Dag 128 – “Broken record”
Dit verhaal hoort bij mijn werkdag van donderdag 12 november.
Tijdens het geven van een training zeg ik wel eens grappend: “En daarnaast heb ik nog als hobby lesgeven”. Terwijl ik tijdens mijn werk op school het geven van trainingen als leuke vrijetijdsbesteding bestempel. Het zijn twee verschillende werelden, toch liggen die werelden soms dichterbij elkaar dan je zou denken.
Zo kan het een trainer best overkomen dat hij kan praten over ordeproblematiek bij zijn klas vol met docenten, het is namelijk zo dat docenten misschien wel de slechtste leerlingen zijn. Zoals docenten slechte patiënten zijn, en verkopers vervelende klanten. Ik heb zelf gelukkig altijd brave klasjes docenten gehad, maar ken verhalen en ben wel eens onderdeel geweest van een groep waar dit wel anders was…
Daarnaast is het ook heel belangrijk om, net zoals bij het lesgeven, te doen wat je zegt en te zeggen wat je doet. Als je een monoloog houdt over activerende didactiek, dan val je door de mand. Net zoals dat leerlingen gedrag afstraffen (of ze zullen het in ieder geval proberen) als zij vinden dat je iets doet wat zij ook niet mogen of wat volgens hen onrechtvaardig is. Misschien praten ze ook wel door je heen omdat jij altijd ook door hun heen praat, kwestie van beleving ;-).
Verwachtingen managen is bij het geven van een training en een les even belangrijk. Als de deelnemers met een verkeerde verwachting bij jou binnen stappen (digitaal of fysiek), geeft dit wrijving of haken mensen af. Dat afhaken door gebrekkig verwachtingenmanagement zie je ook regelmatig in lessen. “Ik snap niet waarom ze zo druk/brutaal/asociaal/ongeïnteresseerd zijn…”.
De laatste vergelijking had ik zelf nog niet eerder meegemaakt en was vandaag nieuw voor mij. Soms heb ik met het lesgeven dat ik niet meer zeker ben of ik iets nou wel niet tegen deze klas gezegd had. Als je meerdere keren “dezelfde” les geeft, raak je soms in de war. Voor vandaag had ik een opdracht binnengekregen om vier keer dezelfde workshop van een half uur te geven, met inhoud, didactiek én techniek.
Een half uur keihard beuken dus. De theorie er doorheen stampen, aandacht geven aan de tool en de praktische tips en ondertussen onthouden of je die ene vergelijking nou wel of niet al had gedeeld. Tijdens sessie drie van de vier haperde ik toch even. Moest even kort denken en ging er voor. Ik had het inderdaad nog niet gezegd en maakte dus de juiste beslissing, maar ik wist vanmiddag af en toe echt even niet meer wat achter was en wat voor.
Net zoals bij lessen is er geen enkele hetzelfde, zelfs al behandel je precies dezelfde inhoud. De vragen die worden gesteld, de verwachtingen die men had, de voorkennis, het verschilt allemaal. Toch zo pratende tegen het scherm, is het toch anders dan een klas voor je neus en heb je minder aanknopingspunten om nog te weten waar je bij deze groep was in je verhaal. Met op het ene scherm mijn presentatie, gedeeld met de deelnemers, op het andere scherm de presentatie met mijn sprekersnotities en het laatste scherm om vragen in de chat te kunnen zien. Voelt het toch af en toe als praten in een zwart gat en ben je maar wat blij als iemand een vraag stelt die het weer het gevoel van een klas geweest, waardoor het verhaal gaat leven.
Ik voelde mij vandaag een broken record, ik bleef hangen in een groef en bleef daardoor hetzelfde stukje herhalen, door in recordtempo vier keer dezelfde training te verzorgen. Het kost meer energie, je gaat minder de diepte in, maakt minder contact maar je bereikt wel meer mensen. Het plaatje is weer afgedraaid, en ik doe het nog. Ik viel als een broken record in herhaling, maar zelf bleef ik heel. Een droge strot, maar verder prima.
Baby, stall the gate for me
Take me, lift me out of my misery
Lift my spirit up, and set me free
When things are driving me insane
Let me hear that same rhythm ring
Over and over and over
And over and over and over and over again
Take it to the break
Don’t make any mistake
For goodness sake
Have to stay awake
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record
Take it to the break
Make no mistake
Stay awake
Whatever it takes
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record, broken record
Broken record, broken record, broken record
Luister het liedje hier https://open.spotify.com/track/0PWTBqQLucbGS5FfK7t4AQ?si=On9N1jkZRbq2uO5xfHINBQ of hier https://youtu.be/-3_W0fyHI1E .
Luister alle liedjes van mijn blogs terug op: https://open.spotify.com/playlist/5EtxaLDydwfpnPsFrSS3Oh?si=RrNwDAqfQZqBi_MfCCiygQ