𝗛𝗲𝗹𝗱 𝗼𝗽 𝘀𝗼𝗸𝗸𝗲𝗻 𝗼𝗳 𝘁𝗼𝗰𝗵 𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗲𝗮𝗴𝗲𝗻𝘁?
Deze week is de laatste toetsweek voor onze eindexamenkandidaten voordat in mei het centrale examen losbarst. Ze richten zich nu op hun laatste schoolexamens om daarna de blik te verruimen richting het examen om daarna hun horizon pas echt te verbreden.
Dat betekent voor ons docenten: surveilleren. En om de leerlingen al te laten wennen aan de examenomstandigheden, doen wij deze laatste week altijd alvast in de gymzaal. Net zoals straks. Een gymzaal met een mooie houten vloer beschermd door een laag stucloop. Voor mij reden genoeg om als een held op sokken mij zo stilletjes mogelijk door de ruimte te bewegen, ook weer eens nieuwe ervaring voor de leerlingen. Een stille Schoonemann. Dus sloop ik door de gymzaal voor het beantwoorden van een vraag (behalve die over de inhoud), het uitreiken van extra papier, het oplossen van problemen op de laptop, het printen van digitale antwoorden, het laten ondertekenen van de prints of om ze te wijzen op het laatste onderdeel van de toets als ze die over het hoofd hebben gezien.
Dankzij de sokken krijg je het gevoel van een superheld, maar toch gedroeg ik meer als een politieagente. “Ga meteen naar je plek, zoals de instructie”, “Denk aan de 1,5 meter, ook als je door een deur gaat”, “Kan je even je mondkapje opzetten?”, “Wil je tijdens de toets even je capuchon afzetten?”, “Knuffelen kan niet in 1,5m”, “Zorg dat je telefoon echt uit staat anders worden we straks allemaal afgeleid door een trillende telefoon”.
Het kwam allemaal voorbij, net zoals leerlingen die zeiden “van wie moet dat dan, die anderhalve meter?”, “we kunnen geen anderhalve meter houden in de deuropening”, “is goed mevrouw” om na het opstaan voor vertrek meteen de capuchon weer demonstratief op te zetten, “hij staat uit mevrouw” en dan na een paar minuten de eerste wekker al te horen afgaan.
Zelfs in een toetsweek kijk je je ogen uit. En als je je echt verveelt kan je tijdens het surveilleren altijd nog de bakstenen gaan tellen. 363, 364, 365, … Ah gelukkig er is weer iemand klaar, dan kan ik weer een eindtijd noteren. 366, 367, 368.