Dag 44 – “No time to waste”
De week duurt te lang en is te kort. Zoals je aan het eind van je geld een stuk maand over kan houden, zo hou ik aan het eind van deze week teveel werk over. Ik haal het allemaal net niet en toch weet ik dat ik het haal. I know that I can do this. No time 2 waste.
De vorige twee dagen waren zwaar, door de inhoud en de lengte. Ik besloot het vandaag rustig aan te doen. Zo voelde ik mij ook, het komt allemaal wel goed. Ik voer gesprekken en heb digitale vergaderingen van negen tot twee en besluit dan even pauze te houden. Dat is voor deze week al rustig aan doen. Door die pauze krijg ik vandaag een klusje minder af. Door die pauze voer ik de druk op. Door die pauze heb ik het morgen weer druk. Eigenlijk is er no time 2 waste.
Ik investeer veel in de school, ik investeer veel in de toekomst en vanmiddag investeerde ik in mezelf, de toekomst en de school. Een momentje voor mijzelf, professionaliseren. In tijden van crisis ben je geneigd mee gevoerd te worden in de stroom en soms moet je daar bewust uit stappen. Ik had een webinar op de planning staan en ik had reden genoeg om die niet te volgen, ik kwam tijd tekort.
Maar alles wat ik geef, moet ook weer bijgevuld worden. Het vat is niet oneindig, ik ben geen tas van Mary Poppins. Vanmiddag was ik aan de beurt, geïnspireerd worden in plaats van inspireren. Ontvangen in plaats van geven. Leren in plaats van leren (ja die zin klopt echt zo).
En over leren ging het vandaag. ‘s Ochtends een heel gesprek over hoe je leerlingen kan leren leren, ‘s middags leren over hoe je het leren kan stimuleren. Vroeg in de ochtend tijdens een gesprek over heel iets anders een inzicht krijgen over het aanbieden van leerdoelen, ‘s middags uitwisselen met collega’s in het land hoe je leerlingen inzicht geeft in hun voorgang op het gebied van leerdoelen.
Soms krijg je onverwachts een inzicht, tijdens een sollicitatiegesprek. Soms ga je er voor zitten en krijg je wat je verwacht. Vandaag was een investering in mezelf, zodat ik kan investeren in anderen. De theorie was niet nieuw, toch wakker je zo elke keer weer wat aan en zo kan je verder. Ik kan weer door, ik heb hernieuwde focus en ik kreeg direct een lading energie. Mijn schoolleider stak geregeld zijn hoofd door de deuropening om even mee te luisteren en werd ook geïnteresseerd. Wij zullen nog wel gesprekken voeren over de inhoud, over hoe onze leerlingen leren maar ook hoe leren een cultuur wordt in onze school, hoe leren iets wordt wat iedereen continu wil doen. Ook als het moeilijk is, juist als het moeilijk is. Leren doet soms pijn. Leren kost je soms iets. Toch levert leren je altijd iets (meer zelfs?) op.
Iets inleveren geeft je soms meer terug. Wie weet volgt uit het webinar dat ik volgde, volgend jaar een interessante opleiding, zo blijkt maar weer dat investeren in jezelf uiteindelijk ook een investering in de school is. Blijf ook in tijden van nood, investeren in jezelf zodat je scherp blijft, jezelf kan blijven geven, je nieuwsgierig blijft. Het is het eerste wat je loslaat als het druk is, maar het is het laatste wat je zou moeten laten gaan. Wie stopt met leren, staat stil en stilstand noemen ze ook wel achteruitgang. Het vat is niet oneindig, het moet worden bijgevuld. Tijd is helaas ook niet oneindig en morgen wordt te kort. Gelukkig is dat morgen pas. Er is no time to waste. Maar, ja, I know that I can do this.
You Don’t Know That I Know
You Know That I Know What You Know
So I Know That I Can Do This
No Time 2 Waste
I’ve Gotta Move With Haste
Sorry Baby But I Have No Time 2 Waste