Soms moet je gewoon niet net langs een lokaal lopen en op basis van die ene zin die je opvangt een conclusie trekken. Er worden soms namelijk echt gekke dingen gezegd, waar je de context van moet kennen, waar je even in het hoofd van de leerling moet kruipen of waar je even moet wachten en kijken om het te gaan begrijpen.
Zo gebeurde op één dag dat de volgende drie dingen tegen mij gezegd werden:
1. “Mevrouw u praat echt hekserig, u moet nu echt gaan eten.” Context, zware les daarvoor gehad, geen tijd voor lunchpauze, berehonger en de volgende klas al voor je neus. Dan vraagt een leerling of ze wat mag eten omdat ze geen pauze had omdat ze iets bij andere les moest afmaken. Ik grom voor de grap dat ik ook niet gegeten heb en dat ik gewoon doe wat er bij hoort: niet eten en chagrijnig worden, en vervolgens liet ik haar natuurlijk eten (toen pakte ze een boterhamzakje met twee halve paprika’s er in).
2. “Mevrouw, ik heb nu een harde!” En natuurlijk ging dat over de nieuwe geodriehoek ter vervanging van de vervelende flexibele geodriehoek. Je moest alleen even kijken en wachten, dan zag je dat er met een geo gezwaaid werd.
3. “Mevrouw, wat zit er onder uw shirt?” Eerste reactie? Huh? In hoofd van leerling kruipen, ah, hij ziet mijn paillettenshirt.
Niet alleen het lesgeven maar zelfs het begrijpen van leerling kan een uitdaging zijn!