Minder!

Bij ons krijgen de leerlingen tijdens de diplomauitreiking een herinneringsboek uitgereikt. Een boek vol met foto’s, verhalen en andere leuke informatie over hun schooltijd. Het boek maken wij als school maar willen we zo persoonlijk mogelijk maken door de eigengeschreven verhalen van leerlingen te gebruiken, we gebruiken dit ook meteen als schrijfoefening voor het vak Nederlands.

Leerling J. (16 jaar) krijgt de opdracht voor het schrijven van het stukje: “Mag ik eigenlijk ook minder taalgebruik gebruiken?”

Docent weet meteen wat hij bedoelt maar geeft niet meteen toe: “Minder taalgebruik? Je bedoelt spelfouten of grammaticafouten?”

J. begint een beetje te mompelen. Het is niet wat hij bedoelt.

Docent: “Bedoel je soms scheldwoorden?” J. knikt. “Probeer je maar voor te stellen hoe het is om dat over tien jaar terug te lezen, lijkt mij persoonlijk niet zo leuk…”

Nu maar hopen dat hij het advies opvolgt want ik verander liever niets aan de verhalen van leerlingen, maar om ze nou te laten schelden… Eeuwig dilemma, tot hoe ver voer ik de eindredactie door. Wat vind jij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *