Ik maak regelmatig filmpjes van mijn uitleg. Leerlingen kunnen hierdoor op elk gewenst moment nog even terug kijken hoe ik het een en ander heb uitgelegd. Iets waar een groot deel van mijn leerlingen graag gebruik van maakt.

Leerling M. (14 jaar): “Gaat u over dit onderwerp ook nog een filmpje maken, dit is echt moeilijk.”

Dat was ik al van plan, maar nu lijkt het toch alsof ik het als een gunst voor haar kan doen. Extra leuk.

Leerling M.: “Uw vorige filmpje over het maken van het verslag heb ik wel zestig keer terug gekeken. Ik hoorde uw stem daarna nog uren door mijn hoofd spoken.”

Dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Vandaag ging het vaker over mijn filmpjes en in elke les erkende ik dat ik nog moet werken aan mijn inspreekstem.

Ik: “Ik merk dat ik een stuk saaier inspreek dan dat ik, denk ik, uitleg geef in de les. Ik vind het toch lastig om een leuk verhaal te vertellen aan een laptopscherm.”

Meteen kreeg ik allerlei tips. Mijn favoriet was toch wel deze: “U moet onze klassenfoto op uw laptop plakken en dan tegen ons praten.”

Leerling K. (14 jaar): “U had ook een comment op uw filmpje dat u een Google Translate stem hebt.”

Ik snap het wel. Maarja, je eigen stem terug horen is volgens mij altijd verschrikkelijk. Wat is erger? Een vreemde die dat als reactie plaatst, of een stagiair die vervolgens zegt: “Nu je het zegt… Klopt dat eigenlijk wel ja.”

Hij ging vervolgens hard lachen. Weet dus nog steeds niet of dit een geintje was of dat hij mijn stem gewoon grappig vindt in de filmpjes…

Leerling F. (14 jaar): “Ik heb wel al uw filmpjes geliked hoor!”

Leerling N. (14 jaar): “Ik heb me zelfs geabonneerd op uw kanaal!”

Leerling Ki. (14 jaar): “Stiekem wilde u geen docent worden maar een famous Youtuber.”

Ik denk toch echt niet dat ik dan de juiste weg heb gekozen om dit doel te bereiken. Totdat…

Leerling K.: “Mevrouw! U heeft op één video meer dan 10k views. Dan kunt u geld verdienen!”

In eerste instantie ga ik er vanuit dat ik in de maling genomen wordt. Tot dat hij het mij laat zien, 10.624 mensen hadden mijn filmpje bekeken, het saaiste filmpje van allemaal!

Meteen begonnen leerlingen uit te zoeken hoeveel ik dan ging verdienen en hoe ik dit moest doen. Word ik rijk? Nee. Heb ik mij hiervoor aangemeld? Nee. Heb ik stiekem na de les nog even gekeken hoe het hier precies mee zat? Ja. Bleek toen dat de ondergrens voor betaald kunnen worden in februari aangepast gaat worden waardoor ik niet meer in aanmerking kom? Ja.

Geld verdienen gaat hem dus niet worden, waardering van mijn leerlingen voor mijn inzet? Die krijg ik gelukkig voldoende. En is vast meer waard, toch??

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *