Dag 56 – “Teamwork”
There is no I in team. Maar ook geen ‘we’, dus wat dan wel? Een vraagstuk wat ons, naast alle grote invloeden van dit moment, de afgelopen tijd bezig hield. We zijn gewend om allemaal op de dinsdag te werken, zodat we dan allemaal aanwezig kunnen zijn bij de vergadering, wat direct invloed heeft op het rooster en de werkdruk. Alle docenten aanwezig op dezelfde dag, zorgt voor veel tussenuren en daardoor automatisch vollere dagen in de rest van de week.
Een principe dat volgens ons niet meer houdbaar is bij een groeiende school. Op zoek dus naar een nieuwe verdeling. We gaan werken in teams in Teams, dat werd wel duidelijk de afgelopen tijd toen het gebruik van Teams een vlucht nam. Als er geen I in een team zit, waar bestaat een team dan wel uit?
De meeste scholen verdelen de school in teams per leerjaar en niveau, havo onderbouw, mavo bovenbouw. Een praktische indeling voor het praten over leelingzaken, om een aantal dingen net genoeg hetzelfde te doen dat leerlingen dit merken. Een team verdelen in kleinere teams vanuit een praktisch oogpunt, dat vonden wij dan weer niet passend. De laatste tijd is gebleken dat wij veel dingen toch nét eventjes iets anders doen. Dus waarom dit dan niet ook?
Zo werden er vijf thematische teams bedacht, ging het brainstormen en het feedbackproces verder en bleven er drie teams over. Na een schriftelijke uitleg aan het gehele team, na het digitaal verzamelen van input over de indeling en na sparringssessies met een externe adviseur, was het vandaag de dag om het werken in kleinere teams officieel te introduceren en te proefdraaien.
Het werken in Teams was een steil leerproces sinds de sluiting van de school. Nu 56 dagen later gaan we ook nog werken in teams. Omdat die verbale verwarring op de loer ligt, werken we vanaf vandaag in Teams in equipes. De schoolleiding zet de rode draad uit, aan mij de eer om de docenten los te laten in hun eerste equipe-overleg, vanuit mijn kunde met het werken met Teams werd ik betrokken bij het voorwerk. Ik laat ze hun nieuwe Team zien, een geef ze gespreksonderwerpen mee, introduceer de nieuwe manier van notuleren en het bijhouden van de PDCA-cyclus (plan-do-check-act) en laat ze uitvliegen.
Time for teamwork! De equipes van tien verdelen zich over het gebouw, nog steeds netjes op anderhalve meter afstand. Denken na over hun kracht, wat ze missen, hoe ze nog krachtiger kunnen worden en welke doelen vanuit ons schoolplan bij hun thema past. Unless you got teamwork there’s no team.
Een spannende verandering, maar ook hier stapt iedereen weer in. Je kan denken, “waarom ook dit nog veranderen, er verandert al zo veel”, maar niemand ging er zo in. Ze komen enthousiast terug. Enthousiast over het horen van ieders stem, iets waar je bij een groot team nooit aan toe komt. Een geslaagde oefensessie, aanleiding voor de verdere uitwerking.
Zo zaten we voor het eerst met ons docententeam van volgend jaar (want ja, ook onze nieuwe collega’s nodigen we uit voor deze bijeenkomsten). Zo eindigt weer een enerverende teambijeenkomst op gepaste afstand. Zo werken we weer verder aan de puzzelstukjes van volgend jaar. Zo kan de schoolleiding weer terugkijken op een geslaagde sessie, dankzij de grote wil van het team. Zo bedankte ik het team voor hun enorme medewerking en flexibiliteit de afgelopen maanden, en de schoolleider voor het geven van de ruimte om het anders te doen waardoor we nog staande blijven, waardoor we nog steeds puf hebben om te ontwikkelen.
With teamwork we’ll make the dream work! Ik kijk er naar uit! Want, what’s life without teamwork?
When two guys pull together its teamwork
In foul or sunny weather it’s teamwork
What does it take to make any business climb
You’ll find it takes teamwork every time
…
When others start to part and go off the beam
Like Siamese brothers we’ll be on each other’s team
No fuss about the billing it’s teamwork
The smallest type is thrilling its teamwork
Although we hold each other in low esteem
We’re loaded with teamwork
Hey now
What’s life without teamwork
Go boy
Unless you got teamwork there’s no team