Dag 112 – “I’m gonna crawl”
Dit verhaal hoort bij mijn werkdag van woensdag 21 oktober.
“Ik snap niet dat u dit leuk vindt hoor. Deze zelfde les dan de hele week herhalen.”
“Heerlijk toch, vijf keer dezelfde flauwe grapjes maken?”
Mijn leerlingen, vrienden en familie vragen zich wel vaker hardop af wat ik nou leuk vindt aan mijn werk en als je de vraag van die leerling ziet dan zal je mijn antwoord niet geloven.
“Wat vindt u dan leuk aan docent zijn? Niet van zo’n leuk vak als dit (praktijkvak) maar van uw baan als wiskundedocent.”
“De afwisseling vind ik juist het leukst!”
Zo probeer ik leerlingen altijd uit te leggen dat geen les hetzelfde is, omdat zij allemaal verschillend zijn en enkel mijn voorbereiding soms hetzelfde is. Dat is ook zo. Toch is dat niet het enige wat mijn baan afwisselend maakt, want zoveel geef ik niet eens les.
Dankzij de verschillende vakken die ik geef en de diverse taken die ik heb is namelijk oprecht geen dag, geen uur hetzelfde en dan heb ik daarnaast ook nog de mazzel dat ik náást mijn werk op school ook nog andere leuke klussen mag doen, projecten bij onze schoolorganisatie, schrijven over mijn werk en mededocenten trainen.
Dat laatste de reden dat ik vandaag na mijn laatste les snel op mijn fiets sprong, hup naar huis. Eerder weggaan is niet mijn ding, maar ik deed het toch lachend. Vandaag had ik namelijk weer een trainingssessie, mijn eerste als trainer bij OnderwijsArena. Als moderator had ik mogen oefenen maar nu was ik zelf aan de beurt en aan het woord. Vanuit mijn keuken.
De groep was klein maar dat deed geen afbreuk aan de effectiviteit. Sterker nog, het was eigenlijk heel leuk omdat je dan echt sámen in de theorie duikt. Mijn rol als trainer is namelijk niet de expert uit te hangen, ik zie het meer als een theoretisch-voorbereide gespreksleider. Ik weet welke theorie er aan bod komt en vertel er iets over, toch lijk ik ook op een deelnemer als ik mijn eigen ervaringen met dit onderwerp deel.
Uitwisseling en conversatie vervullen een belangrijk deel van onze sessies. Aangezien er vier deelnemers waren, waarvan twee de oprichters van OnderwijsArena (het voelde bijna als een lesbezoek bij je eerste les ooit van je schoolleider én directeur tegelijkertijd), deed ook ik gewoon mee als deelnemer in de breakoutrooms.
Pratende met een deelnemer over hoe vragen een rol spelen in onze dagelijkse werkzaamheden kreeg ik de vraag der vragen van haar: “vind je het leuk werk?”. Ik glimlachte en moest denken aan mijn leerlingen. “Ja! Zeker! Geen training is hetzelfde en ik leer er elke keer ook zelf van, van de deelnemers en de gesprekken die worden gevoerd, de dingen die worden gedeeld.”.
Het werd een super leuke middag met gelijken, en juist dat is vaak de kritiek die je hoort over trainingen die in het onderwijs worden aangeboden. Er wordt wel eens minachtend gesproken over trainers in het onderwijs, want als ze konden lesgeven deden ze dát wel, maar ik raad het iedereen aan. En is trainingen geven, zelfstandig ondernemer worden, nog een brug te ver? Doe dan in ieder geval aan zoveel mogelijk uitwisselingssessies mee, ik beloof je, je wordt er altijd wijzer van!
Lessen kan je namelijk op zoveel manieren leren en leren is een sociaal gebeuren, dus lees niet alleen het boek, bekijk niet alleen het filmpje, maar praat er met anderen over! Dan ontstaan de beste ideeën. Op je school, maar ja, ook zeker daar buiten! Praat, luister en leer!
Live and learn
Life is a lesson
And I’m gonna teach it
First I’m gonna crawl, then I’m gonna walk
Then I’m gonna stand, then I’m gonna talk
But I gotta learn in order to teach
Then I gotta burn in order to reach