Dag 6 – “Here comes the sun” / “let it shine”
Geen enkele docent is zoveel “online” geweest als afgelopen week, ook ik niet. Een aantal raakten daarvan in een “digitale burn-out”, overprikkeld van alle input. Een factor die we voor leerlingen en docenten goed in de gaten moeten houden.
Dat is exact de reden waarom wij als school niet voor een volledig synchroon lesrooster gaan, synchroon afstandsleren vraagt namelijk van alle docenten en leerlingen om de lessen door te laten gaan, op een vast moment. Wij kozen heel bewust en afgeleid van ervaringen van andere landen, andere scholen, andere docenten, voor voornamelijk asynchroon afstandsleren. De leerlingen en docenten kunnen hierdoor hun eigen tijd in plannen en efficiënter gebruik maken van de tijd, waardoor het leerproces meer recht gedaan kan worden.
Maar daarvoor moet je veel loslaten, leerlingen, hun ouders, docenten en schoolleiders. Live lesgeven geeft een gevoel van grip en wij moeten op zoek naar een andere manier van grip, en stap voor stap komen we daar dichterbij. Wij hebben dus een hele bewuste beslissing genomen, en dat geeft een fijn gevoel. En dat zelfs zonder de live-lessen docenten overprikkelt raken, zegt al veel.
Daardoor kreeg ik ook vaak de vraag hoe het kon dat ik dat niet had, de sleutel lag voor mij dit weekend in doseren (weer eens wat anders dan doceren). Ik heb dit weekend weer veel gewerkt, maar ook in de zon gezeten. Ik had vanmorgen een heerlijk uitgerust gevoel, terwijl als je het aan iemand zou vragen diegene zou zeggen dat ik “het hele weekend heb gewerkt”. Ik dacht terug aan het videogesprek dat ik op zondagmiddag had met een leerling om haar verder op weg te helpen, bedacht hoe krankzinnig dat klonk maar voelde meer de energie die het mij gaf. Energie die ik in dat weekend kon omzetten in tips voor collega’s om hun eigen welzijn de komende tijd in de gaten te houden en in filmpjes om ze verder te helpen digitaal, maar ook waarin ik uitleg hoe ze hun meldingen van onze grootste bron van communicatie kunnen beheren.
De zon maakt veel goed voor mij. Daardoor is het niet erg dat veel collega’s dingen aan mij vragen, meerdere keren, ook als ik dat al had opgenomen in een instructiefilmpje, dat zelfs meerdere mensen mij vroegen voor 7 uur of ik wist wat er gemeld zou worden daar (alsof ik tegenwoordig ook minister ben…). We gaan namelijk vooruit, we leren, de leerlingen en de docenten. En daar gaat het voor mij om in het onderwijs. Levenslessen. Deze tijd vergeten we niet snel meer, dus laten we hem ook onvergetelijk maken! Let it shine! Als wij shinen, kunnen de leerlingen dat ook en daar draag ik graag mijn steentje aan bij. Here comes the sun!
Die energie van de zon kan ik dan weer mooi inzetten voor het organiseren voor live-vragenuurtjes waar leerlingen aan mogen deelnemen… Daarover woensdag meer. Eerst morgen maar eens met de collega’s afspreken bij het digitale koffiezetapparaat voor een praatje, dat lijkt mij al mooi!