Dag 171 – “Hello? Is this thing on?”

Dit verhaal hoort bij mijn werkdag van dinsdag 26 januari.

Natuurlijk probeer ik in mijn lessen altijd on topic te blijven, bij de les. De tijd efficiënt gebruiken en de leerdoelen van die les centraal te laten staan. Toch geloof ik ook aan wat ruimte voor contact, niet fysiek, zeker nu niet, maar wel verbaal. Een praatje dus.

Ik ben niet die docent die van alles en nog wat van haar leerlingen weet, een paar dingetjes die weet ik, soms van de leerling zelf en anders van een collega of een gesprek opgevangen. Wel ben ik altijd open en eerlijk over mijzelf, mijn normen en waarden en mijn privéleven. Leerlingen weten dit, meestal wel.

Sommige groepen maken dankbaar gebruik van de ruimte die ik bied voor een gesprekje, andere klassen doen er eigenlijk nooit iets mee. Volgens mij heeft dat effect met de band die ik opbouw met zo’n klas en daardoor uiteindelijk ook met de effectiviteit van de lessen die ik verzorg. Dat is mijn gevoel, een mening en niet op onderzoek of literatuur gebaseerd.

Sinds een paar maanden heb ik zo’n klas, of misschien wel zo’n leerling, die graag het gesprek aan gaan. Uit interesse, uit SOG (studie ontwijkend gedrag) of WOG (werk ontwijkend gedrag), of om de tijd sneller te laten gaan, of om het leuker te maken, of misschien wel om een hele andere reden. Natuurlijk kosten deze gesprekjes lestijd, maar ik merk ook dat ik in deze groep ook weer makkelijk terug schakel, volgens mij dus ook door dit contact.

De gesprekjes kunnen werkelijk over alles gaan en achteraf snap je soms echt niet hoe je bij een onderwerp gekomen was, je kan de terugweg van dit thema niet herleiden. Vandaag hoorde ik mezelf opeens praten over een broodje met hagelslag met dubbel boter. Er zitten gaten in het verhaal omdat ik soms de bruggetjes tussen de onderwerpen niet meer weet, maar het ging ongeveer zo:

“Mevrouw, eet u vlees?”

– Ik tast in het duister vanuit welk idee de vraag gesteld wordt en of ik straks verketterd wordt of juist niet. “Ja, ik eet wel vlees maar we eten ook makkelijk 2 of 3 dagen per week geen vlees.”

“Wow, dat vind ik echt knap. Ik kan echt niet zonder vlees.”

– Ik haal opgelucht adem, ik scoorde hier niet zo slecht.

“Mevrouw, als u drinkt …”

– “Ik drink geen alcohol.”

“…”

– Er valt een stilte en ik zie zijn ongelovige blik. “Echt niet.”

“Helemaal niets?”

– “Al jaren, geen druppel.”

“Een lijntje dan?”

– “Nope.”

“Blowen?”

– “Je gelooft het misschien niet, maar dat heb ik zelfs nog nooit gedaan.”

“Mevrouw, u valt nu wel een beetje van uw voetstuk hè.”

We hadden weer wat theorie besproken en plots word ik weer onderbroken voor iets dat duidelijk dwarszit: “dus als ik u tegen kom in de tent of op straat, dan bent u gewoon nuchter! Echt gek!”

– Ik realiseer me natuurlijk heel goed dat het niet gek is om nuchter op straat te lopen, maar ik weet waar hij naar verwijst. “Jep, toen ik jou tegen kwam op Koningsdag was ik dus ook nuchter.”

“Maar wat drinkt u dan op een feestje?”

– “Cola.”

De klas begint de murmelen en een andere leerling haakt in: “Weet u wel hoe slecht cola voor u is…!”

“Wel saai voor uw vriend en vrienden.”

– “Hoezo? Ze hebben altijd een BOB. Fijn toch?”

“Ja maar een leuk feestje hebben zit er dan niet in…”

– “Jawel hoor, mijn vrienden zeggen juist regelmatig dat het fijn is dat ik niet drink, anders ben ik waarschijnlijk niet te doen op een feestje. Je merkt aan mij niet dat ik nuchter ben, ik doe lekker mee met de rest.”

Even later hebben we het over mengsels: oplossingen, suspensies en emulsies. En over pindakaas.

