Dag 168 – “Questionnaire”
Dit verhaal hoort bij mijn werkdag van donderdag 21 januari.
Forms, forms, forms. Alles draaide vandaag om goede vragenlijsten. Een goede vragenlijst voor geselecteerde docenten uit onze organisatie om te kijken hoe het gaat op de verschillende locaties en wat mijn werkgroep kan doen om de locaties te helpen. Daarnaast werkte ik vandaag ook aan een vragenlijst voor leerlingen, gewoon op mijn locatie, om te kijken hoe het gaat in de lockdown en met de online lessen.
Een vragenlijst moet niet te lang zijn, maar wel lang genoeg dat je de juiste informatie er uit kan halen. Open vragen zijn weer anders dan gesloten vragen. Ook maakt het verschil hoe groot de groep is, maximaal zestig docenten of meer dan vier honderd leerlingen.
Voor de docenten hadden twee van mijn collega’s een lange lijst gemaakt met gesloten vragen die ons van informatie zouden voorzien, een goede en behapbare lijst dankzij de gesloten vragen. Toen het vandaag afgetikt zou worden in ons ‘groot’ overleg liep het opeens helemaal anders. Eigenlijk alles werd geschrapt en een set van ongeveer vijf open vragen bleef over.
Vijf open vragen is nog behapbaar om te analyseren als er maximaal zestig respondenten zullen zijn, dus voor ons is het geen groot probleem. Het is wel zonde van het voorwerk van mijn collega’s én het is complexer voor de docenten om de lijst straks in te gaan vullen. Wel geloof ik dat de informatie rijker zal zijn.
Met slimme vertakkingen zorg ik dat iedereen alleen de vragen krijgt die op hem of haar van toepassing zijn en wij de informatie ook goed kunnen filtereren tussen de verschillende doelgroepen, vmbo, mbo of llo (leven lang ontwikkelen). Het juist kunnen filteren en dus slim inrichten van een vragenlijst vind ik van cruciaal belang, daarmee zorg je voor succes bij de analyse, óók bij een lijst met open vragen.
Ondertussen zit aan de andere kant van de school een van de interim-schoolleiders hard te puzzelen aan het formulier voor de leerlingen. Vragen over welzijn, maar ook over vakken, over lessen, over zorgen. Ook hier een fijn gevoelig klusje. Als ik om half drie op de bank van de personeelskamer plof en begin aan mijn lunch – donderdag is een hectische dag zullen we maar zeggen – dat eigenlijk ook mijn ontbijt is, vraagt ze mij om even mee te kijken.
Samen storten we ons op het finetunen van de vragen, ik richt mij ook nog op het wegwerken van schrijffouten om vervolgens weer samen te kijken naar hoe we de analyse van de gegevens straks zo makkelijk mogelijk kunnen maken. Dus ook hier begin ik over slimme vertakkingen en vragen apart aan groepen te stellen.
Mijn gebruikelijke schoolleiders zouden wij gevraagd hebben of ik het wil doen voor ze, omdat zij deze materie niet beheersen. Zij vroeg mij vandaag om het mij te leren. Zo ontdekken we nu samen mogelijkheden in Microsoft Forms die we nog niet (goed) kenden, ik leer haar vertakkingen aanbrengen en samen leren we delen van de vragenlijst op een goede manier te dupliceren, we leren over het maximum aantal vragen in een vragenlijst en wat hier allemaal bij meetelt.
Het maken van een vragenlijst is soms even leerzaam als de resultaten van de vragen achteraf. Het goed formuleren en inrichten brengt jou namelijk dichter bij de why, how en what van de vraag achter de enquête. Wat wil je echt weten en wat verwacht je? Stapje voor stapje krijg je dat helder en word je vragenlijst steeds beter.
Na een kwartiertje verbeteren, slepen, kopiëren, aanpassen en nog meer handelingen, staat hij. Ook deze vragenlijst gaat er vandaag uit. Natuurlijk zullen we achteraf nog fouten vinden, zal er vast iets niet aan kloppen, maar man, wat zijn we voor nu even trots. Wat een verschil het maakt om even met z’n tweeën er goed naar te kijken, de vragenlijst is hetzelfde maar toch zo anders dan hiervoor.
De les van vandaag is dan ook om de vragen in je hoofd los te durven laten als je gaande weg er achter komt dat er eigenlijk een andere behoefte is, dat er dus een andere vraag achter de vragenlijst zit. Richt hem in zodat de lijst voor jou werkt en dan werkt het echt, zo’n digitale vragenlijst. Nu hoeven zij alleen nog maar een ‘tick’ in de juiste ‘box’ te zetten. En alles over zichzelf, hun huiswerk, hun docenten, hun lessen en hun school met ons te delen.
Dat laatste daar hebben sommige mensen wel moeite mee. We krijgen vragen over onze motieven, de angst voor Big Brother regeert. Waarom vraag je dit aan mij? Waarom vraag je dit niet aan mijn baas? Worden wij als locatie hier op afgerekend? Gelukkig zijn onze doelen puur en oprecht, willen we helpen en beschermen we hun anonimiteit met alles wat we ons in hebben. We doen gewoon ons werk, I’m only a questionnaire.
Hey mister man in the street – excuse me
Do you have a few moments to spare? Oh yeah…
Don’t worry, I’m not trying to sell you anything you wouldn’t want
I’m just a questionnaire…
Tell me what you think about this low-fat diet shampoo
Do you think it’s Crunchy, Half-Cruncy, or Not Crunchy at all?
Put a tick in the appropriate box – there’s nothing to it…
Yes/No/Don’t Know – I Don’t Care
I’m only a Questionnaire, only a Questionnaire…
Please mister man in the street – believe me
I’m only doing my job and I need to know
everything about you, take it easy, all you gotta do
Is answer ‘yes’ or ‘no’…
Tell me what think about the Devil and the Deep Blue Sea
Do you think there’s one True God, a False God, or No God at all?
Put a tick in the appropriate box – there’s nothing to it…
Yes/No/Don’t Know – I Don’t Care
I’m only a Questionnaire…
Yes/No/Don’t Know – I Don’t Care
I’m only a Questionnaire, only a Questionnaire…
..Now can you
Tell me what you think about how easy it can be to buy a gun?
Do you think it’s Crazy, Half Crazy, or Not Crazy at all?
Put a tick in the appropriate box
De liedjes luisteren doe je hier: https://open.spotify.com/track/35AXJvmU8ZqXCDVayIX6tQ?si=Dp5nljqCSzSFAtfPEAI51Q
De hele afspeellijst van mijn blogs hier: https://open.spotify.com/playlist/5EtxaLDydwfpnPsFrSS3Oh?si=Q38OEQ4aSDWoR42OH9Ef6A