Aan het einde van de eerste paar weken middelbare school pakken we even goed uit met de brugklassers. Ouders op school, leerlingen die aankleding verzorgen, kraampjes inrichten, presentaties worden gegeven en als bedankje krijgen ze wat lekkers te eten en houden we een brugklasfeestje in de aula.
Met dit soort feesten ontstaat altijd een natuurlijke taakverdeling. Weinig collega’s hebben interesse om de dansvloer in de gaten te houden en dat is dan ook meestal mijn stekkie. Orde houden, veiligheid bewaren, leerlingen uitdagen om te dansen onder andere door zelf natuurlijk ook met de voetjes van de vloer.
Zo probeer ik met mijn (uiteraard) onwijs stoere dansmoves de leerlingen uit te nodigen ook te gaan dansen.
Helaas heeft dat niet altijd het gewenste effect.
Leerling L. (12 jaar): “HAHAHA, mag ik dit filmen?!”
Leerling R. (12 jaar): “Mevrouw, dit is best wel ongemakkelijk om naar te kijken.”
Tja… Daar sta je dan met je goede bedoelingen. Gelukkig eindigde de avond beter toen de ouderejaars leerlingen van de activiteitencommissie de avond afsloten met nog één nummer voordat we met z’n allen gingen opruimen.
Leerling I: “Mevrouw! U moet ook mee doen, want u kunt mega goed hakken!”