Cliffhanger
“Nee mevrouw! U kunt nu niet stoppen met uw verhaal, dit kan echt niet!“
"Jullie zijn duidelijk geen cliffhangers gewend in de les…”
Nou… Je kan wel zeggen dat dit geen dagelijks gesprek is in het onderwijs.
Ik vertel graag verhalen en het vak NaSk leent zich daar soms goed voor. Onder andere bij het aanleveren van de begrippen massa, volume en uiteindelijk dichtheid.
Voordat ik het begrip dichtheid kan aanleren moet ik massa en volume goed uitgelegd hebben. Om massa en volume later te kunnen koppelen aan het volledig nieuwe begrip dichtheid vertel ik het bekende verhaal over Archimedes.
Archimedes liet een kroon maken van goud en wilde weten of deze ook echt van puur goud is gemaakt of dat hij bedonderd werd. Ik vertel dat Archimedes aan het werk gezet werd om een oplossing te vinden, hoe kon de koning er achter komen of hij van goud was? Archimedes wist het antwoord nog niet en was ten einde raad.
Ik: “Om tot rust te komen nam Archimedes een lekker bad. In gedachten verzonken had Archimedes niet door dat hij het bad te vol had laten lopen, toen hij er in ging zitten…”
Leerling: “Steeg het water!”
Leerling: “Stroomde het bad over!”
Ik: “Jullie zouden nu denken hè chips! Nu moet ik dweilen…”
Leerling: “Nou…. Ik niet hoor!”
Ik: “Of jullie moeder roepen om te dweilen.”
Ik: “Archimedes dacht niet over opruimen na maar sprong uit het bad, rende de straat op…”
Leerling: “Ieuwl!!!! Naakt?”
Ik: “Daar doe ik geen uitspraken over maar ik denk dat de meeste mensen naakt in bad gaan”
Ik: “Hij rende de straat op en riep ‘Eureka, Eureka’”.
Ik: “Hij had de oplossing gevonden, waarom? Dat vertel ik de volgende les!”
Leerling: “Ik kan nu al niet wachten tot vrijdag, dan hebben we weer les.“