Dag 173 – “The window cleaner” en “Pour un flirt”

Dit verhaal hoort bij mijn werkdag van donderdag 28 januari.

In het onderwijs kom je altijd voor verrassingen te staan. Of een les ordelijk of chaotisch verloopt heb je soms maar deels zelf in de hand. Voor een deel kan je zelf beslissingen, andere dingen overkomen je. De orde die je zelf kan bewaren hangt af van de goede keuzes die je maakt.

Het kan zijn dat je les ordelijk verloopt door een reeks goede beslissingen. Of dat je steeds de verkeerde optie kiest. Soms beslis je iets en daarna gaan de dingen zoals ze gaan, dan heb je er geen effect meer op. Dat beschrijft perfect mijn les vandaag.

Ik nam een beslissing, toen de twee glazenwassers bij mij in de deuropening stonden. Zoals altijd als er iemand passeert of naar binnen kijkt, praatte ik gewoon door met mijn klas. Onderbroken door een “mogen we even de ramen lappen?” maakte ik de keuze die ik dan eigenlijk altijd neem: “ja hoor, geen probleem”.

Een beslissing en ik dacht gewoon verder met mijn les te kunnen. Naïef natuurlijk. De leerlingen hadden alleen nog maar oog voor de jonge gasten die de ramen onder handen namen, althans jong, zo zou ik ze beschrijven, daar dachten mijn leerlingen vast anders over.

Gebiologeerd. Anders kan ik mijn leerlingen niet beschrijven. Natuurlijk onderbrak ik dus de les, alsof dat nog een keuze was. De gasten hadden er ook wel zin in en zagen ook wel hoe de reacties van de leerlingen waren. Ze beantwoorden de vragen die ze kregen en gooide ook nog eens een: “wil je het zelf eens proberen?” in de mix. Bye bye orde, hello chaos. Welkom leerlingen die les krijgen in het lappen, de ramen én misschien de regels aan hun laars.

Toch had ik, nog, geen spijt van deze beslissing. De leerlingen leerden iets, iets over het leven buiten de school. Ze leerden ramen lappen, een trucjes om een raam goed te lappen als je toch te klein bent om er bij te kunnen, zoals één van de glazenwassers. Ze vonden het leuk, maar ook zag je iets in hun ogen van “mij niet gezien…”. Dus toen de mannen het lokaal verlieten kreeg ik al snel de vraag: “mevrouw, wat voor een opleiding hebben zij gedaan?”.

Natuurlijk wist ik niet welke opleiding deze betreffende jongens hadden gedaan, of ze ook op de mavo zaten en welk niveau mbo je doet om glazenwasser te worden. En natuurlijk kwam het gesprek vervolgens nog op het ramen wassen an sich en waarom dit gedaan werd in een voornamelijk gesloten school. Dat het twee keer per jaar gebeurd, aan het begin van het schooljaar en vlak voor de open avond, vonden ze hilarisch. Vlak voor de open dag, die online is in plaats van op school.

We besluiten verder te gaan waar we gebleven waren en slaan weer aan het leren. In gesprek over zouten, molecuulformules, concentraties en wat nog meer, vergeten we bijna dat de binnenkant van de ramen net gelapt zijn. Tot we verrast worden als de ramen buiten ook gedaan worden. Natuurlijk ging de aandacht daar naartoe, maar minder dan binnen. Tot dat…

Ik weet niet wat er gezegd werd maar de kleine glazenwasser zegt iets tegen mij, door het raam. Door mijn focus op de groep versta ik niet wat hij zegt, ik hoor wel zijn toon. Dan kijk ik naar mijn leerlingen en die zijn in totale shock. Een enthousiaste shock. “MEVROUW! Weet u wel wat er gebeurde? Hij flirtte met u! En u doet het ergste wat je kan doen!”

Het was natuurlijk mooi geweest als ik nu kon vertellen wat volgens mijn leerlingen dan het ergste was wat ik kon doen, en wat ik blijkbaar dus gedaan had. Ik weet het alleen niet. Mijn vermoeden was dat ik hem negeerde, maar dat was het niet. Wat ik wel weet is precies waar het mis ging met deze les, hoe met één beslissing de les van ordelijk naar chaotisch ging. Maar ja, wie kan nou zeggen dat er naar hem geflirt werd met een hele klas voor z’n neus? Ik blijkbaar, als ik mijn leerlingen mag geloven.

De les van vandaag: denk goed na voordat je ja zegt tegen die monteur, klusjesman of glazenwasser die toestemming vraagt om aan de slag te gaan in je lokaal. Je kan zomaar voor verrassingen komen te staan en je leerlingen kunnen plotseling heel iets anders leren dan jouw plan was.

Now I go cleanin’ windows to earn an honest bob

For a nosy parker it’s an interestin’ job

Now it’s a job that just suits me

A window cleaner you would be

If you can see what I can see

When I’m cleanin’ windows

Honeymoonin’ couples too

You should see them bill ‘n coo

You’d be surprised at things they do

When I’m cleanin’ windows

In my profession I’ll work hard

But I’ll never stop

Now there’s a famous talkie queen

She looks a flapper on the screen

She’s more like eightie than eighteen

When I’m cleanin’ windows

Pour un flirt avec toi

Je ferais n’importe quoi

Pour un flirt avec toi

Je serais prêt à tout

Pour un simple rendez-vous

Pour un flirt avec toi

Pour un petit tour, un petit jour

Entre tes bras

Pour un petit tour, au petit jour

Entre tes draps

Je pourrais tout quitter

Quitte à faire démodé

Pour un flirt avec toi

Je pourrais me damner

Pour un seul baiser volé

Pour un flirt avec toi

De liedjes luisteren doe je hier: https://open.spotify.com/track/2eUhZalbPNce2kisFlNjnw?si=gJM27btiRha8JxMQyvcdQA en https://open.spotify.com/track/0RDUfBXGq7lhBAqlyu0UAy?si=j9IIk_bOR66ZEWUalcSBxQ

De hele afspeellijst van mijn blogs hier: https://open.spotify.com/playlist/5EtxaLDydwfpnPsFrSS3Oh?si=Q38OEQ4aSDWoR42OH9Ef6A

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *