Mijn stagiaire draait zelfstandig lessen, als de klas lekker aan het werk is kan ik daardoor soms ook wat “voor mezelf” doen achterin het lokaal, een stukje nakijken bijvoorbeeld.
Plots draait leerling I. (13 jaar) zich naar mij om: “Vindt u nakijken stom?”
Het is algemeen bekend dat nakijken mijn hobby niet is, dus ik knik maar eerlijk.
Leerling I.: “Dan moet u minder toetsen geven!”
Ik probeer veel meer feedbackmomenten in de les in te bouwen en geef hierdoor minder toetsen dan een paar jaar geleden dus geef als verweer: “Dat doe ik toch al?”
Leerling I.: “Dat is waar, het is niet zoals bij Engels met elke week een toets.”
Leerling I. krijgt opeens een ingeving als de stagiaire, hun docent eigenlijk op dat moment, langs haar tafel loopt: “Waarom laat u de stagiaire het niet doen? Stagiaires zijn toch voor de kutklusjes?!”
Ik probeer nog uit te leggen dat ik daar toch anders naar kijk, maar ben mijn publiek na deze “oplossing” allang verloren.
Morgen hebben we de toets. Wie hem gaat nakijken moeten we nog bespreken, wie weet ?…