De docente en haar rollator
Ik heb een rollator, aldus de leerlingen. In werkelijkheid wilde een collega en ik graag een verrijdbaar bureau waar je aan kan staan. We hebben geen vast lokaal en verplaatsen ons dus veel door school, allerlei handige spullen waar je dan altijd naast grijpt en de behoefte om staand met onze iPad les te kunnen geven zorgde voor deze beslissing. We kregen toestemming en zo geschiedde.
Toen liepen wij daar beide met ons “karretje” door de gangen. Leerlingen waren geboeid, geïntegreerd én geamuseerd. Natuurlijk kwam de vergelijking met een stewardess al snel, maar ook die met een rollator hoorden we meerdere malen. Logisch. Maar het sloeg wel aan, inmiddels hebben drie andere collega’s ook een “rollator” met hun eigen spulletjes, én weten de leerlingen al dat dit mijn echte bureau is en kunnen ze hun weg er naar vinden. “Mevrouw, mag ik even een oplader pakken van uw karretje?”
Richting de kerst kon ik het niet laten om ook lampjes aan onze bureaus te maken, zo liepen we helemaal te “shinen” door de gangen. Leerlingen worden getriggerd door het bureautje en willen er soms dus even mee rijden. Zeker als ik aankom bij het lokaal, hordes leerlingen voor de deur, dan laat ik meestal het karretje even staan en ontvang ik rustig te leerlingen bij de deur. Vaak komt een leerling dan zelf helpen door het karretje naar binnen te rijden. Leerling G. (16 jaar) wilde hem niet alleen naar binnen rijden maar ging ook bepalen waar en hoe hij moest staan. “Hij moet zo, anders kunnen we de mooie lampjes niet zien!” Al snel gaan anderen zich er ook mee bemoeien, “mevrouw, waarom schildert u hem niet, hij is nu zo saai. Al zijn de lampjes wel cool.” Lang verhaal kort, ze heeft beloofd mijn karretje te schilderen, want zelf ging ik daar natuurlijk niet aan beginnen. Ben benieuwd of het gaat gebeuren. Ik kreeg wel meteen al vragen wat ik dan wilde.
Het effect van het mobiele bureau? Ik zit bijna nooit meer in de les, ik ben echt ín het lokaal en kan overal waar ik wil staan met mijn bureau (dus ook achterin het lokaal), en I love it! Ik heb altijd mijn spulletjes bij de hand en door de gangen manoeuvreren is geen probleem. De leuke gesprekken die er door zijn ontstaan zijn slechts en leuke bijkomstigheid.