Dag 97 – “Rounds”
Vandaag las ik over een school waar het gemiddelde verzuim van de leerlingen nu op 12% ligt, dat is op een klas van 25 leerlingen dus een afwezigheid van 3, in een klas van dertig ontbreken er dan bijna vier leerlingen.
Geen idee wat bij ons nu het gemiddelde is. Ik ben verbaasd over twee klassen die al deze hele week bij mij helemaal compleet waren, maar in andere klassen is het wel andere koek. In ons dorp heeft Corona weinig huisgehouden voor de zomer en ook nu zijn de aantallen behoorlijk laag. Zeker als je bedenkt dat wij vallen onder één van die zes zorgelijke regio’s, door de hoge aantallen bij ons in de buurt.
Toch vinden wij dat we voorbereid moeten zijn. Vandaag stond daarom de ‘wat als’ op de agenda voor een equipevergadering (ons hele team is onderverdeeld in drie equipes, iedere equipe met een ander hoofdthema en dus met verschillende opdrachten).
Wat als… leerlingen in quarantaine moeten, wat verwachten wij dan van onze collega’s?
Wat als… docenten in quarantaine moeten, wat kunnen zij dan nog bieden? En wat als ze wel zieke huisgenoten hebben en ook nog kleine kinderen?
Wat als… het dorp toch meer getroffen zal worden?
Hoe kunnen wij leerlingen zo goed mogelijk begeleiden, zonder teveel van ons team te vragen? Een grote uitdaging. Anticipeer je nu al door alles te doen wat je dan nodig zou hebben, of stop je er dan nu onnodig veel energie is, inzet die misschien later wel voor niets was omdat het hier blijft meevallen? More questions than the answers come to mind.
Zoveel factoren om mee te wegen. Hoeveel rek zit er nog bij de docenten? Hoeveel extra werk hebben ze al niet gedaan? Wat hebben leerlingen nodig als ze een tijdje thuis komen te zitten? Hoe groot wordt het probleem? Wat moet en wat mag? Wat verwacht de regering van ons? En wat ouders? Wat doen andere scholen? En waarom? More questions than the answers come to mind.
Lessen live streamen terwijl je voor de klas staat? Vooraf opgenomen uitlegfilmpjes aanbieden? Live vragenuurtjes per vak per week? De bestaande studiewijzers uitbreiden? Mogelijkheden genoeg. Maar meer vragen dan antwoorden. Hoe meer we er over denken, hoe verder weg we lijken te komen van het antwoord. Ever going, round and round.
Learning for the first time
When it might be the last
How’d I come to be so slow
To put things in the past?
I guess we all just find our way
At some or other place
Some would say experience
Can never be replaced
Seems to me that as the years go by
More questions than the answers come to mind
And so it is that as the years go by
More questions and the answers, tell me why
Ever going, round and round
The circle game we’re in
The more I know, the less I know
I end where I begin
Seems to me that as the years go by
More questions than the answers come to mind
And so it is that as the years go by
More questions and the answers, tell me why