Dag 60 – “The giving and taking” en “Right”
I gave all the giving and I took all the taking
…
I’ve given all that I can give and I’ve taken all that I can take
In het leven gaat het over geven en nemen. Ik neem veel en in ruil daarvoor probeer ik minstens evenveel te geven. Vandaag zat ik aan tafel met twee andere onderwijsgevers, ik vertel ze over hoe ik veel informatie en ervaringen tot mij genomen heb in de maanden voordat de scholen bij ons sloten op 16 maart.
Ik probeerde alles op te nemen zodat ik mijn school en mijn organisatie kon helpen, kon adviseren. Zo nam ik en gaf ik. Net zoals ik lesgeef, ik geef ze veel in de vorm van lessen en toewijding maar ik neem ook in de vorm van de levenslessen die ik leer van mijn leerlingen. Zo blijven we namelijk allemaal leren, door te geven en te nemen. I’ve given all that I can give and I’ve taken all that I can take.
Soms moet je eerst wat nemen voordat je wat kan geven, soms moet je eerst geven zodat je later wat kan nemen. Ik geef al jaren een inkijkje in mijn werk als docent en van mijn volgers heb ik het advies aangenomen om ook in deze periode te blijven delen. Het idee om elke dag te schrijven over mijn werk-op-afstand was geboren.
Zo neem ik veel informatie tot mij via social media en boeken, zo geef ik mijn eigen ervaringen weer weg. Soms voor een duimpje omhoog, soms voor een reactie van een leerling, soms voor iemand in het dorp die zegt “lekker bezig met je verhalen”, soms voor een collega die er iets uithaalt, soms voor de trouwe volger die altijd reageert, soms voor een (bijna oud-)leerling die mij mailt met handige en soms nutteloze tips aan de hand van een van mijn blogs, maar meestal voor de mensen waar ik geen idee van heb dat ze mijn verhalen lezen en wat ze er uit halen en uiteindelijk altijd, maar dan ook altijd voor mezelf.
Een paar weken geleden ontving ik een mail van een docente uit het land, we kenden elkaar niet en ze vroeg of ze samen met een collega langs mocht komen. Toen ze vanmorgen de school binnenstapte, keek ze mij aan en zei: “je lijkt er zelfs op”! We kenden elkaar niet, maar herkenden elkaar wel. Zij had mij namelijk gevonden door de verhalen die ik deel en zag dus de foto’s die ik deelde.
Zo ontstond een hele waardevolle uitwisseling over de plannen die wij op school hebben, de energie die ik er in stop, de parallellen met hun scholen, rubrics, assessment for learning, aandacht voor product maar wel liever voor proces, de waarde van contact met docenten in het land en nog zoveel meer.
Het doel was om een kijkje in mijn keuken, ‘ons lab’, te krijgen en dat gaf ik met liefde maar natuurlijk kreeg ik daar minstens evenveel voor terug. Ze hielden mij scherp op de kans dat dingen misschien niet gaan lukken zoals ik wil en gaven mij ideeën voor ontwikkelingen waar ik mee bezig ben. Taking it all the right way, never no turning back. Ik gaf ze de uitnodiging om over een paar maanden terug te komen, zij gaan mij dan weer materialen geven die mij verder kunnen helpen.
Bij vertrek bedankten zij mij voor de tijd, er vanuit gaande dat het mij ook daadwerkelijk iets kost. Ik bedankte ze voor de interesse en hun komst. Het is een kwestie van geven en nemen, beide deden wij vandaag en wat we allemaal kregen was energie. Zo waardevol voor het werk wat we doen. Energie die ik weer kon omzetten in het traject met mijn team om een stap te zetten richting onze stip op de horizon, vandaag de presentatie maken en morgen geven. Dit onder de bezielende leiding van mijn kat, wie de energie van de zon met liefde opnam en mij er morele steun voor terug gaf. Doing it right!
Loving it, doing it (right) ‘till (take it) one time
Gimme (doing it)
Giving it (giving it back)
Taking it all the right way (taking it)
Keeping it in the back (hey hey)
Taking it all the right way
Never no turning back (never never never never)
Never no turning back