“Is pindakaas dan een emulsie? Je ziet daar geen laagje olie op komen drijven…”

– “Bij gewone pindakaas misschien niet, maar bij zo’n echte pindakaas zie je dat vaak wel.”

Een andere leerling snapt niet wat ik bedoel: “is normale pindakaas niet van echte pinda’s dan?”

– “Jawel, maar bij ‘echte’ pindakaas zijn er minder stoffen toegevoegd, die bestaat voornamelijk gewoon uit gemalen pinda’s.”

“Oh bah, dat is echt vies, echte pindakaas. U eet dat zeker wel?”

– “Nee, ik ben daar ook niet gek op.”

“Weet u wat lekker is? Hagelslag. Veel lekkerder dan pindakaas.”

– “Ik vind hagelslag ook wel lekker, maar alleen met dubbel boter.”

“…”

– “Ik zie jullie blik, maar het is echt lekker. Zo kreeg ik dat altijd van mijn oma. Dan smeer je eerst boter op je brood, daar doe je hagelslag op en dan doe je nog een keer boter óp de hagelslag.”

“Dat kan helemaal niet. Je krijgt dat boter er nooit op.”

– Met uitbeelden: “jawel, je moet dan heel voorzichtig met je mes over de bovenkant van de boter vegen, goed rechtop, zodat er een soort heel dun plakje ontstaat. Dat leg je op de hagelslag en druk je smeer je een heel klein beetje uit met je mes.”

“Mevrouw, dit is echt vies. Waarom smeert u dan niet gewoon boter op de andere boterham, die er bovenop gaat.”

– “Dat is niet hetzelfde voor de smaak”

Zo vloog er weer een les voor bij, duidelijk een andere les dan anders. Ik weet zeker dat mijn leerlingen iets geleerd hebben vandaag en ik weet zeker dat ze wat van deze les gaan onthouden. Helaas alleen niet de dingen waar het om ging misschien. Dat van dat ‘plakje’ boter, die zal ik nog wel even horen voorlopig. Zoals met alle goede gesprekken, vergeet je ‘m niet snel!

Als de leerlingen weer vertrokken zijn en ik aan het einde van de middag het lokaal verlaat hoor ik allerlei stemmen ook gesprekken voeren. Ik loop een rondje door de gang en zie in verschillende lokalen collega’s tegen hun laptop praten. Dan ben ik toch weer even extra blij met de gesprekken die ik mocht voeren vandaag, onzinnig of niet.

Sometimes you don’t say nothing

‘Cause you got nothing to say

And sometimes you tell it all

‘Cause no one’s listening anyway

And you don’t know for certain

But you think you might be a bore

Don’t wanna be nobody’s burden

So you just hit the dancefloor

‘Cause the opportunities presented stop you dead

Stuttering on the sentences

Small talk’s asking questions

That no one cares about what the answer is

Watching others’ conversation from your place against the wall

You should have something worth saying

If you could only find a place in the bathroom stall

But remember when you come out

Don’t you dare look inside the bathroom mirror

What is it, what was it, and does it even matter anymore?

Hey, am I making any sense at all?

Does anyone here speak English?

‘Cause everybody’s acting like I’m crazy

Hey, am I making any sense at all?

Is this thing on?

Is this thing on? (Is this thing on?)

And I must confess or maybe you’ve already guessed

The you is me, I made up the rest

And I must confess or maybe you’ve already guessed

The you is me, I made up the rest

(Shh) the voices in my head go

“Doo doo, doo doo, doo doo, do, do, do, do”

And the voices in my head go

“Doo doo, doo doo, doo doo, do, do, do, do”

And don’t you know sometimes

I could just kill

Sometimes

Yeah, I could just kill

Sometimes, sometimes, sometimes

Yeah, I could just kill

For a good conversation

For a good conversation

Yeah don’t you know

Sometimes, sometimes, sometimes

I could just kill

For a good conversation

With someone

De liedjes luisteren doe je hier: https://open.spotify.com/track/2av2ClQmI4mMH3pAxsPYYf?si=9DM3mWrJSh6qdHEOdSxcMA

De hele afspeellijst van mijn blogs hier: https://open.spotify.com/playlist/5EtxaLDydwfpnPsFrSS3Oh?si=Q38OEQ4aSDWoR42OH9Ef6A

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *