Vorige week schreef ik over Quiznetic, een “nieuwe” webtool voor in het onderwijs. Nieuw is relatief, want het bestaat al een jaar maar ik had er nog nooit eerder van gehoord.
Met Quiznetic ontwerp je op een makkelijke en snelle manier een eigen speelbord met vakjes en je maakt hier vragen bij. De gebruiker (lees: docent) kan zelf instellen hoeveel vakjes een pion vooruit gaat bij het juist beantwoorden van een vraag of zelfs achteruit bij het verkeerde antwoord. De deelnemers (lees: leerlingen) zien de vragen op hun eigen device en zien het speelbord op het bord van de docent. Zelf gemaakte vragen kan je opslaan in jouw vragenbank en weer oproepen bij een nieuw gemaakt spel.
Mijn leerlingen gingen er vorige week enthousiast mee aan de slag en mijn collega’s en ik waren blij verrast hoe makkelijk de voorbereiding ging. We weten allemaal dat leerlingen graag willen winnen en vanuit die motivatie willen ze heel graag de goede antwoorden geven. Zo werken ze stiekem aan het inoefenen of automatiseren van kennis en vaardigheden. Ook kan je het spel formatief gebruiken omdat je alle resultaten van de leerlingen kan inzien en op kan inspringen in het vervolg van de les(senserie).
Mijn ervaring vorige week in de les heb ik gedeeld met jullie middels een demonstratiefilmpje. Deze week breid ik de uitleg van Quiznetic uit met een screencast. Een opname van mijn computerscherm waar ik laat zien hoe je zelf op Quiznetic een spel kan aanmaken, instellingen kiest, vragen toevoegt, werkt met de vragenbank, het spel start, het spel deelt met anderen en de resultaten van een afgerond spel bekijkt.
Wil jij het werken met Quiznetic ook eens uitproberen? Bekijk mijn filmpje ‘Quiznetic achter schermen’ om zelf aan de slag te gaan met de digitale bordspelletjes: https://youtu.be/Rjcw4hDHgm8