“Dit is echt veel leuker dan les!” – leerling L. (12 jaar)
“Maar dit is toch les?” – ik
“Jawel, maar dan leuker!” – leerling L.
Dit is wat ik hoorde halverwege de les, ik kon niet anders dan reageren. We behandelen het onderwerp breuken, bij het merendeel zeker niet favoriet. Ze voelen zich teruggeplaatst naar de basisschool, terwijl ze het stiekem toch nog wel lastig vinden.
Dit onderwerp trekt ze niet, hier moet een ‘sausje’ overheen. Reden genoeg voor mij om te besluiten het onderwerp uitdagender, interactiever, leuker, spannender en interessanter te maken. En wat wordt er niet interessanter als het om een wedstrijd gaat?
In het filmpje zie je mijn instructie aan de klas, hoe ze vervolgens aan de slag gaan met breuken. Ze werken samen, proberen het zo goed mogelijk te doen om te winnen. We werken met Quizlet, met de functie Live. De leerlingen werken samen op hun eigen devices. Iedereen van het team dezelfde vraag, maar elk scherm laat andere antwoorden zien. Wie van hun heeft het goede antwoord en pakken ze zo de voorsprong?
De klas vindt het geweldig. Ze gaan enthousiast aan de slag, helpen elkaar (binnen hun team) en roepen na afloop van ronde 1 om een ‘encore’. Ze krijgen deze ook en dan hoor ik bovenstaande uitspraak.
Niet geheel verrassend dus dat ze aan het eind van de les vragen of ze dit volgende keer weer mogen doen. Tja, zelfs breuken kunnen soms leuk zijn.
Natuurlijk doen wij dit volgende les weer, motivatie wijs ik nooit af. Wellicht dat anderen docenten het ook willen uitproberen? Dat kan, op het einde van het filmpje geef ik een instructie om je op weg te helpen. Maak er gebruik van als je iets nieuws wilt proberen.
Mijn leerlingen hebben niet gevraagd om op social media te staan, vandaar dat ik de beelden van hun ‘vervormd’ heb, hierdoor zijn ze onherkenbaar maar kan je de dynamiek van de klas wel bekijken.
Ik ben blij, zij zijn blij en hopelijk maken we samen zo nog meer mensen blij. Ik denk even kort terug aan mijn middelbare schooltijd, in de meeste lokalen hadden wij nog krijtborden, toen ik op dezelfde school ging werken een half jaar na het behalen van mijn VWO diploma gaf ik les op whiteboards, soms krijtborden en voor een deel met een halfgare beamer. Nu doe ik dit en baal ik als mijn smartboard het niet goed. Onderwijs staat niet stil, het is in beweging! Als de docenten er maar voor open staan!