Dag 83 – “Stay home”
Vanmorgen werkte ik op school, op kantoor. Documentjes typen en veel in digitaal en telefonisch overleg. Oortjes in en gaan. De uren vliegen voorbij en als de afspraken afgelopen zijn, de deadlines van vandaag behaald, besluit ik thuis verder te werken.
Ik heb nog wat suffe klusjes op mijn to do, ik verwen mij zelf door deze voor de tv te doen. Terwijl ik mij op de bank nestel, klimt de kat al op schoot. Hij heeft liever niet dat ik werk of dat ik schrijf. Met zijn plek verdringt hij de laptop, zolang als hij dat volhoudt.
Ondertussen denk ik aan werk. Aan alles dat anders is. Sinds de scholen voor ons weer begonnen zijn, zijn er al een aantal collega’s bij de teststraat geweest. Voor de zomer kende ik nog nauwelijks mensen die getest waren en het loopt nu snel op.
Het maakt mij bewust. Bewust van mijn snufje. Bewust van mijn hooikoorts die alles kan verbloemen. Zo bewust dat ik voor de zekerheid elke dag mijn nieuwe thermometer gebruik. Hiervoor had ik er niet een eentje in huis, maar we hebben een verantwoordelijkheid.
We zien als docenten soms letterlijk honderden mensen in een week, kunnen we dan ook privé de getallen nog laten oplopen. Ik vind het oprecht een dilemma. Als wij ziek worden, misschien zonder dat we het weten, lopen we het risico veel mensen te besmetten. Ik probeer mijn rol hierin serieus te nemen.
Maar hoe weet je dat je thuis moet blijven? You’re risking your life and other people too, you wanna go out. Welke symptomen zijn echt een reden om thuis te blijven en welke niet. Met elke dag dat je als docent thuis blijft, bezorg je andere collega’s extra werk, extra lessen, extra uren en extra contacttijd met leerlingen.
Leerlingen stelden al meerdere keren aan mij de vraag: “mevrouw, wat als er iemand Corona krijgt bij ons op school?”. Mijn antwoord was elke keer dat ik het niet wist, want het antwoord heb ik niet. Ik denk dat het ook er van af hangt wie er ziek is.
De afgelopen dagen merkte ik al het verschil. Het ziekteverzuim bij collega’s en leerlingen was bij ons nog nooit zo groot en de r zit pas drie dagen in de maand. De verkoudheidjes gaan alleen maar toenemen en dan blijven we toch thuis?
Wat zou ik doen als ik nu thuis zou moeten blijven? Verzorg ik dan nog wat lessen op afstand? Voer ik gesprekken over kunstwerken vanaf de bank? Het antwoord heb ik nog niet, de tijd zal het leren.
Wat ik wel al weet is dat onze “nieuwe manier van werken en leren”, nu al een nuttige bijdrage levert aan deze tijd. Een leerling is (ziek)thuis en stuurt mij een chat: “moet ik nu gewoon verder werken met de studiewijzers?”. Door ons systeem weet hij wat hij kan doen als hij er niet is. Als een collega er niet is, om wat voor een reden dan ook, kunnen wij altijd wat doen met de klas. Als de collega jou een opdracht meegeeft, dan doe je dat en anders kunnen de leerlingen werken aan hun studiewijzers.
Nog nooit ging ik zo relaxt naar een invaluur, ook bij een klas die ik niet ken. Zo in week drie heb ik tot nu toe 6 lesuren ingevallen, zonder stress. Geen discussie over wat we gaan doen, geen gezeur over of ze tussenuur mogen. Er is duidelijkheid, er is nu altijd werk te doen, er kan altijd geleerd worden. Als de docent er niet is, als de leerling er niet is. We plukken nu al de vruchten van ons systeem. En daarom zeg ik tegen mijn leerlingen en collega’s waarvoor het nodig is: stay home, (when) you know you should! Hou vol en blijf (samen) leren!
Stay home
You’re risking your life
and other peoples too
you wanna go out
but no one’s out there
Stay home
I wish that you would
stay home
you know that you should
You wanna have fun
and play around too
the good times are gone
just take a walk alone
Stay home
I wish that you would
stay home
you know that you should
We sit in silence in our homes
faces are lit in a glowing tone
we watch the news on TV screens
cakes and the coffee are killing the screams
You lurk in your dreams
the boundaries are gone
you fly on a horse
a fabulous one
Stay home
I wish that you would
stay home
you know that you should
Stay home
and watch your TV
stay home
there’s so much to see