filmpje moeten plaatsen van hoe zij komende week sportief bezig zijn geweest. Een vrije en open opdracht, ook het idee van één van de leerlingen.
Ik ben nu al benieuwd naar het resultaat, zeker omdat ik vanavond al een ‘vlog’ ontving van twee leerlingen (niet zichtbaar want hartstikke donker) die vertelde over hun voetbaltraining van vanavond. Weer brengt afstandsonderwijs mij op een bepaalde manier en momenten ook dichterbij de leerlingen. Zoiets had ik namelijk anders nooit gedaan, en in mijn ogen misschien ook wel niet kunnen doen. Dit wordt een uniek inkijkje in hun sportieve activiteiten maar ook in hun creativiteit. Als ze zo sportief zijn om dit huiswerk wel te doen dan… Zo zie je maar, dat sporten ook goed is voor mijn mentale gestel. Een lach op mijn gezicht.
Want bewegen is gezond.
Doe je handen maar omhoog en zwaai van links naar rechts
Van links naar rechts we gaan van links naar rechts.
En we klappen klappen klappen klappen op de beat net als de rest,
Want bewegen is gezond.
Doe je handen maar omhoog en zwaai van links naar rechts
Van links naar rechts we gaan van links naar rechts.
En we springen springen springen springen in de lucht
Net als de rest,
Want bewegen is gezond.
Doe je knieën maar omhoog, oh oh
En draai je armen in het rond, oh oh
Zet je handen op je heupen, oh oh
En stamp maar lekker op de grond, oh oh
Doe nu je vingers op je hoofd en move move
En beweeg van rechts naar links, ja move move
Maak je schouders lekker los en move move
En geniet van deze groove, deze groove groove
…
Is maar alleen, dus doe maar mee
Twee: zijn jij en ik, dus doe maar mee
Drie: wordt al gezellig, doe maar mee
Vier: maakt meer plezier, dus doe maar mee
Is iedereen er klaar voor …? YEAH YEAH!!
Okay dan tellen we nu af: 5-6-7-8
…
Oh oh oh oh oh oooooh
Oh oh oh oh oh oooooh
Want bewegen is gezond.
We swingen ons Fitlala
We zingen ons fit ja ja
We springen lekker in het rond
Yes, daarom – parompompom
We joggen ons Fitlala
We bouncen ons fit ja ja
We springen lekker in het rond
Yes, daarom – parompompom
He’, kom je mee? (kom je mee?)
Buitenspelen (buitenspelen)
Doe ook mee (doe ook mee)
Kom erbij, want samen spelen
Maakt ons blij (maakt ons blij)
Even buigen, even strekken
Al je spieren goed uitrekken
So here we go
Handen omhoog, van links naar rechts
Ja, we gaan van links naar rechts
Spring open dicht, open dicht
Met een lach op je gezicht
Jog maar mee, ja jog maar mee
Jog maar lekker met ons mee
Bewegen moet want dat is echt goed
De liedjes bekijken doe je hier: https://youtu.be/QUMygc3_JWA en https://youtu.be/ho9CfacTxpA
De hele afspeellijst van mijn blogs hier: https://open.spotify.com/playlist/5EtxaLDydwfpnPsFrSS3Oh?si=Q38OEQ4aSDWoR42OH9Ef6A