Miscommunicatie. Het komt in alle beroepen voor. Vaak onbewust, maar bij deze leerling had ik het snel door.

We hadden de vorige les de omtrek van een cirkel besproken, hier kwam ook pi aan de orde. Een leerling had die uitleg gemist en vroeg na mijn uitleg over het berekenen van de oppervlakte van een cirkel: “Maar wat is pi dan?”

Ik (herinnerde niet meteen dat zij de oorspronkelijke uitleg had gemist): “Dat is een lang getal… Dat begint met 3,14…” In de hoop dat ze het weer zou weten.

De leerling kijkt mij sceptisch aan (zoals een puber dat zo goed kan) en vertrouwt het niet helemaal: “Dus gewoon een random lang getal?”. BAM! Misconceptie is geboren. Haar wantrouwen was terecht. Miscommunicatie. Het sluipt er zo in, bij iets nieuws leren.

Hoe vaak heb jij dat? En hoe vaak zal het je onbewust overkomen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *