Goed voor u mevrouw!
Ik bespreek met mijn leerlingen de productie van ijzer vanuit ijzererts, in proces dat ze moeten kennen, begrijpen en kunnen uitleggen. Bij deze productie wordt gebruikt gemaakt van “cokes”, een vorm van steenkool.
Terwijl ik praat over het toevoegen van de cokes, waarom dit gedaan wordt en welke reactie hierdoor ontstaat, gaan de gedachten van de leerlingen een hele andere kant op:
“Mevrouw, heeft u ooit coke gebruikt?”
Ik weet dat ik hier niet op moet reageren en dat ik verder moet met mijn uitleg zonder hier aandacht aan te schenken. Soms lukt dat alleen niet, niet reageren klinkt zo simpel maar is het vaak niet. Mijn reactie is dat het wel gek zou zijn, wel coke als je nog niet eens ooit geblowd hebt.
De leerling kijkt geschokt: “hoe dan?” Dat dit eigenlijk het makkelijkste is wat ik ooit (niet) gedaan heb, is voor hem moeilijk te begrijpen. Een andere leerling geeft me een hele andere blik, respect: “Kijk! Goed voor u mevrouw!”
Nou, zo maken ze dus ijzer…