Dag 131 – “Don’t stand so close to me”
Dit verhaal hoort bij mijn werkdag van dinsdag 17 november.
“Mevrouw, u moet afstand houden!”, vanaf mijn plek achter het bureau op 5 meter afstand van hem kijk ik hem verbaasd aan. De klas was al binnen in mijn lokaal en ik kom net aanlopen. In de huidige tijd is het normaal dat de klas al binnen is, het went niet echt, en toch een gekke binnenkomer zo.
“R. is positief getest, ik word zo gebeld door de GGD dat ik in quarantaine moet. Het is verstandig om vandaag nog extra op de afstand te letten.”. Dat komt binnen, niet omdat ik bang ben, maar omdat ik zie hoe snel dingen kunnen veranderen. Vorige week slechts vijf leerlingen thuis door Coronagerelateerde omstandigheden, reden genoeg om te twijfelen aan alles wat wij in gang hadden gezet om leerlingen in quarantaine te ondersteunen. En vandaag is een hele klas thuis, en dan uit deze klas nu ook weer een hele groep.
Ik probeer continu afstand te houden, en dat is lastig. Van achter mijn bureau, zie ik niet alles, toch blijf ik zoveel mogelijk zitten. Mijn staande beroep is al bijna een zittend beroep en ik krijg allang de beweging niet meer die ik normaal gesproken op school kreeg. Geen duizenden stappen.
Als ik door de gang loop, moet ik leerlingen de hele tijd wijzen op de paden door de school. Volwassenen langs de muur, de leerlingen aan de andere kant. Het blijft mis gaan. Regelmatig wijs ik de leerlingen er op dat ze afstand moeten houden, eigenlijk alle keren snappen ze niet waar ik me druk om maak.
Ondertussen zie ik collega’s angstig navraag doen van de situatie in een klas of van een leerling. “Oh, die had ik gister nog in mijn klas.” Of “Maar morgen heb ik die klas weer.”. Als er een leerling besmet blijkt, worden leerlingen en ouders geïnformeerd en eventueel in quarantaine geplaatst. De docenten? Die mogen gewoon blijven werken en dat doet iets met mensen. Ik zie in de ogen van collega’s hoeveel het ze doet.
Ik probeer afstand te houden, echt waar. Toch stappen leerlingen over ‘de streep’ bij mijn bureau om iets aan mij te vragen. Zonder mondkapje. Help ik ze met gereedschappen zoals figuurzaagjes en bitjes in boormachines weer goed te zetten. Demonstreer ik hoe dingen moeten op de iPad. Het handhaven van de regels is hard werken. Maar we moeten, voor mijn collega’s, voor onze families.
Gekke tijden met ongewone waarschuwingen van onze leerlingen. Ik bedank hem voor de waarschuwing en neem het serieus, zoals elke les. Hij werd niet gebeld en ook later op de dag zag ik hem nog regelmatig lopen. Geen fijn gevoel voor collega’s. Dan weten we nu nog niet eens van het bericht dat morgen zal komen, dat onze minister van Volksgezondheid zal zeggen dat als de anderhalvemeter niet gehandhaafd kan worden in het onderwijs, dat ten behoeve van het onderwijs niet hoeft.
We hebben mazzel in het (voortgezet) onderwijs, we hebben een baan, we hoeven niet volledig thuis te werken, we mogen nog pauze houden en vergaderen met groepjes collega’s. Een groot geluk, toch maakt het soms ook laks, alsof het niet allemaal echt is. Als we met teveel mensen zijn in de personeelskamer, zal niet iedereen zeggen dan hou ik daar geen pauze maar ga ik naar een lokaal – we zijn immers gewend om nog samen pauze te kunnen houden. Ook wijzen wij af en toe collega’s onderling ook op de afstand, alsof het leerlingen zijn.
Samen moeten we het doen, dus dat doen we ook. Dus voor nu, hou ik afstand, ook als dat niet van de minister meer hoeft waar het niet kan. Dan moet het toch maar gewoon kunnen! Als je het mij vraagt.
Don’t stand, don’t stand so
Don’t stand so close to me
Don’t stand, don’t stand so
Don’t stand so close to me
Loose talk in the classroom
To hurt they try and try
Strong words in the staff room
The accusations fly
It’s no use, he sees her
He starts to shake and cough
Just like the old man in
That book by Nabokov
Don’t stand, don’t stand so
Don’t stand so close to me
Don’t stand, don’t stand so
Don’t stand so close to me
Don’t stand, don’t stand so
Don’t stand so close to me
Don’t stand, don’t stand so
Don’t stand so close to me
Het liedje luisteren doe je hier:
https://link.tospotify.com/O4srfSdtwbb
De hele afspeellijst van mijn blogs hier: https://open.spotify.com/playlist/5EtxaLDydwfpnPsFrSS3Oh?si=Q38OEQ4aSDWoR42OH9Ef6A