Dag 117 – “Als het golft”
Dit verhaal hoort bij mijn werkdag van woensdag 28 oktober.
Mijn collega en ik zijn een grote uitdaging aan gegaan, het compleet opnieuw inrichten van de lesinhoud van het praktijkvak dat wij geven. We laten dus los wat ze afgelopen jaren deden en bepalen opnieuw welke doelen we willen bereiken.
Periode voor periode bouwen we dit op, zo proberen we het behapbaar te maken. Dus waren we voor (een deels in) de zomervakantie bezig met het vormgeven van de periode Kunstenaar. Werkten we tijdens de eerste weken na de vakantie verder aan de opdrachten die later zouden volgen. Zo bleven we steeds een stapje vóór de leerlingen.
Na de herfstvakantie zijn we gestart met de periode Historicus waarbij de leerlingen in de rol van historici tot de kerstvakantie creatief aan de slag zullen zijn. Dit vroeg voor de vakantie dus om sessies van brainstormen en een uitwerking in de weken daarna. Een delicaat proces waar tijdnood altijd om de hoek komt kijken, maar ook onze creativiteit flink op de proef wordt gesteld.
Met zijn drieën begonnen we namelijk de sessie met het idee dat we de periode Bioloog gingen opzetten, maar liepen vast in onze creativiteit. We zochten het dichter bij huis, voor één van ons, en kozen voor historicus omdat een van ons docent geschiedenis is. En zelfs toen werd het krap, werkten we in de herfstvakantie door aan de invulling van de eerste opdrachten (mijn collega) en aan het mooi in een boekje te krijgen (ik).
Niet hoe je het wil, maar een eerste keer is en gaat niet alles perfect. De startactiviteit (zoals wij de eerste opdracht noemen) stond er, toch vonden wij dat het beter kon. En keken wij vooruit naar volgend jaar, waar we hem inhoudelijk nog beter konden krijgen. In deze activiteit gaan ze namelijk een tijdscapsule maken die hoort bij een tijdvak uit de geschiedenis van Nederland en Europa. Met het idee dat ze volgend jaar kunnen starten met het opgraven van een tijdscapsule, kunnen onderzoeken uit welk tijdvak hij komt om pas daarna zelf er eentje te maken. Betekenisvoller.
We waren dus niet 100% tevreden over de opdracht en waren met name opgelucht dat we het vlak voor de eerste les gereed hadden. Nu zijn we twee weken verder en wisselen we ervaringen uit. Mijn collega’s en ik praten bijna elke keer als we elkaar zien even kort over hoe het gaat met de opdracht en de leerlingen. Zo ging dat nu ook.
“Het gaat verbazingwekkend goed!”
“Ik merk dat ze al voordat ik klaar was met het uitleggen van de opdracht ze in gedachte hard aan de slag gingen met dingen verzinnen, dat had ik niet verwacht bij een onderwerp als dit.”
Natuurlijk was ik bevoordeeld, als leerling deed ik immers een dansje om mijn laatste les geschiedenis te vieren, en was ik bang dat leerlingen het saai zouden vinden, want het is geschiedenis en dat wordt slaapverwekkend gevonden (aldus mijn vooroordeel). Mijn collega had met name de twijfel over de opdracht, niet over het onderwerp en was ook blij verrast.
Soms werkt iets, de ene keer omdat je het helemaal tot in de puntjes hebt uitgedacht en het klopt, de andere keer weet je niet precies waarom. Dat hebben wij soms bij onze theoretische lessen en nu ook dus bij ons praktijkvak. We besluiten het niet tot op de bodem te onderzoeken, maar er gewoon van te genieten. Laat de dingen die lopen, lopen, als er een storm op komst is, als het plots begint te waaien, bekijk je dan de situatie van het moment. Geniet van de rimpelloze vlakte van ons vlekkeloos bestaan. Zo kan onze aandacht gaan naar de volgende historische opdrachten waar we hopelijk wat onderwijsgeschiedenis voor de leerlingen mee schrijven.
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
op de mooiste zomeravond
bij de ondergaande zon
in de hand het laatste glaasje
niemand weet hoe het begon
op de rimpeloze vlakte
van een vlekkeloos bestaan
kan het plotseling gaan waaien
ook al wil je er niet aan
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
in de luwte van de leegte
in de kelder van de kroeg
waar de vaten rustig wachten
iedereen heeft toch genoeg
op de dansvloer van het leven
met een tango voor de boeg
kan het zomaar heftig stormen
ook als niemand er om vroeg
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed
als de akkers overstromen
en de gaten gaan niet dicht
wil geen mens eraan geloven
morgen wordt het toch weer licht
als het golft dan golft het goed
niet te stuiten, niet te sturen
duurt het dagen, duurt het uren
als het golft dan golft het goed