Dag 30 – “Alles heeft een ritme”
Alles heeft een ritme, maar ritmes blijven niet hetzelfde, muziek is dynamisch. Zaten we in het ritme van ons werk voor de sluiting van de scholen, schakelden we over op een ander ritme toen we dicht moesten. Een nieuw ritme, maar ook dit ritme konden we na even oefenen goed spelen. Ook dit werd ons ritme.
Dan zit je in het nieuwe ritme, speel je het nieuwe ritme, oefen je het nieuwe ritme, beheers je het nieuwe ritme, leef je het nieuwe ritme en bén je misschien wel het nieuwe ritme. Van het ritme gespeeld door de bel naar een ritme in leren op afstand en dan verandert alles weer. Een onderbreking van het ritme, het leven zonder ritme, vakantie. Een heel ander gevoel dan anders. Genoeg werk te doen maar het wegvallen van het ritme maakt, zoals altijd bij mij, alles wat stuurloos. Geen decrescendo, maar bam. Stilte.
Ik deed wat werk, zonder ritme. Minder dan ik kon, minder dan ik wilde. “Het is toch vakantie”, hoor ik mensen denken. Vakantie is als ik op reis ben, alle andere ‘vakanties’ zijn lesvrijeperiodes. Kans om ook wat werk te doen wat je ontlast voor de periode daarna. Maar ik had te weinig ritme.
Tot we vandaag weer mochten beginnen, kwamen we weer in het ritme. Niet langzaam aanzwellend, maar een snel crescendo. Er was weer ritme. Ritme in de dag of eigenlijk werkweek starten met de leerlingen mailen. Ritme in de werkzaamheden. Ritme in het surveilleren bij herkansingen. Ritme in de samenwerking tussen mij en mijn collega (“dat wilde ik net doen”, “nu heb ik het al gedaan”), ritme in de sollicitatiegesprekken die ik voerde samen met mijn leidinggevende waar we elkaar mooi aanvulde.
Een ritme waardoor ik wel als laatste de school uit stapte. Maar ik ben blij, het is een ritme, ook al moest ik daarvoor vroeg mijn bed uit komen. Collega’s erkenden dat dit nieuwe ritme wel snel went, later dan normaal uit bed kunnen komen (8 uur in plaats van 7) en zelf indelen wanneer je aan het werk bent. Ook de eindexamenleerlingen waren niet aan het klagen, ook zij hebben een ritme gevonden. Hoe anders dan het ritme waar ze anders nu in hadden gezeten. Morgen de officiële start van examen, volgens het oude ritme.
Ritme is dynamisch. Het oude ritme is even weg, het nieuwe ritme wordt straks vanaf 1 juni weer vervangen. We zullen moeten in komen, maar uiteindelijk heeft ook dat weer een ritme. Alles heeft een ritme.
ps. Wie kon alles lezen zónder het liedje in z’n hoofd te horen? Je bent een held, het is mij niet gelukt.
Zeven uur je moet je bed uit komen
Je moeder staat te schreeuwen op de gang
Zeg meisje, duurt ’t nou nog lang?
Hoor eens even, ik lig net te dromen
Kwart over zeven, ik heb nog alle tijd
Want opstaan duurt geen eeuwigheid
Zo gaat ’t iedere keer
Je probeert ’t steeds weer
Op je eigen manier iedere keer wat meer
Neem de tijd voor alle dingen
Leef je eigen ritme
Alles kun je laten swingen
In je eigen ritme
Ritme zit in alle mensen
En swingen kun je leren
Oh yeah yeah yeah alles heeft een ritme
De hele dag heb je weer lopen rennen
Kwart over zes, je bent weer niet op tijd
Wie zeurt nou om zo’n kleinigheid
Oh, op tijd ik kan er niet aan wennen
Luister even, is dat nou van belang
Want ik ga toch mijn eigen gang