Een spelletje spelen in de klas met Quiznetic (met demonstratiefilmpje)
Soms ontdek je weer eens wat nieuws. Langzamerhand ben ik bekend komen te staan als de docente die veel digitale tools kent die de lessen leuker, beter, efficiënter of gedifferentieerder kunnen maken. Men gaat er vanuit dat als zij de naam van een dergelijke app of website noemen, ik hem ken en tot op heden lukt het mij meestal om aan die verwachting te voldoen.
Eens in de zoveel tijd kom ook ik weer wat nieuws tegen en wil ik daar mee aan de slag, allemaal dankzij mijn social media netwerk waar ik door geïnspireerd wordt. Zo ging ik gisteren aan de slag met het voorbereiden van een digitaal bordspel met als doel machten, wortels en rekenregels oefenen en automatiseren.
Tijdens mijn voorbereiding had ik al (whats)appcontact met twee collega’s die er ook meteen mee aan de slag gingen en ik dacht: dit moet ik delen. Zo bedacht, kwam ik vandaag gewapend met een videocamera de les binnen en deelde ik mijn plan. De leerlingen werkten mee aan deze test, het opnemen van een demonstratiefilmpje en werkte ze ondertussen, stiekem, aan wiskunde. En tadaaa, ter inspiratie voor andere docenten kan ik dit filmpje vandaag al delen!
Leerlingen speelden enthousiast mee, zo enthousiast dat sommigen niet eens gebruik wilde maken van de 4 minuten plaspauze tijdens het blokuur. Reden genoeg dus voor andere docenten om ook kennis te maken met Quiznetic!
En mijn leerlingen? Die zijn zo lief (op vrijdag) dat ze zelfs mijn grapje konden waarderen: “dames en heren, we gaan vandaag een BORDspel spelen” (al wijzend naar mijn smartBORD)
Leerling I. (14 jaar) uiterst droog: “Dat is echt een goede mevrouw.”
Hopelijk was het spelletje zelf beter ?
Zeg docenten, ga jij Quiznetic ook gebruiken in jouw lessen?
Voor alle niet-docenten, zo heb je toch een klein kijkje naar hoe ik voor de klas sta.